Ute 2009!
Idag visar termometern på 18 grader ute! Och vad är det då man gör? Jo, sanerar uteburen och släpper ut sina grisar i det gröna. Jippie. Vet att det ligger dm med snö längre upp i Sverige, men här är det garanterat vår. Nu har grisarna redan varit ute i ca 45 minuter, så nu har de chockats nog. Dags att försöka ta in dem igen.
Åh, vilken orättvisa ;P Jag som var överlycklig över våra 10-15 grader, sol och svag blåst, några mil norr om stockholm. Men här är det ju ingen särskild grönska och tyvärr inte riktigt tillräckligt varmt för att marsvinen inte ska frysa om tassarna när de kommer ut.
Var bor du någonstans?
/Louise - Medarbetare på marsvin.ifokus.
Oh, härligt :D
Här är det 16 gradigt och riktigt varmt i solen, märkte jag när jag tog en promenad precis med jackan på *svettigt*, men jag tror inte att det är så varmt på marken och inte mycket till gräs har vi heller så mina grisar får vänta ett par eckor till :)
Hanna
Va avis jag blir! Men mysigt att man snart kan ta ut grisarna, det blir min första vår med mysgrisar på uteplatsen =)

där jag bor är det 20 grader varmt :D har redan tagit ut marsvinen typ 3 gånger :)
/ Stephanie-D
Medarbetare på Jack russell terrier iFokus, Tonåringar iFokus och The Sims iFokus
Här har det också varit marsvin på gräsmattan ett par gånger redan ^^ Jättemysigt och uppiggande.
Vart bor ni någonstans männskor, som lyckats ha ute marsvinen flera gånger redan? :P Här hade vi snöstorm för en vecka sedan..
Hanna

#6 bor i västerås :)
/ Stephanie-D
Medarbetare på Jack russell terrier iFokus, Tonåringar iFokus och The Sims iFokus

#6 vart nånstans bor du då?, här var det också snö för ungefär en vecka sen, hur varmt är det där du bor då? :P
/ Stephanie-D

oj förlåt skrev fel, det är 23 grader ute :)
/ Stephanie-D
Wie, det har blivit ännu varmare nu :) Känns åtminstone så.
Jag hittade en fin gräsfläck på gräsmattan. Jag plockade den, så nu har marsvinen en näve mumsigt gräs att tugga på. De blev jätteglada. ^^
Törs man ge ett dräktigt marsvin gräs? Hon har inte ätit gräs nånsin förut heller…
Underbart ja! Mina grisar fick sina första maskrosblad för i år idag. Underbart gott tyckte de för vilket liv det blev. Hehe.

nu är det 30 grader i solen :)
/ Stephanie-D

Jag har is kvar på tomten och inget nytt gräs ännu, men däremot ogräs - våtarv- tror jag det heter invid husväggen. Mums, tyckte marsvinen. Vi bor två mil söder om Stockholm.
I boden står ett marsvinsprojekt och väntar - en massiv skrivbordshurts som skall bli ett nytt utehus. I med plastmatta och på med något bra material som regnskydd på taket.
#8 - I Alingsås, mot Göteborg till. Här har det varit strax över 16 grader hela dagen. Men då sitter termometern i skugga hela dagen.
#11 - Det är ju väldigt bra med nytt gräs, massor av vitaminer :) Men risken är väl att man råkar störa hennes mage vilket verkligen inte är bra när hon är dräktig, hur långt är hon gången?
Hanna
I Luleå och här kan då inga marvin vara ute på bra länge skulle jag tro. +-1grad idag. Fast det börjar bli bar backe på vissa ställen. Och i Boden hade de planterat ut grönt gräs när vi forförbi med bilen nära en rondell, vilket såg helt sjukt fel ut för årstiden. *haha*
"att klaga är som att gunga gungstol... man kommer ingen vart men man har något att göra för en liten stund"
Utanför Nybro hos mina kusiner var det 22 grader idag, jag sprang runt i linne och shorts. Mormor och jag plockade med oss marsvinen och dom verkade riktigt nöjda :))
Mina var också ute lite, åt men var ovanligt försiktiga, som om dom inte fattade riktigt :P
Här hade vi flera timmar med +18 grader i skuggan, jättevarmt och skönt. Två av grisarna fick komma ut på altanen en stund ;)

Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus

Någon som undrade var jag bor, och det är strax utanför Lund i Skåne. Har även hittat kirskåls"odlingar" där jag inte tror de har något emot att man knipsar lite var och varnannan dag :-)
Kollade gräsmattan ordentligt innan jag tog ut djuren. Har ju läst och förstått av egen erfarenhet, att det är gärna kallt och fuktigt där. Så efter "handkontroll" bestämde vi oss för en liten stund. Jag låg sedan platt och kollade grisarna och när jag blev kall och fuktig tog vi in dem. Och då har jag några fler kilo som tyngde ner… Men det var ingen gris som var intresserad av ingång till buren. Skrik och protest!
Idag är det tyvärr mulet än så länge och chocken från igår kanske inte har riktigt lagt sig ännu hos marsvinen… Får se längre fram. Hoppas på en riktig utesommar, både för grisar och annat fläsk (mitt)

här äre fullt med snö fortfarande :(
Idag har vi mulet och inte alls så varmt; långt ifrån "ta ut grisarna"-väder…
Mvh Felicia
Mulet ute idag här också. Passar rätt bra för jag har en hel del skolarbete som behöver göras..
Hanna

Var jätte härligt väder här igår tyvärr hann jag inte ta ut grisarna & idag är det betydligt sämre väder med blåst & mulet så dom får vänta tills nästa fina dag ;)
Jenny
Medarbetare på Mode & Skönhet iFokus - sajten om mode, skönhet, smink, glitter & glamour!
Kika gärna in på min blogg

Idag var det jätte härligt väder så dom två töserna fick komma ut en sväng :) Dom tyckte dock att det var lite läskigt och ville mest sitta i buren och äta ur mattes hand ;P
Jenny
Medarbetare på Mode & Skönhet iFokus - sajten om mode, skönhet, smink, glitter & glamour!

Sen fick dom två tjockisarna ligga på mattes mage och äta gräs & sola :)
Jenny
Mina har varit ute mera nu, med en filt som dom står på, och så äter dom utanför den, jättesött! Ska fota ett fint foto när dom är ute, så man kan ställa upp med någon av dom andra två grisarna i Månadens marsvin April 2009.
Eller får man inte vara med där med ett annat marsvin ifall ett har kommit vidae till finalen?
Nu har Greta, Tilda och småflickorna varit ute i gräset en stund. Det var en otäck värld därute ;)
Hanna
Sitter hos farmor å farfar nu. Så jag tog med mig tjockisarna, så dom har nästan precis kommit in. 17 grader å sol :) Massa friskt gräs och glada skutt i vår solen, jag tror det var väldigt uppskattat!
Här var det +18 grader ungefär i skuggan (mer när solen låg på) så Saga fick komma ut en stund ^^
Mvh Felicia
Jag vill ta ut mina små grisar, men vi har hundar som är ute på vår lilla gräsplätt och även om man plockar bort bajset så är det ju kiss på marken och det är väl inte bra för grisarna? Skulle man kunna spola rent en plätt och ha galler runt? Vad tror ni?

idag är det 26+grader i skuggan :D
/ Stephanie-D
#34 - What? :O
Här är det runt 18 grader idag. Jag låg ute på studsmattan en stund i solen men tyckte att det blev lite kyligt efter en stund. Grisarna får stanna inne idag.
Hanna

#35 höll på och svettas ihjäl, det är jätte varmt här! undrar hur varmt det är i solen då… haha
/ Stephanie-D

och i solen är det 35-36 plus grader :)
/ Stephanie-D
Norr om sthlm har vi väl 18 grader ca.
Tror jag ska ta ut grisarna imorgon om vädret blir fint. :)
Men tydligen ska det bli kallare igen hädanefter, enligt väderprognoserna :(
#37 Men herregud! Det låter otroligt *s* Fast när solen ligger på min termometer blir det lätt +40 grader, fast det är ju inte den egentliga lufttemperaturen.
Mvh Felicia
Men det blåser ganska mycket.

#40 aa så kan det ju va också, men det är verkligen super hett! man kan gå i linne och kort byxor och till o med svettas då! 
/ Stephanie-D
Förlåt, inte meningen med två dubbla inlägg..
vi hade rätt varmt här om dagen. Jag har aldrig nästan kortärmat. Men den dagen var jag tvungen. Jag tror det var 10 plus på natten och jag kunde gå i kortärmat.. Jo det var varmt och skönt :)
Vi får ca +15 grader om dagarna men på nätterna är det 0 grader och frost på taken tidigt på morgonen ^^ Så det känns att det inte helt är sommar trots solen ;)
Mvh Felicia
Idag fick alla mina honor komma ut och lufta sig på balkongen under tiden jag städade burarna, var härligt väder så dom fick passa på att ut och vänja kroppar och lungor vid den härliga temperaturen! :)
Sajtvärd till Dvärgpinscher.ifokus.se
Ryttare, hundägare, kattägare och kaninägare!
Blogg: http://mikatela.blogspot.com
Kul att läsa om era grisar som fått komma ut redan :) Här är det fortfarande lite snö kvar på marken och det är dyngsurt på gräsmattor och överallt.
Inatt snöade det dessutom så vi har ett litet täcke med snö som förhoppningsvis smälter bort under dagen. Jag vill också ha vår så mina grisar kan få komma ut! Eller åtminstånde så man kan hitta grässtrån som de kan få i buren
Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se
Här är det jättefint väder idag, det blir dock ingen gräsmattstur för grisarna idag heller. Jag måste verkligen bli klar med presentationen jag ska hålla imorgon samt min reklam analys och gärna den halvfärdiga marsvinsburen jag har i hallen ;) Till sommaren ska jag ha en bur där marsvinen kan gå utan att jag vaktar.
Hanna
Det är underbart väder här också, lite kallt i blåsten och skuggan dock. Plockade en stor näve gräs, klöver och maskrosblad som grisarna med stor glädje smaskade i sig :)
Mvh Felicia