Marsvin iFokus

Marsvin

Etikettfoder
Läst 778 ggr
Ruffsen
0

80% Hö?

Hej! Jag har hört att man ska ge 80% hö om dagen men jag har alltid undrat hur mycket det är egentligen.

Hur mycket är 80%?

Ska man ge allt på en gång?

Har ni några knep så att ni vet hur mycket ni ger?

För det är väl rätt så svårt att väga hö och hur mycket ska det då väga?

Är tacksam för svar så att jag inte ger mina grisar för mycket eller för lite hö, tänker bara på deras eget bästa:)

Ruffsen
0

Putt:)

Abico
0

80% av hela foderintaget/ dag alltså.
20% av det foder marsvinen får ska bestå av grönsaker och ev. torrfoder
Det är liksom ingen fast mängd.

Jag ger mina marsvin hö åtminstone 3 gånger dagligen, grönsaker får dom en gång/ dag.

Hanna 

Ruffsen
0

Ok:)

Hamzter95
0

#2 ger du en näve med hö då ?
grönsaker ger jag 2 gånger per dag i en vanlig skål, jag vet inte om det är för mycket ? Och sen får de gräs , och hö såklart.

Abico
0

#4 - Det blir nog två nävar ungefär/ bur när jag fyller på. Något mindre i de burar där det fortfarande finns kvar hö från tidigare gång.

Jag vet flera som ger grönsaker mer än en gång dagligen men jag tycker att det räcker med grönsakerna dom får på kvällen här. Som sagt så ska ju grönsakerna bara utgöra 10-15% av deras kost..

Hanna 

Hamzter95
0

#5 okej , det brukar oftast bara bli grönsaker på kvällen här, men hur mycket gräs per dag tycker du de ska ha ?

Abico
0

#6 - Förutsatt att du vant in dom vid gräset (har du inte gjort det, ta lite åt gången och öka mängden långsamt) så finns det väl inga gränser. Men jag minskar något på de vanliga grönsakerna de dagar mina får gräs/ vara ute på gräsmattan. Tar bort grönsakerna helt för att dom får gräs gör jag dock inte då jag är osäker på hurpass mycket c-vitamin gräs verkligen innehåller, tror att det kan variera väldigt.

Hanna 

Hamzter95
0

#6 jo mina grisar är vana vid gräs okej de får några nävar per dag det blir ju helt olika och nu när de ska få komma ut utomhus :). Nä jag skulle inte heller ta bort grönsakerna helt men minska kan man ju göra förstås.

Men varför är hö så viktigt ?

Abico
0

#8 - Hö behövs för att deras magar ska fungera som dom ska.

Hanna 

Hamzter95
0

#9 okej det var något sådant :P.  Men mamma undrade typ varför man inte kunde ta bort hö när de äter gräs på sommaren :P Men då vet jag =D

FeliciaS
0

80% av marsvinens kost ska bestå av hö, vilket innebär att de ska ha fri tillgång. Man behöver inte precis mäta så man bara ger 20% av grönsaker och kraftfoder tillsammans. Men har de fri tillgång på hö kan man knappast hindra dem från att äta, och hö äter de ju ständigt. Så det blir liksom 80% om man ger lagom utav det andra. Se bara till att de har ätbart hö dygnet runt.

Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus