Marsvin iFokus

Marsvin

Etikettallmänt
Läst 5808 ggr
[nadvard]
5

Stinker Marsvin?

Jag har ju skrivigt i en annan tråd att jag ska bygga en bur till mina planerade marsvinsköp :)
Hehe jag berättade för mamma.
Hon nästan skrek INTE MARSVIN! De stinker så fruktansvärt.
Jag var tvungen att skratta lite :P
Men nu till min fråga, stinker marsvin fruktansvärt?

absence
1

Klart dom inte gör. Gör du rent buren tillräckligt ofta luktar det knappt något alls.

Abico
1

Nej marsvin stinker inte fruktansvärt :P
Jag tycker att marsvin är så gott som luktfria sålänge man städar buren regelbundet och håller den rent. Klart att marsvin luktar marsvin om man burrar in näsan i pälsen på dom men det är ju en härlig lukt. Och sedan kan skitiga grisar behöva ett bad då och då ^^

Hanna 

[nadvard]
1

hehe okej :P
Min mamma är inte jätte förtjust i djur överhuvudtaget :P.
Hon har haft marsvin som hon tyckte var jätte jobbiga för de "babblade" med henne hela tiden.
Och hon tyckte att de var för sällskapssjuka (vilket jag älskar :P) Hon fick dåligt sammvete om hon inte tog ut dem när de så gärna ville, så hon tog ut dem fast hon inte ville igentligen, hehe så marsvinen blev ännu mer sällskapssjuka.
Min mamma verkar dock inte förså att jag tycker om att ta hand om djur :P

Abico
0

#3 - Haha ;) Marsvinsprat som är så mysigt (åtminstone tills man ska gå och lägga sig).

Hanna 

zuperzita
0

haha marsvin stinka? nej då mitt ena marsvin luktar snuttefilt jag brukar stå och lukt på henne :D hon luktar jätte gott :) som alla andra säger städa buren ofta :) så :)

Cuyi
0

Nu blev jag förvånad xD Stinker? Dom stinker inte, dom luktar… marsvin! Och om det är buren hon menar så är det ju ens eget fel om det stinker.. när jag känner efter är det nog dags att byta på mina :D

[nadvard]
0

Tack för alla svar då behöver jag inte oroa mig för det :)
Jag ser så jäkla mycket fram emot marsvinen :D
Jag har läst jätte mycket om dem, jag tycker att det är så kul.
Börjar redan fundera på namn,, några förslag?
Hihi jag tycker detta är så mysigt :)

zuperzita
0

#7 - du kan alltid kolla lite namn hemsidor för barn! Kanske du tycker om någon speciell artirst? Sagofigur eller något? :)

Vad har du tänkt för ras?
Vad för färg?

Vad för kön?*nyfiken*

[nadvard]
0

Jag tror jag trots allt väntar med namn tills dess att jag fått min krabater :) Får ju se vad de ser ut att vara för nårra ;)
Hmm, jag har tänkt mig två korthårliga ljusbruna honor :)
Det är vad jag vet för tillfället. Men sen vet man ju inte vad jag fastnar för. :D

FeliciaS
0

Marsvin luktar inte alls mycket ;) Det är bara om man inte städar buren tillräckligt ofta som urinen luktar.

#9 Det ända jag kan råda dig till är att absolut inte köpa marsvinen från djuraffär. Helst från omplaceringshem (se "Länkar" i menyraden) om du har något i närheten, eller uppfödare (se SMFs hemsida) :)

Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus

[nadvard]
0

Finns det något omplaseringshem i närheten av halmstad? Isåfall är det nog ett bra alternativ för mig :D

Bella-R
0

Jag tycker att marsvin doftar gott ja! Dom har en himla mysig doft.

Att dom stinker är nog bara något din mamma hittat på för o ha en anledning att inte skaffa djur (såg att du nämnde att din mamma inte gillade djur särskilt mycket).

Scientia est potentia -- "Kunskap är makt"
Per aspera ad astra -- "Genom svårigheter mot stjärnorna"
Tuam ipsam vive vitam, quia tuam ipsam oppetes mortem
-- "Lev ditt eget liv, för du ska dö din egen död"

Rafflan
0

stinker nej, dock krävs det att man gör rent buren ganska ofta, mellan 2-3 ggr/vecka, då den kan börja lukta annars.

Marsvinet i sig luktar gott :)
(om dom inte bott i en bajsig bur då har bajs lukten satt sig i pälsen vilket ett av mina omplaceringar hade gjort, men ett bad löste det problemet)

Personligen är det ganska jobbigt att göra rent åt mina hanar då man måste tömma hel buren varje gång då dom inte har nåt speciellt toa hörn, så går åt ganska mycket spån till dom.

Min hona har dock ett hörn som toa (tyvärr hö-hörnet) så henne är jätte lätt att städa åt ;)

Sandra-B
0

Marsvin luktar om man inte städar till dem vilketju säger sig självt:-)
Håller man en god hygien i buren och byter regelbundet (1-2 ggr/vecka) så bör det inte lukta.

Rekomenderar dig att kontakta en seriös uppfödare i närheten där du bor.
I artikellistan finns några Artiklar om varför man inte bör köpa från djuraffär utan bör köpa från en uppfödare.

//Sandra, sajtvärd påMarsvin.iFokus (& DaysofOurLives.iFokus)
**SMF 237 Sweet Dream's 
**Uppfödning av teddymarsvin - FINNS NU PÅ FACEBOOK!!

FeliciaS
0

#13 De ända marsvinen som hade speciella hörn de kissade i var mina första hanar så det skulle jag vilja säga beror på marsvinen ;)

Mvh Felicia

Rafflan
0

#15 jepp, tur att min hona iaf e skötsam :P

[nadvard]
0

Varför sa man inte köpa av djuraffär då? Och var får man tag på omplaseringar eller uppfödare? :)

Rafflan
0

#17 jo hos djuraffärer finns en risk att dom är för unga för att igentligen lämna sin mamma, kan bära på smittor och sjukdomar, kan ha växt upp under dåliga förhållanden, och ofta väldigt skygga.
Kan även vara inavlade och bära på genetiska sjukdomár.

Dock kan dom ha haft det bra också, det är de man aldrig vet :/

Uppfödare ->
http://www.svenskamarsvinsforeningen.se/

(där står endast regade uppfödare, finns även många bra oregade uppfödare)

Omplaceringshem ->
http://www.livlinan.be/ 
http://www.tigerharen.org/ 
http://www.freewebs.com/lillaskagan/

(finns dock fler omplaceringshem)

Abico
0

#17 - Tipsar om artikeln: Djuraffär eller uppfödare?

Hanna 

Sandra-B
0

I vilket område vill du få tag på uppfödaren?
En del uppfödare finns länkade från SMFs hemsida.

Här är en av artiklarna som finns här som jag anser att man bör läsa innan man ska skaffa marsvin När man ska köpa marsvin

//Sandra, sajtvärd påMarsvin.iFokus (& DaysofOurLives.iFokus)
**SMF 237 Sweet Dream's 
**Uppfödning av teddymarsvin - FINNS NU PÅ FACEBOOK!!

[nadvard]
0

Okej tack så mycket :D Nu blir det letning ;)

deluxe
0

#11 Tycker att omplaceringshem är det bästa, tryggaste och roligaste sättet att skaffa sina djur på! Alla våra kommer från Eragons här i Göteborg, det är ju inte så fasligt långt från Halmstad. Vi skulle nog kunna hjälpa till med transport om det kan behövas, vi åker ofta mellan Halmstad & Göteborg. Iofs tror jag att man måste komma dit personligen för att skriva under papper och så, men du kan ju kolla på det iallafall. :)

[nadvard]
0

Men jag har faktiskt svängarna förbi göteborg ibland o så :D
Det kan nog vara nått för mig :)

deluxe
0

#23 Då tycker jag absolut att du ska hålla koll på Eragons hemsida, eller försöka ta dig dit och hälsa på när du är här. Det är ett riktigt toppenställe, vi är verkligen löjligt nöjda med att ha skaffat våra därifrån! Och Irene som har det är helt fenomenal, vi har fått massor med bra tips och kunskap på köpet. Rekommenderas verkligen Skrattande

[nadvard]
0

Okej vad bra :D då ska jag hålla koll :D

petrulus
0

Jag har också marsvin från Eragons, har just nu fyra och tre av dem kommer från Irenes. Jag hämtade mina sista flickor där senast i onsdags i förra veckan, och då hade hon ett helt gäng med söta parpojkar, och dom är bara ljuvliga. Rekommenderas varmt! Irene ger mycket tips, ser till att allting funkar och man kan ringa henne för minsta lilla. SÅ bra.

deluxe
0

#26 Vad kul. Var det du som fick Gullan & Rosa? :)

Caspia
0

Jag har också marsvin från Eragons likaså MalinArv

Envishet och drömmar

Abico
0

Jag har också marsvin från Eragons :P

Hanna 

[nadvard]
0

Jag ska hålla full koll, kommer nog bli nån gång i juni som jag har möjlighet :D

petrulus
0
petrulus
0

#27 Jojomensan, flickorna bor här nu och har det gott. Riktiga gullepluttar, satt med Rosa i knäet i morse och hon satt och slickade mig på handen ^^ Hade även Pluto här ett tag för att ordna upp flocken, men han och jag var inte riktigt kompisar :P

Ska försöka få upp en bild på hela flocken så fort datorn vill samarbeta med mig.. Jävla Vista :P

Creation
0

Marsvin stinker inte. Sen är det väl "smaksak" om man tycker att den allmäna marsvinsdoften(/spåndoften) är god. :P Så länge man städar åt dem ordentligt och regelbundet ska det inte stinka.

Sen ang. vart du ska köpa marsvinen ifrån så kan ju alltid blocket.se vara ett alternativ, om inte omplaceringshem. På blocket finns det ju också många marsvin som måste omplaceras eftersom att deras ägare inte kan ta hand om dem idealiskt.

Förutom eragons finns ju tigerharen, som för närvarande har hand om marsvin från ett vanvårdsärende(varav några marsvin tydligen skickats vidare till eragons).

/Louise - Medarbetare på marsvin.ifokus.

[nadvard]
0

Okej, ska kolla där med :D Blocket har jag kollat :)
Men det är ju lite tidigt att kolla på blocket nu, eftersom att jag planerar inför juni :) (tror inte det går innan)
Till hösten kommer det säkert vara massor av marsvin, eftersom att många tyvärr bara har dem ute på sommaren, sen vill de inte ha dem ute innne, och ungarna har tröttnat på dem :(

[nadvard]
0

Jag vill ha massor av marsvin ifrån både blocket och hemmen xD

Creation
0

#34 Och sen kommer en marsvinsfilm i sommar, så det lär väl vara samma hysteri som det var med ratatouille. En massa barn och vuxna som köper marsvin för att tröttna redan någon månad senare.

runas
0

Marsvin stinker inte!

Men visst, städar du inte buren regelbundet så…

// Ge mig sinnesro att acceptera det jag inte kan förändra, mod att förändra det jag kan och förstånd att inse skillnaden.//

[nadvard]
0

stackars små :/
Jag hade en kompis när jag var liten som hade en inne katt som fick bara vara i ett rum (fick inte röra på sig alls) :(
Det var mest den jag tyckte synd om då för jag kände inte till så mycket om marsvin…
Men iallfall så hade hon ett marsvin ensammt i en bur i tvättstugan som hon aldrig tog ut. Hon sa att det inte gick :S..
Knappt nån som var i rummet ens :(

Rafflan
0

#38 usch, som isolerings cell i fängelset, bara någon som ger mat och vatten och sen går :(

queenlinnea
0

Marsvin luktar gott tycker jag, det är en härlig speciell doft :)
Om du då såklart städar som alla andra säger, och badar dom när det behövs.

[nadvard]
0

hur ofta behöver dom bada då? :)

FeliciaS
0

#41 Innan utställning, om de får Ohyra eller om de är smutsiga. Alltså i princip aldrig om man inte ställer ut eller om de inte har Ohyra :P Lite oftare med långhår (speciellt bakdelen om man inte håller kortklippt hela tiden).

Mvh Felicia

[nadvard]
0

okej tack :D

deluxe
0

#32 Funkade det inte med Pluto? Vi har hans fd. burkompis Idefix här hemma, vi behövde också en hane för att ordna upp flocken och han är en riktig pärla :)

#36 Är det sant? Vadå för marsvinsfilm?

Creation
0

#44 Japp. G-force.

petrulus
0

#44 Nepp, han var bara överjävlig med dom andra… Så det var tråkigt, men samtidigt kanske tur att jag inte blev dökär i honom, har inte råd att hosta upp pengarna för en kastrat också ;)