Marsvin iFokus

Marsvin

Etiketterbeteendehantering
Läst 1114 ggr
Ruffsen
0

Könsmogna?

Hej!

Jag tror att mina marsvin är könsmogna, dom är ca. tre månader.

Dom har börjat bråka rätt så mycket och när vi köpte dom sa dom att dom kunde börja bråka när dom blev könsmogna är det så?:)

Linnet
0

Är det hanar du har? Dom blir könsmogna tidigt, vid ca 8 veckors ålder och två hanar brukar ju göra upp om rangordningen och då kan det bli bråk. Du får kolla så att det inte blir så allvarliga bråk så dom skadar varann, i så fall måste du sära på dom ett tag.

FeliciaS
0

Ja, de är garanterat könsmogna. Marsvin blir könsmogna vid bara en dryg månads ålder (individuellt förstås) ;) Just hanar kan bråka en hel del, men så länge de har gott om plats och saker att göra i buren brukar det sällan vara någon fara.

Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus

Ruffsen
0

Ja det är två hanar. Jag ska hålla koll på dom:) Men om dom skulle göra illa varandra allvarligt måste jag sära på dom då?

Creation
0

#3 Jo, om de skadar varandra allvarligt kan de ju knappast må bra av varandras sällskap. Då är det bäst att sära på dem.

/Louise - Medarbetare på marsvin.ifokus.

Linnet
0

I så fall dom bråkar så dom skadar varann så måste du sära på dom ett tag, sen kan du försöka sätta ihop dom igen. Dom kommer då att göra upp om rangen igen. Det är också viktigt att du har en tillräckligt stor bur, så att dom har gott om plats och kan gå undan.

Ruffsen
0

Ok:) Jag har en 120*60cm tror jag:) men jag släpper ut dom varannan dag:)