Marsvin iFokus

Marsvin

Etikettersjukdomarohyraskador
Läst 1623 ggr
Mistle
0

Svullen tass

Har sett att min ena honas tass har svullnat. Hon verkar inte ha ont i den och går som vanligt, men finns det något man kan göra för att få ner svullnaden?

Går den inte ner inom någon dag så får det ju givetvis bli ett veterinär besök :).

FeliciaS
0

Den är inte svullen utan anledning, så någonting måste hänt henne. En bild skulle underlätta :)

Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus

Mistle
0

Min kamera är pajj så en bild kan bli svårt. Kan prova med mobilkameran.
Svullnaden sitter liksom vid den innersta tån så att säga, på framtassen. Min första tanke var ju att tån skulle vara bruten, men det känns som att hon borde ha ont då.

Dock har hon sneda klor/tår på framtassarna, så jag vet att hon felbelastar den tassen en aning.

Filosofia
0

Håller du klorna ordentligt kortklippta? Annars kan det vara så att de långa klorna är i vägen och får henne att vinkla, och därmed belasta, tassarna felaktigt.

Hon har ingen klåda på tassen eller så? Är det rött/irriterat eller bara svullet? Prova att klämma lite försiktigt för att se hur hon reagerar.

FeliciaS
0

#2 Har klon växt böjt in mot tassen? I så fall kan den ju ligga och trycka mot trampdynan.

Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus

Mistle
0

#3 Jo, det vet jag. Hon har tidigare haft för långa klor så det är därför de har blivit vinklade.

Ingen klåda i alla fall. Är svårt att se om det skulle vara rött i och med att hon har svarta tassar ;). Men hon reagarerar i alla fall inte mer när jag klämmer på den tassen än vad hon gör när jag klämmer på någon annan.