Marsvin iFokus

Marsvin

Etikettfoder
Läst 1435 ggr
FeliciaS
0

Regelbundna mattider?

Hej!
Ger ni era marsvin mat på ungefär samma tider varje dag eller "blir det när det blir" dvs. lite olika från dag till dag? Finns det undantag hos er, till ex. gällande dräktiga honor - har ni mer regelbundna mattider då?

Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus

Mari
0

Mina får inte så regelbundet, inte på minuten iallafall.

De får hö på morgonen (om det är slut) när jag vaknar och det är oftast vid halv 9.

sen får de mat på kvällen innan jag lägger mig och det kan bli allt mellan kl 21-00 ibland tidigare för att få tyst på dem :P

sen på helgerna är jag oftast inte hemma så då ger min mamma dem mat, jag gissar på att de får ungefär samtidigt som när jag ger dem.

Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se

agnes_S
0

Har inga fasta mattider. Hö fyller jag på när jag ser att det behövs, och frukt och grönt blir det någon gång dagligen och ges när det passar.

FeliciaS
0

Mina grisar får hyffsat regelbundna mattider faktiskt, när det gäller grönsaker. På morgonen 7:20-7:30 är det första grönsaksmåltiden, på eftermiddagen har de börjat få gräs/maskrosblad nu när det har börjat komma och vid 20:45 får de kvällsmat (grönsaker) igen. Hö fyller jag på 3-4 ggr/dag när det är slut, de har fri tillgång hela tiden. Försöker ge grönsaker så regelbundet som möjligt.

Mvh Felicia

Berlau
0

Dom har ganska regelbundna mattider. :)
Nytt hö på morgonen, påfyllning när jag kommer hem, även grönt utefrån nu när det går och runt nio på kvällen är det frukt och grönsaker.

Borde man dela upp grönsakerna i dvå delar, på morgonen och kvällen..? Ser att dom flesta gör det.

Abico
0

När Tilda var dräktig hade jag mycket regelbundan mattider, satte klockan för att inte dröja det minsta ^^

Nu är saker och ting tillbaka i gamla vanor igen, morgon hö+ev. kraftfoder mellan 7-9 på vardagar (helger 10-13), mellanmål (hö+ev.kraftfoderpåfyllning) 16-18 och sedan kvällsmat mellan 20-24. Går jag hemma under dagarna, helger/lov eller liknande, så blir det fler måltider och ofta blir det någon liten godsak som slinker ner i burarna då och då.

Hanna 

zuperzita
0

Mina marsvin äter inte upp kraftfodret. Dom sparar och äter när dom vill. Jag har testat det mesta dom äter inte upp på en gång. Så fyller på när det är tomt sedan ger jag dom grönsaker och hö 2 gånger om dagen minst. Dom äter hö jämt. Och vatten har dom alltid :)

queenlinnea
0

När jag vaknar får dom nytt hö och vatten. Sedan lite senare ger jag dom kraftfoder efter det. Sen så somnar dom igen faktiskt. Sedan blir det grönsaker innan lunch och igen på eftermiddagen. Och nytt vatten  och lite mer hö om det behövs innan jag ska sova typ :)

deluxe
0

Hyfsat regelbundet blir det väl ändå, brukar ge dom hö, vatten och grönsaker + småstäda lite i buren på morgonen och sedan samma sak igen på kvällen. Det är väl grönsakerna som vi ger vid lite olika tidpunkt, jag brukar passa på att ge dom nåt gott när jag har dom ute eller i famnen och det blir ju inte samma tid varje dag.

emelie92
0

Mina marsvin får mat på olika tider, har inte möjligheten att kunna ge dem mat vid samma tid varje dag. Sedan så växlar antalet måltider ganska mycket.

FeliciaS
0

Kan även tillägga att jag främst tänkte på grönsaker i det här fallet ;)

#4 Ja, marsvin bör helst få grönsaker 2 ggr/dag.

#5 Jag är också speciellt noga nu med en dräktig hona *s*

Mina grisar har vant sig vid vilka tider de får mat och skriker som sjutton om jag kommer fem minuter efter ;P Främst på kvällen när de får som mest gott…

Mvh Felicia

idipidi
0

Huvudsaken är ju att de får tillräckligt med grönsaker. Normalt sett går det utmärkt att ge marsvin grönt "bara" en gång per dag. Högdräktiga honor brukar jag dock ge grönsaker två gånger om dagen då det är viktigt att de äter ofta.

luneas
0

#11 Tänkte precis skriva detsamma. Mina grisar får alltid grönsaker på kvällen vid 21-tiden. Vitkål + morötter är basen och därutöver ger jag alltid något godare (enligt marsvin… ;-) ) som paprika, broccoli, selleri, melon, äpple eller någon annan frukt/grönsak. Dräktiga honor sticker jag åt lite extra godsaker flera gånger om dagen. Hö ges morgon och kväll och ibland däremellan också om det går åt fort i någon bur. Kraftfoder får de på morgonen.

Creation
0

Njaä, mina marsvin får mat ganska oregelbundna tider, just pga att jag kommer hem vid olika tider varje dag. Men vanligtvis får de väl mat vid 15-19 och igen någon timme jag går och lägger mig(vilket också kan variera), ca 22-24. På morgonen fyller jag bara på hö.

/Louise - Medarbetare på marsvin.ifokus.

Ruffsen
0

När jag vaknar mellan 6.00-7.00 får dom nytt hö, grönsaker och nytt vatten. Om det behövs ger jag dom lite havre och pellets i matskålen. Sedan ger jag dom hö och grönsaker på kvällen mellan 21.00-22.00. Det är ungefäe dom får mat. Jag tar upp dom 2-3 ggr per dag och sedan släpper jag ut dom ungefär varannan dag:)

[Liinda]
0

Mina marsvin har inte regelbundna mattider. Dom har jag hö dygnet runt att äta så jag tycker inte det spelar så stor roll om du får mat klockan 6 en kväll och klockan 9 en annan kväll.

[jejjas]
0

Våra marsvin har regelbunda tider i alla fall nu när Lollo är hög dräktig skulle jag glömma med någon menut eller så så blir jag högjut påmind prik kl 22 på kvälen även vid 12 15 och 18. 12 och 18 serveras det gräs just nu och 15 litte övriga grönsaker hö får dom när det är slut Glad

godisgrisen
0

Mina marsvin har två fasta mål om dagen. På morgonen får de alltid vitkål och morötter. Fast det blir olika tider ibland 06.00 ibland 09.00 det beror på om jag jobbar tidigt eller inte.

På kvällen mockar jag lite i hälften av burarna och den hälften av marsvinen får en stund golvtid per bur. Då får alla kraftfoder (kornkross och Lottiepellets) de får inte mycket, skålen ska vara tom ett dygn senare utom i burar med digivande honor de får mer. Då får de också hö, mycket hö som ska räcka ett dygn. Jag ger allt hö en gång om dagen, jag är så lat att jag inte orkar sopa oftare…

Andra grönsaker och gräs och maskrosor ges vid ett eller fler tillfällen under eftermiddagen. Dräktiga honor får massor av extra godis.