Marsvin iFokus

Marsvin

Etikettallmänt
Läst 579 ggr
sammeth
0

kanin och marsvin?

Kan man ha dom två tillsammans?

queenlinnea
0

Jag hade mitt äldsta marsvin ihop med en kanin, inga problem :) btw båda är /var hanar.

(kaninen är död)

Bella-R
0

Många rekommenderar att inte ha dom tillsammans permanent (bo ihop) pga många anledningar.

Dels för att dom inte riktigt har samma näringsbehov, dels för att kaninen lätt med ett bakåtskutt kan skada marsvinet, pga att kaninen har så kraftiga bakben.

Bäst är att ha marsvin och marsvin tillsammans, även om det kan fungera väldigt bra med marsvin och kanin så talar dom olika språk och får inte ut samma sällskap av varandra som marsvin tillsammans gör.

Scientia est potentia -- "Kunskap är makt"
Per aspera ad astra -- "Genom svårigheter mot stjärnorna"
Tuam ipsam vive vitam, quia tuam ipsam oppetes mortem
-- "Lev ditt eget liv, för du ska dö din egen död"

Berlau
0

Håller med #2
Min kompis har haft det i ca; 2 år men när kaninen växte så skadade den marsvinet när dom "skulle göra upp rangordningen", med sina baktassar. Så dom får träffas på golvet varje dag, kaninen fick en kompis men marsvinet går ensamt fortfarande. Hon får intte ett till marsvin.."/ Kaninen och marsvinet var/är honor.
Den har inte heller någon att prata med, som om att du var ensam människa med djur som du inte kunde kommunicera med, hela ditt liv. Inte så jättekul, även om man kan "kroppskommunicera" så är det inte riktigt samma sak.

[nadvard]
0

Marsvin gillar att gräva ner sig och kaniner gillar att hoppa…
Det finns marsvin som blivigt dödade på detta sätt :/
Men dock så tycker jag att kaninsällskap är bättre än inget alls för marsvinet.

Anette-Anna
0

Håller med dom andra , och kaniner och marsvin pratar inte samma "språk".

//Anna

FeliciaS
0

Det finns redan många trådar om precis samma sak! Här är en. Det finns dessutom en artikel där det står om varför man inte ska ha kaniner och marsvin ihop; här.

Eftersom vi strävar efter ett tydligt forum utan tiotals likadana trådar låser jag den här.

Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus

Inlägget är låst för nya kommentarer