Marsvin iFokus

Marsvin

Etikettallmänt
Läst 816 ggr
Creation
0

Sterilisera hanar

Ännu en tråd om detta ämne, hehe ;) Men jag tänkte bara på att de flesta verkar kastrera sina hanar, istället för att sterilisera. Hur kommer det sig?

Är sterilisering ett svårare ingrepp på marsvin?

/Louise - Medarbetare på marsvin.ifokus.

Caspia
0

Vad jag vet är människor de enda som sterilieras (sädes- resp äggledare klipps) utan att man plockar ut det "verkningslösa". Katthonor var ju tidigare så att man klippte äggledarna men nu har ju alla gått över till att kastrera (ta bort allt) eftersom de/flertalet fortsatte löpa ändå och det kunde vara ganska plågsamt.

För några år sedan var det en mindre "trend" att lägga fejkade kulor i pungen på kastrerade hundar. En veterinär sa i ett tv-program på vår lokal-tv att det bara var män som frågade efter det och att anledningen var rädsla för förlorad manlighet vilket hon tyckte var löjligt.

Av det tänker jag att det kanske är dumt att låta bortkopplade delar ligga kvar i kroppen? Eller åtminstone inte finns någon anledning till att de ska vara kvar? Jag vet inte om något särskilt händer om en overksam testikel ligger kvar i en kropp men de fördelar som kan finnas (t ex att risken för testikelcancer är väldigt liten om inte obefintlig om man inte har några testiklar) tappar man ju om man låter det ligga kvar. Jag vet inte om avklippta delar kan börja vandra omkring inne i kroppen, det vore läskigt. Men ska man ändå operera kan man kanske lika gärna ta bort rubbet. Då slipper man ju oroa sig för att det på något mirakulöst sätt skulle växa ihop igen (fast det kanske bara är en myt ändå).

Men ärligt talat, det är bara hur jag tänker kring det. Har egentligen inte minsta aning.

Envishet och drömmar

Cavia
0

Jag kan tänka mej att det är så, att vid en sterilisering måste man skära upp buken och gå in för att kapa sädesledarna…vid en kastration görs allt så att säga "utanpå" vilket medför mindre risker…bara mina funderingar….

--------------------------------------------------------------------------

Allting har en mening här i livet......

FeliciaS
0

Sterilisering är väl ett mer komplicerat ingrepp, och särskilt då på smådjur kan jag tänka mig.

#2 Ja, precis.

Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus