Artikel ide
Jag har ett förslag på en artikel om stödmatning. Det kan vara rätt bra att läsa om. Eller vad tycker ni?
Ja varför inte?! Man kan ju aldrig veta när man behöver sån info, kör på å skriv så de ryker vettja. ;-)
"att klaga är som att gunga gungstol... man kommer ingen vart men man har något att göra för en liten stund"
Ja, det var ett bra förslag! :) Jag har ett par Artiklar med betydligt större ämnen som är lagda åt sidan tills vidare, men en om stödmmatning kan jag fixa, troligtvis redan i helgen eller till början av nästa vecka som det ser ut nu. Jag har ju stödmatat en hel del, men inte ex. dräktiga honor eller ungar som håller på att tyna bort. Så alla som har erfarenhet, tips och fakta att ge får mer än gärna göra det, det är bara positivt :)
Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus
Jag har ju stödmatat en del, även anna och sandra har ju erfarenhet av det. Jag håller just nu på att stöd mata så kanske kan se om min syrra kan hjälpa mig att ta bilder.
Jag skulle vara jätteintresserad av att läsa en artikel om detta då jag själv har 0 erfarenhet av det :)
Hanna
#3 Ja, tänkte höra lite med ett par medlemmar här inne vad de "har att säga kring saken" ^^, Bilder är nog inga problem då jag själv stödmatar Saga rätt ofta. Mest olika erfarenheter, tips osv.
Mvh Felicia
#5 de är saga jag håller på att stöd mata just nu ^^
Tack ska du ha ;)
#9 Jaså, haha ^^,
Mvh Felicia
Hur ser det ut på artikelfronten nu då? :) Vad är det som är pågång och så? Väntar med spänning på nästa artikel.
/Louise - Medarbetare på marsvin.ifokus.
#11 - Du är välkommen att skriva något och skicka in ^^
Själv är jag sugen på att skriva men har 0 idéer…
Hanna
#11 Gick och väntade (ehrm, fruktade) på att någon skulle putta upp detta. Jag har skrivit ihop den på Word - nästan helt klar (finslipning behövs), ska bara lägga ut den här. Har mejlat en hög uppfödare här på sidan, fått svar från några enstaka. Sedan har jag en till på gång som förhoppningsvis kommer i slutet av månaden :)
Ni kan nog vänta er artikeln imorgon.
Mvh Felicia
Ja, vad bra & kul :D
Har också 0 koll på det.
#13 Vaddå inga idéer? Finns ju massor att skriva om! ^^ Jag kan garanterat hjälpa dig och alla andra med inspiration. Hehe. ;) Finns säkert fler personer här på iFokus som kan erbjuda sig att hjälpa till att skriva Artiklar.
Förslag:
- En artikel om fler marsvinssjukdomar.
Själv tycker jag att den nuvarande artikeln om sjukdomar är ganska ofullständig. Den tar bara upp fakta om ett fåtal och beskriver inte särskilt ingående. Exempel på sjukdomar som saknas är äggstockscystor, urinvägsinfektion, diarré, förstoppning, osv.
- En artikel om ögonsjukdomar
Saker som kan drabba marsvinens ögon saknas också i vår sjukdomsartikel, och det är rätt många; fatty eye, starr, inflammation, inåtrullat ögonlock, blindhet, mfl.
- En artikel om kastrering
Verkar också som att vi saknar en artikel om kastrering. Någon med egen erfarenhet kanske kan ta på sig den uppgiften?
- En artikel om uteburbygge
Kan ju vara bra att veta vad man ska tänka på när man bygger en utebur, då rovdjuren lurar där ute. Kanske är något man kan ordna till sommaren senare.
- En artikel om att ha långhår i päls
Något som förmodligen behöver skrivas av någon lite erfaren. Alltifrån rullning till daglig skötsel till presentering av marsvinet på domarbordet.
- En artikel om "platträning" av marsvin
Hur man tränar marsvinen att "sitta rätt" på utställningsplattan.
- En artikel om burinredning
Det är ju en återkommande fråga, så istället för att det blir en massa trådar om samma sak, kan man läsa artikeln med tips istället.
- En artikel om marsvinets anatomi
Gillar man av det man ser utanpå måste man ju få veta lite om vad som pågår inuti. ;)
- Artiklar om egna erfarenheter
Någon händelse som gjort intryck på er och som ni lärt er av kan ju lära andra något också. Hoppas att någon har lust att dela med sig av något.**
- Mer ingående Artiklar om varje ras**
Krav på förberedelser inför utställning, vad för särskild pälskvalitét/utseende som eftersträvas, vad för skötsel rasen kräver, ifall den har något särskilt temperament, egna erfarenheter av rasen.
- Intervjuer
Intervjuer av marsvinsägare/-uppfödare/-omplaceringsverksamheter skulle det vara kul att läsa om. Alltid intressant att få veta något man inte visste om någon annan marsvinsintresserad.
- Skämtartiklar
Man behöver ju alltid ett litet gott skratt här i livet.
Om det är någon här som känner för att erbjuda sig att skriva någon av dessa Artiklar är jag säker på att det vore ok. :) Är nog bara att säga till.
Nu har vi tillräckligt med artikelförslag för flera månader. 
Listan kan säkert utökas mer, men för närvarande kan jag inte komma att tänka på fler förslag. (hahaha, tänk vilken idéspruta jag är!)
Jag tror faktiskt att jag kan pussla ihop en artikel. Har en idé till(*hemlighetsfull*), ska se om det går att få fram en okomplicerad artikel utav den. ;)
/Louise - Medarbetare på marsvin.ifokus.
#15 Tack så hjärtligt Louise! Känner att det är dags att skriva en artikel för min del nu. Har suttit och funderat på vad jag ska skriva om bara, en stor rastema artikel (med mer ingående fakta om varje ras) är på gång sedan länge men jag letar och försöker få ihop rolig information - främst då historia. Tur att jag hittade ditt inlägg nu så här lagom :P
Du har gett mig flera tips jag vill och kan skriva om… Börjar snarast möjligt ;)
Hade tänkt skriva om olika sjukdomar med fakta och tips från min bok, men det är så sjukt många olika så det lär bli en sjukdom som en artikel *s* Fast inte om alla sjukdomar där i då såklart.
Det är bara att pm:a mig om du har idéer eller har fått ihop någon artikel.
Mvh Felicia