Extratår?
Ett av mina marsvin har en varsin ektratå på baktassarna.Är det farligt? Vad är detför något och varför har han det?:)

Är det en riktig tå med skelett i eller mest en hudflik med en klo?
En del marsvin får extratår på baktassarna. Det är inte farligt men de ska inte användas i avel.
Det är bara en hudflik med klo

Jag brukar ta bort extraklor på ungarna, knyter åt dom först och sen klipper jag bort dom efter ett tag.

#3 Gör det inte ont på dom? Det måste väl blöda en del om man klipper bort en "hel" klo?
Jag låter det nog vara:)

#4 Det är ju inte en riktig klo utan bara en skinnflik med en klo längst ut, finns ingen styrsel i den utan den bara hänger. Det gör inte ont och blöder ingenting, eftersom jag tar en tråd och drar åt längst in och låter det vara så några timmar och sen klipper jag bort den.
Ok:) Men det är alltså inte farligt?:)
#8 Nej, så länge det inte är något som skadar tassen i övrigt är det inget som behöver åtgärdas :)
Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus
Min äldsta hane har en sådan på sin vänstra framtass ;O
Skulle var intresant med en bra bild på tassen ^^
Mer bilder och fakta finns i artikeln här :)
Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus

Måste bara påpeka att risken finns att marsvinet fastnar med en sån lös hängande tå och då sliter loss den. Jag har fått en sån där extratå (utan ben i alltså) på någon unge och då har jag klippt bort den när ungen är nyfödd. Det brukar inte blöda och ungen brukar inte reagera. Hur det blir på ett vuxet marsvin vet jag dock inte. Men som sagt - risken finns att han istället råkar slita loss den själv och det gör nog ondare och kan orsaka mer skada än om du (eller en erfaren uppfödare eller veterinär) klipper bort den.

Jo det är precis som #14 skriver att dom kan fastna med den eftersom den bara hänger och det är därför jag alltid också har klippt bort den när ungen är liten.
Ett av mina förra marsvin hade två lösa extratår på baktassarna, som satt fast som #2 beskriver. Vi gjorde inget åt det, och en dag efter att hon varit ute i uteburen hade hon bara en kvar(fanns bara ett sår där istället). Hon måste ha fastnat i burgallret och slitit loss den eller nåt sånt. Kan tänka mig hur ont det måste ha gjort. :( Jag tror att det hade varit bättre ifall man hade tagit bort den när hon var yngre istället.
/Louise - Medarbetare på marsvin.ifokus.
Ok. Jag tar nog och klipper bort dom i sådana fall:)