Marsvin iFokus

Marsvin

Etikettersjukdomarohyraskador
Läst 2986 ggr
Cuyi
0

Magont? :(

Hej hej! Mitt marsvin Biggan har sen igår pipit. Hon har pipit när burkompisen har jagat henne, och hon piper när man ska ta upp henne. Jag har tryckt försiktigt på hennes mage och då har hon pipit. Hon har aptiten! Just nu är hon uppe på golvet ensam, så kan vi se på henne bajs - om hon nu gör det… jag är orolig då jag läste i en tråd här att marsvinet somnat in en timme senare?! :o
Vad är det Biggan har? Trumsjuka, magont, förstoppning?
Magen känns inte svullen. Och som sagt, äter gör hon. Ang. foderbyte, vi bytte hö ngn förra veckan, Vi försökte göra det långsamt, men inte tillräckligt kanske?

Ang. vetrinären.. jo, en genant sak är att Biggan är, ja, vad säger man, kraftig? Nej, hon är fet! Så om vi åker till vetrinären kommer vet. att påpeka det. Det känns så pinsamt SkämsMen det är bara en småsak. I hope, det är väl bara å "banta" ner? Det enda jag vill är att mitt marsvin blir normalt igen! Och det känns som det är något fel på mig! Alla mina tidigare marsvin har blivit sjuka och vi har åkt till samma vet. .. nu händer det igen på kort tid! Jag tycker jag tar hand om dom bra? :'(

Aja, tacksam för svar!
Kram Karro

FeliciaS
0

Vad har hon fått för mat på senaste tiden?
Jag tror inte det beror på höbytet, just hö som är torrt är det mycket sällan marsvinen reagerar på om det inte är dåligt.

Du får inte tycka det är genant eller undvika veterinärbesök p.g.a att hon är tjock. Gör någonting åt det istället - se till att hon får mycket motion och inget kraftfoder. Hö och grönsaker klarar sig marsvin jättebra på.

Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus

Cuyi
0

Hon har fått det hon brukar få.

Ja, hon får springa varje dag och hon får ingen pellets elr ngt sådant. Det är min mamma som ger henne det trots mitt tjat om fetma! Men hon lyssnar inte.

Mari
0

#2 Du  får tala förstånd i din mamma, hon kan ju inte ge pellets när marsvient är för fet det borde hon ju  förstå att det inte är bra!

Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se

Cuyi
0

JAG VET INTE VAD SOM HAR HÄNT MED HENNE! Jag förstår inte! Sen i lördags har hon pipit när burkompisen har jagat henne och hon har pipit lite när man tagit upp henne, som att hon är rädd! Så har hon aldrig gjort :'( Det är inte magen, hon äter som hon ska, hennes bajs är lite (pyttelite) löst men jag tror det är för att jag gett henne sallad. När jag rör henne LÄTT, jättelätt börjar hon flåsa och oinka. Det är så läskigt! Mamma sa att hon hört hur hon flåsat och suttit inburrad i ett hörn efter att kompisen jagat henne. Hon är helt normal när man tar upp henne… vi tror det är Ohyra iaf. För båda marsvin har en hudflaga med hårstrå på, alltså att det kommer när man klapapr dom så vi ska ringa vet. och boka tid!

Men det är så .. läskigt. Hon flåsar och oinkar när man tar henne pä ryggen! Vad beror det på? Jag ska se om jag kan filma det.. hon verkar liksom skräckslagen :'(

Cuyi
0

#3 Nej, jag vet det, men vi har en hel påse med pellets som hon har köpt och hon tjatar på mig att vi måste ta slut på den..  "/

Mari
0

Bara när du rör henne vid ryggen? Mina flåsar och oinkarnär man kliar de på ryggen, de ser ut som de hatar det men jag tror det är för att det kliar och de inte når för Ohyra har mina inte.

Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se

Mari
0

#5 Du får väl sälja den då? eller kolla utgångsdatumet, pellets brukar hålla ett tag.

Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se

Cuyi
0

#6 Ja, i stort sett på ryggen. Men det konstiga är att hon aldrig har gjort så och det låter oroväckande.. hon tar upp sitt bakben och försöker ta bort min hand så jag tror inte att hon gillar det. Hon är slö också. Känns som hon bara sitter i sitt lilla rör och .. slappar.
**
#7** Det har jag inte tänkt på! Fast så stor är den inte. Kanske kan ge den till ngn av mina kompisar. Har själv fått två stora säckar (5kg) Menu gratis, fast som ska jag ge bort :D MEN! Min mormor tjatar på mig att det är BRA?! Jag liksom, NEJ DET ÄR INTE BRA!! "Jo, det är c-vitamin, blablabla"  Hon tror hon vet bättre än mig, men nej, gah! Jag är så arg på henne.

Abico
0

Det skulle kunna vara svamp, då blir dom ömma vid beröring eftersom det kan göra ont och svampen sätter sig många gånger vid rumpan/rygg slut. Men jag förstår inte varför hon börjar flåsa :/

Hanna 

Cuyi
0

#9 Ja, jag tror faktiskt det är svamp. Dom har som sagt sådana där hudflagor med hårstrån som faller ur pälsen.. hon flåsar liksom vid beröring när hon ska börja oinka.  Hon har vidöppna ögon och kollar så skuldsamt på mig! Ja, om dom nu kan göra det xD Men när hon piper osv inte när jag tar upp henne utan det är bara i buren.

Mari
0

#8 Så gör mina marsvin också om man kliar de på ryggen, dock är de pigga och har alltid gjort så, speciellt min gammelgubbe han blir helt tokig om man kliar han på ryggen men samtidigt ser det ut som han gillar det :S

Försök filma vore kul att se hur det ser ut :) annars tror jag att veterinären snabbt kan se vad felet är om det nu är något. De brukar inte bry sig om feta marsvin, jag hade en kluns jag var in med men de sa inget om det fast jag skämdes för henne :/

Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se

Cuyi
0

#11 Haha, din gammelgubbe låter härlig :D

Jo, jag ska försöka.. eller försöka. Det är faktiskt kameraminnet som är slut.. ska radera lite bilder och så.
Nej, ett marsvin jag hade förut som var fet.. dom skulle söva henne, skulle kolla tänderna, och fetman lättade för att söva ner! Liksom fettet hjälper till, ja jag vet inte hur men det var ngt sådant.. :P Men vet. sa faktiskt att hon var lite fet, lite pinsamt ^^"

Cuyi
0

PUTTAR!

Creation
0

Putt =/

/Louise - Medarbetare på marsvin.ifokus.

FeliciaS
0

#10 Håll koll på symptom efter svamp, alltså att den syns då och ta henne till veterinären. Om din mamma inte förstår att det är farligt för hennes hälsa med pellets - släng den då! ;)

Mvh Felicia

Cuyi
0

Okej, nu vet jag inte vad jag tror!
Jag har undersökt Biggans bak, alltså ryggens slut & baken.. och hittat ja, bett eller liksom sår hon börjar tjuta när man kollar där och blir irriterad, kanske inte så konstigt det gör väl ont.. jag undrar om det är bett elr sår från hudsvamp. Vi hör henne pipa med jämna mellanrum, varför? För att kompisen jagar henne och hugger efter baken! Vad ska man göra? Jag vill inte omplacera burkompisen.. och ska man behandla såren/betten?

FeliciaS
0

#16 Stackarn :(
Men så konstigt… Hur länge har de bott med varann? Hur stor är buren?

Mvh Felicia

Cuyi
0

#17 Ja, det är rätt konstigt, fast det kanske har en logisk förklaring, vad vet jag? Dom har inte alls  bott länge med varann sisådär 1½ månad. Men dom har aldrig hållt på så här! Bråkat har dom gjort men inte så Biggan pipit av rädsla. Buren är bara 100x50. Jag VILL ha en större men det är inget utrymme som sätter stopp. Dom får ju komma upp varje dag på golvet, men det är ju inte säkert att det räcker..

Creation
0

Har du bokat tid hos vet. nu? Det är nog bäst att kolla upp det innan man tror något. =/

Har du sett att det faktiskt är den ena som biter sår på den andra? Du får kanske börja se sig omkring efter andra burkompisar åt dem i så fall, för det är ju verkligen inte bra om de skadar varandra.

/Louise - Medarbetare på marsvin.ifokus.