Tjockis
Jag har en hona som jag tycker har så lätt för att bli fet. Hon är en non self dalmatiner och alltså slät och på det väldigt smal om höfterna. Jag är ytterst begränsad med pellets, använder det mest som godis. Men de är tre honor i buren plus en liten kanin som huserar där, så jag vill inte dra in på pellets helt och hållet. Jag har lite dålig erfarenhet av helt släta, förutom denna dryga ettåring, några tips? Syns det bara mer, pga av päls och höfterna? Men magen växer och hon stöter i när hon hoppar in i buren. Vill ha en bra bantningmetod trots fler i buren. Tack!
Min Sheltiehona är allt rund och go om magen hon med =P
Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus

Min Edvina är en riktig tjockis, har dragit ner rejält på vitkål och morötter, pellets får dom inte så mycket, funderar på att ge endast hö och pellets ett tag och ge c-vitamin direkt i munnen, men åt andra sidan så behöver hon nog lite grönsaker att gnaga på också,..Edvina väger 1200 gram… 
någon som har något bra bantnings förslag?
#0. Jag tycker inte att du ska dra ner på pelletsen, eftersom den innehåller mycke näringsämnen och annat dom behöver. Men däremot kan du dra ner på morötter, vitkål och t.ex havre om du har det, pelletsen är mycket nyttigare än havren, som bara ger energin och ger dom lite hull.

Vår veterinär sa att det viktigaste för marsvinen är hö och vatten och om de blir för tjocka ska man ta bort pellets.
Hennes rekommendation var att först ge marsvinen hö så de åt sig mätta på det, sen kunde de få grönsaker och pellets, och om de blev för tjocka - ta bort pellets ett tag.
#4 Jag kan nog hålla med vetrinären där, för annars så kan marsvinet dö av hjärtinfarkt för att den är för tjock. Försök få ut den mer på dagarna och stanna längre tider ute så att grisen får springa av sig.
#2 Att dra ner på vitkål behöver du ej men morötterna, för dom innehåller socker vilket gör alla tjocka. Vitkolen har gott med c-vitaminer så ta ej bort det. Lite paprika som har c-vitaminer så det knakar, persilja (dyr nu under vintern).
Sedan vill jag bara ösa beundran över Edvina som är så otroligt vacker! Hon är den första crested som jag verkligen gillar, men det beror nog på att själva "kronan" har en annan färg. Hon är vacker! Grattis till ett sådant fint djur.
Nog med lovord 
Med Vänlig Hälsning
/Diana Lovatt
Järbo, Sandviken zon 4
Jag tykcte inte alls att edvina såg för tjock ut, fast det beror ju på hur hennes kroppsbyggnad är…jag har ett marsvin som väger 1300. Det man kan göra för att få ens marsvin att gå ner i vikt är att dra ner på pelletsen och låta det vara ute och springa mycket på golvet. Man ska absolut INTE dra ner på grönsaker eftersom de då kan få c-vitamin brist!
#2 Helt rätt - marsvinen måste ha grönsaker också! Jag tycker inte heller att Edvina såg tjock ut på kortet. Sera väger också 1200 g! Men hon är en stor Sheltiehona… Födelsevikt på 105 g och Calypso vägde endast 58 g som nyfödd!
Calypso har inte lätt för att gå upp i vikt utan är helt perfekt i hullet. Jag vill ju inte sluta ge honom morot men jag kanske kan ta ut Sera medans han äter…? Och ge henne något annat istället, lite sallad kanske. Det innehåller ju mest vatten…
Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus