Conjunctivitis?
Jag stötte just på sjukdomen "conjunctivitis" i en marsvinsbok här och har googlat det en stund, och sett en del riktigt slemmiga bilder och klipp.
Hur pass vanligt är det med conjunctivitis på marsvin och vad heter sjukdomen på svenska? Bindhinneinflammation?
I en kort film jag såg där en veterinär berättade lite om det handlade det om unga kaniner som drabbats av det och att det var mycket allvarligt om lämnat obehandlat. Jag kan skicka över länken om någon är intressarad men det är rätt otäcka bilder så ni får skicka ett pm.
Som jag förstår det svullnar ögonlocken upp och det blir en överproduktion av tårar och ögonlocken kan då klibba ihop vilket resulterar i att tårarna inte alls rinner av utan samlas innanför ögonlocken. Är det därför större risk att kaniner drabbas av det, med tanke på att dom inte föds med öppna ögon såsom marsvin gör?
Hanna
Vad läskigt det låter *s* Men man har ju inte hört talas om det direkt, så jag antar att det inte är så vanligt :) Det heter konjunktivit eller bindhinneinflammation på svenska.
Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus
#2 - Det fanns olika former (bla. på grund av allergisk reaktion eller infektion) av den förstod jag det som och därefter skulle det då behandlas. Men i det klippet jag såg behandlades det med ögondroppar och smärtstillande, tror jag ^^'
Hanna
#4 - Jag har ingen aning, kan inte mer än det lilla jag läst och "sett" mig till ikväll :/ Hoppas att någon med koll kikar in här.
Jag skickar länken.
Hanna
*putt
Hanna
Är det ingen som vet något mer om det på marsvin?
Hanna

Eftersom jag har svårt att sova bstämde jag mig för att sortera lite bland mina marsvinspapper (behövs verkligen) nu.
Hittade ett häfte (som dock är skrivet i slutet av 1980-talet) där detta står:
**Konjunktivit
**(inflammation i ögats bindhinna)
Orsak: Ofta sekundär till luftvärgsinfektioner men orsakas även av främmande föremål i ögat eller yttre våld.
Symptom: *Ökat tårflöde
*Röda slemhinnor
*Blågrå slöja över ögat
*Marsvinet kniper ihop ögat
Behandling: Cloromycetinsalva % 2-3 gånger/dag tills läkning har skett samt ytterligare i två dagar.
//Sandra, sajtvärd påMarsvin.iFokus (& DaysofOurLives.iFokus)
**SMF 237 Sweet Dream's
**Uppfödning av teddymarsvin - FINNS NU PÅ FACEBOOK!!
#8 - Tack :)
Hanna
viu har haft en del problem med hö i ögonen på våra djur i affären jag jobbar i.. (jättekonstigt fötr mina djur har inte fått hö i ögat en enda gång -peppar peppar- och jag använder samma hö till dom!) och det är sånna små fröliknande grejer som fastnar då och irriterar. ögat blir rött i kanten och grått-blått i sjä'lva ögat.. och svullet. använder noviform från apoteket och den är jättebra!
kan den användas vid dessa extremfall oxå tro?