Marsvin iFokus

Marsvin

Etiketterbeteendehantering
Läst 1704 ggr
Aristarcos
0

När sover de ?

små liven, på natten ? eller korta vilpauser hela dygnet ?? Och väcks man av dem på morgonen ;) isåfall vilken tid brukar de vakna ;)

Abico
0

Dom sover lite då och då, när det passar ^^
Mest aktiva sägs dom vara i gryning och skymning men jag upplever att dom hänger med i vardagen rätt bra. Eftersom jag tillbringar så mycket tid i samma rum som marsvinen så faller det sig naturligt att dom är någorlunda aktiva när jag är i rummet även under dagarna.

Väcks på morgonen; bara om frukosten är försenad ;)

Hanna 

Aristarcos
0

#1 tack, ok då kanske de kommer ha highlife inatt ;) vi får väl se hur det artar sig i natt..Laddar ni in massor av hö på kvällen också…eller hur gör man ? Ska man försöka att de ska äta upp vad de har.. ? Nu verkar de ha gott och vilat, för nu hörs inget prassel överhuvud taget ;) Vi får väl se när de vaknar imorgon  ;)

Caspia
0

De ska ha fri tillgång till hö hela tiden, så det ska aldrig helt ätas upp. Ge dem på kvällen så räcker det till morgonen.

Envishet och drömmar

Aristarcos
0

#3 ok, nu har jag hivat in ännu mer hö, och så fick de två pytte kronor av persilja..

FeliciaS
0

De vilda marsvinen är mest aktiva i gryningen och skymningen när det är som minst fara för att bli tagen av rovdjur. Jag har märkt att det hänger med hos en del av marsvinen, men också att de anpassar sig till vilka rutiner man har hemma. Mina grisar vaknar faktiskt i gryningen när jag tänker rätt på saken, brukar sitta och äta hö ända tills frukostdags. På dagarna tror jag att de vilar en del, när jag är i skolan - och är med varandra. På kvällen blir de aktivare igen och efter kvällsmaten kl. 20:45 brukar de fara runt som små dårar i buren. Vid 22-23 på kvällen ligger de för det mesta stilla, tysta och vilar. På nätterna håller de för det mesta alltid tyst - när jag släcker lampan stänger de pratmaskinen :P

Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus