Morgon Chirping
Lilla finskan kan förvisso inte tala finska, jo jag är lite besviken, men chirpa kan hon tydligen.
Jag låg helt facinerad kvar i sängen och tittade på henne, alla andra marsvinen stannade upp och satt och stirrade rakt framför sig och när jag hyssjade henne så ryckte hon bara lite på sig innan hon fortsatte. Till sist la hon sig ner i höet och fortsatte chirpa mycket, mycket tystare en liten stund innan det upphörde helt.
Härlig start på dagen, jag har alltid velat höra chirping live ^^
Nu funderar jag på om det var fåglarna utanför fönstret som fick fart på henne, dom höll duktig morgonsång här tidigare nämligen.
Hanna
*Pinsamt* Men var är det förnågot? ;)
Mina brukar låta så när de mår dåligt :/
Jag tycker mest det låter läskigt och blir väldigt orolig om jag hör det.
Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se
#1 Chirping: ;)

Åh det är så fascinerande med detta ljud. Har ju själv haft förmånen att få njuta av det vid ett par tillfällen.
#2 Tror att det är skrämmande för oss människor därför att det låter så ödsligt. Samt att övriga djuren är så paralyserade.
Jag har ingen aning av varför dom gör detta, och ärligt talat tycker jag det får förbli marsvinens lilla hemlis.
Att dom mår dåligt när dom gör det tror jag inte, min teori är att det nog snarare är ett varningsläte.
Marsvin 4-ever
.

Det kanske är så marsvin piper i Finland? Julgrisen skulle nog också bli förvånad om ett marsvin kom fram till honom och började gnissla på finska.
Envishet och drömmar
#4 Jo mina har mått dåligt, jag har hört lätet när de vart sjuka och sen dött :/ Lika min kompis som har marsvin, de få gånger hon hört sina låta är när de vart jättesjuka :/
Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se

#6 Usch då förstår att du inte tycker om det ljudet när du har dom erfarenheterna av det.
Men så är det inte alla gånger, för mina har dom gångerna jag hört det varit kärnfriska.
Marsvin 4-ever
.
Vad kul, Hanna! ^^
Jag har bara hört chirping en gång live också. Det var från Dianthus, men han gjorde det bara en kort stund(jag råkade störa honom).
/Louise - Medarbetare på marsvin.ifokus.
Ja, kanske låter alla marsvin så i Finland. Vad vet jag ;)
Dåligt tror jag inte att hon mår, hon popcornar runt i mängder just nu.
Lustigt var att när jag låg på alla fyra och plockade maskrosor i trädgården för en stund sedan så hörde jag just det här chirp ljudet igen. Dörren stod visserligen lite på glänt, men inte kunde hon väl låta såpass högt tänkte jag. Strax därpå insåg jag att det var bussen som stannade strax utanför vårt hus, när den bromsade så lät det precis som lilla finskans morgonvisa ^^
Hanna
vad mysigt, önskar att någon av mina hade såna ljud för sig =)

#9 Tänk att bussarna chirpar det visste inte jag. Bara dom inte börjar popcorna också. fniss.
Marsvin 4-ever
.
Åh, det skulle jag också vilja vara med om :D
#10 - Mysigt och mysigt, mest facinerande ^^
Nu kan hon gärna få vara tyst om mornarna i ett par månader innan hon visar sina chirping talanger igen *s*
#11 - Ja, det är dom där nya svinbussarna ;) Popcornande bussar vore en syn det *s*
#12 - Du får träna dina grisar. Det kanske går att lära dom lätet genom att spela upp ett klipp med det i datorn?
Hanna

Åååå har undrat många gånger men har inte hittat vem som gör detta underbara ljud…. men det hör jag ofta hmm ska nog sätta ner en kamra kanske hehe :)
Oj, jag kan inte förstå hur någon kan tycka om chirpljud! Näst efter toxicos tycker jag chirping är det tråkigaste med marsvin. Jag blir rädd av det ljudet det låter inte på något sått harmoniskt och marsvinen blir så läskigt okontaktbara. Jag har haft några djur då och då som varit chirpare, det verkar vara samma djur som återfaller i denna i mitt tycke mycket otrevliga ovana.
Okej, lite intressant är det väl kanske eftersom det är så konstigt och inte liknar något annat som marsvin gör.
Ett tips att få stopp på chirpet om de sätter igång på natten när man vill sova, vilket är vanligast, så kan man tända lampan då brukr de vakna upp ur transen. Jag tror att de ibland kan börja om de vaknar och inte vet var de är. Det är ofta nya djur som chirpar, som lilla finskan. Min älskling Alecto chirpade hela sin första natt hos mig och jag funderade allvarligt på att lämmna tillbaka henne men hon har inte gjort det så ofta sen dess så hon är förlåten.
#15 - Har du inte lyckats få kontakt alls med djuren medan de chirpat? För min hona blev helt klart störd och kom av sig när jag hyssjade henne.
Sådär jättetrevligt var det väl inte och hade det varit mitt i natten så hade jag nog inte varit så facinerad heller ;) Sedan kom hon aldrig upp i de ljudnivåer jag trodde att det brukade handla om, kanske för att jag störde henne genom att tända en lampa…
Hanna

Jag är så oerhört fascinerad av detta därför att jag tror att det är ett viktigt ljud för dom som sitter kvar sedan vildstadiet?
Vi har förhoppningsvis inte tagit från dom allt naturligt beteende.
Marsvin 4-ever
.
Jag har aldrig hört det genom mina 9 marsvinsår faktiskt :P Skulle vara fräckt att höra!
Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus
Jodå lite kontakt får man väl med dem men de är ju inte som vanligt och är väldigt ovilliga att sluta. Jag hade för en massa år sedan två systrar som i perioder chirpade båda två på full volym nästan varje natt… det är INTE roligt…

Det ljudet har jag hört bra många gånger. Störande! Då det alltid (hos mig) börjar låta mitt på natten/tidig morgon. Trots att man försöker få tyst på henne så fortsätter hon direkt :P Måste gå fram till buren, klappa eller plocka upp henne så blir det tyst.
Det är alltid samma marsvin som gör det hos mig. Hon är frisk och är ca 2 år, egenuppfödd, hennes mamma som hon bor med har jag aldrig hört låta så. Ingen annan heller.
Jag tycker att det låter som om marsvinet mår dåligt eller något, men jag har ju ingen aning om vad det betyder. Inget läte jag tycker om i alla fall! Första gångerna jag hörde det vart jag väldigt orolig.

Hos mig är det Morris som chirpar. Han är frisk och glad snart 2 år. Han är dessutom en exelent popcornare när han är på bra humör. Första gången han chirpade blev jag jätte rädd och förstod inte vad det var. Han väckte mig med ljudet och trodde först det var ett larm och sen att någon av grisarna var sjuka. Sen såg jag honom i min yrvakenhet. Han satt och tittade på mig och chirpade. Mina marsvin går lösa och han satt på golvet framför min säng.
Jag tycker det låter som ett varningljus eller lockrop. Sen dess har jag fått höra det 3-4 ggr.
//Katt
sajtvärd på Devon rex ifokus

Det verkar som det bara är vissa marsvin som gör detta ljud?
Stämmer det? Tycker när jag läser svaren som att det är så.
Hos mig var det en av mina avkommor Tur Ture som chirpade, han bodde ju "kvar hemma" tills han var ett år.
Sen han flyttade har jag faktiskt inte hört chirping hos mig, däremot fortsatte Tur Ture att chirpa hos sin nya familj.
Skämtsamt brukar dom kalla honom den lille Pavarottin.
Marsvin 4-ever
.
Hos mig är det samma djur hela tiden. Systrarna Hjördis och Rut var ju värst, de var ju chirpare båda två och triggade varandra. Just nu är det Alecto och Poppy som kan tänka sig att chirpa. Ingen av dem chirpar högt och verkligen inte heller ofta. Kajsa och/eller Joffan gjorde det också. Och Ylle som jag hade som liten chirpade. Det blir få se nu… 6 eller 7 djur och jag har haft drygt 30st totalt, det är ju inte så många. Ja, jag tror absolut att det bara är vissa som chirpar men det vet jag inte säkert förståss.
Bild på söta chirparen Alecto med dottern Luckybucket.

#23 Fina dom är.
Härliga namn du har och har haft på dina raringar. Jag gillar dom skarpt.
Marsvin 4-ever
.
#3 Tack :)