varning för stora spånbitar!
Mitt marsvin hade försökt äta en träbit som var med i spånet.
Jag fattade inte riktigt vad som var fel då han började dregla och snora och det rann ur ögonen på han efter en vecka med c-vitamin behandling så var han mager.. Så jag tänkte att jag skulle kolla om "kind tänderna" Hade slitits ojämt eller nå men det var inte felet i stället hade en träbit fastnat på insidan av kindtänderna på höger sida jag tog genast loss den tvätta av han dreglet och sen fick han gå ner i buren fick äpple (favvo godis) och pellets nu sittar han och äter som aldrig förr!
Oj! Tur att jag ej har sånt stort spån.
Fast en hane jag hade fick samma problem, han dregglade lite och magrade av jättesnabbt. Hos veterinären upptäcktes det att ett tjocks höstrå satt fastkilat mellan tänderna (!) dock gick han inte att rädda. stödmatade i en vecka men han ville aldrig börja äta ordentligt av sig själv igen :(
Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se
Oj då, vad läskigt! Har sett ett liknande fall på tv där det var en hund som hade råkat illa ut.
Får ibland mer träbitar i spånet, men de plockar jag bort direkt.
Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus
Vad trist att stora bitar ska följa med spånet =/ Det har hänt mig några gånger, så att jag tagit ut det, men aldrig har tanken slagit mig att de skulle få för sig att äta upp biten!
Tur att du upptäckte det i god tid!
/Louise - Medarbetare på marsvin.ifokus.

Stackars liten. Inte konstigt att han var hungrig!
När jag var liten hade jag ett marsvin som fastnade med framtänderna i en kärna (det såg ut som en solroskärna fast 4 ggr så stor och gulvit, jag vet inte vad såna heter för min frökunskap är inte så god) som var en del av pelletsblandningen. Det syntes ju dock jättetydligt, han kom lommande med den som om han fattade att han behövde hjälp, så det var bara att dra bort den.
Envishet och drömmar

Ja nu hoppas vi bara på att han repar sig han har iaf ätit mat