Kalla grönsaker
Är det skadligt att ge sina marsvin kylskåpskalla grönsaker? "Kall" i magen?
Ibland låter det som de "hostar" kan de ha satt i halsen?
Mina får direkt från kylskåpet och de verkar inte lida :)
Hostar de efter de ätit gurka? Det för mina och jag kallar det för "gurkhosta" jag tror de äter så snabbt så att de sätter allt vatten gurkan innehåller i halsen. Mina hostar bara när de äter gurka och inte något annat
Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se
Mina får också direkt ur kylskåpet utan problem. I och för sig tror jag att när jag skaffade marsvin för sisådär 7 år sedan fick jag veta att det inte är bra att ge dem kalla grönsaker. Men de verkar inte må dåligt av det alls :)
Näe jag har för mig att det heller inte är bra. man kan ju alltid skära upp dem och låta de ligga en stund och bli lite varmare innan man ger marsvinen dem om man är orolig.
Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se
I ett kylskåp är det väl +10-12 grader om jag inte tar fel? Det är ju inte jättekallt, och åtminstone de grönsakerna vi har hemma blir rumstempererade rätt fort. Men jag sköjer alla grönsaker (inte rotfrukter, de skalar jag endast) så de är inte kalla i vilket fall som helst ;) Men det känns ju som om det inte är jättebra om de är precis kylskåpskalla.
Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus
Jag tror att det brukar vara +8 i kylskåp.
Tidigare när jag hade det mesta av marsvinens grönsaker i kylskåp så fick serverades dom rätt kalla, utan problem.
Men jag tycker inte att det känns helt bra med kalla grönsaker, eftersom jag själv får ilningar i tänderna av alltför kalla grönsaker. Jag vet dock inte hur det är med marsvin på den punkten. Idag förvarar jag alla grönsaker i rumstemperatur/ i garaget där det är något svalare.
Hanna

Tack för era svar!
Jag fortsätter och ge Chili o Flisan "godis" från kylskåpet då. Det är nog som ni säger de blir nog varma rätt fort och kall gurka på sommaren är nog smaskens.// Cath
Ps: "Hostan" beror nog på att de är lite heta på gröten och smaskar i sig för fort ibland.