Pälsvård för Lunkarya
Skulle behöva tips om hur jag ska sköta min lilla lunkas päls. Ni som har lunkor, vad borstar ni dem med för att det inte ska tova ihop sig helt och hållet?
Nåt speciellt schampoo som är bra?
Bred(gles?)tandad kam är det som gäller vid borstning. Men eg. tycker jag inte att lunkapäls tovar så mycket, det är mer att det fastnar en del spån i den.
Ska du inte ställa lunkan i ras eller klippt långhår det närmsta så är saxen din vän, helt klart. Inte minst har jag märkt att lätt klippning på magen kan vara bra.
Men en rejälare klippning är väldigt praktiskt det med ^^
Hanna
Jag har hört att Lunkaryapäls inte tovar ihop sig lika lätt som andra långhårspälsar?
Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus
#2 - Fast det är klart, det är ju lite att reda ut med alla korkskruvar och grejer. Det går inte att dra kammen genom en oborstad lunkapäls bara sådär. Men tovar sig gör den ju inte.
Hanna

Tycker inte alls lunkapälsen tovar sig, har haft en lunkarya och jag borstade då inte henne. Dom ska väl inte borstas/kammas egentligen tror jag utan ha en lite rufsig päls.
Jag tycker inte heller att dom tovar sig så lätt.
Brukar kamma mina med en gles kam ca 1gång/veckan.
Som #1 säger,ska du inte ställa så klipp pälsen lite snyggt.
ok då har jag fattat att dom inte tovar sig. "tova" var väl fel uttryck då…
Men om det inte tovar sig behöver man väl inte heller kamma?
Någon som kan bortse från "tovandet" och kanske tipsa om något schampoo?

Jag klipper mina lunkor ca 2-3 ggr per år och kammar eller borstar dom nästan aldrig.
Utom dom som jag har i päls för utställning.
Jag använder oftast bara vanligt Wella-schampo för oss människor när domär smutsiga och ska badas.
Inför utställning använder jag D105 för sträva hundar eftersom det schampot snabbare återställer deras päls till lite strävare efter badet.
Mvh Miamia
Måste man rulla lunkornas päls om de ska ställas ut?
Vi lever alla under samma himmel, men vi har inte alla samma horisont.
Må väl,
Maria

# 8 Numera rullas utställningslunkorna. Får några år sedan rullades de inte.
Har lunkan sträv päls så klarar sig pälsen ofta bra utan annan pälsvård än klippning vid behov.
Jag har en gammal lunkahanne på 5 år. Vid ett tillfälle klippte jag honom. Han blev arg på mig och tillbringade en vecka i sitt hus och vägrade gå ut ur det när jag var i närheten.
#9 Vad sött betéende :)
#9 Haha! Vilken temperamentsfull gris ^^
Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus
#9 Underbart