Varför utställning?
Vad är anledningen till att man ställer ut sitt marsvin? Jag förstår liksom inte riktigt vad det har för mening med att bedömma vissa djur som bättre än andra. För alla är väl lika mycket värda, eller hur? Kan nån förklara ur sin synvinkel?
Förlåt om det redan finns en liknande tråd redan, jag kunde inte hitta den i alla fall ;)
Jag tror inte alls att utställningar går ut på att "beräkna värdet" på olika marsvin. Absolut inte. Du har helt rätt i att alla marsvin är lika mycket värda.
Jag ställer ut för att jag tycker att det är kul helt enkelt. Visst kan det låta ganska ytligt att man går efter en standard i rasklassen, och den utomstående kan tro att det är en slags skönhetstävling. Men standarden definierar ju inte skönhet, den är bara till för… ja, för att ha något att sträva efter, tror jag. ;) För skojs skull.
Bara för att ett marsvin inte följer standarden till punkt och pricka betyder det inte att det är ett dåligt/fult marsvin. Det är minst lika sött och fint som de mest rastypiska marsvin, det följer bara inte de uppsatta "reglerna".
Alltså är inte utställningar en tävling om skönhet och värde, utan om hur marsvinet följer standarden bara. Och standarden är bara till för vårt nöjes skull. :) Det är åtminstone som jag ser det.
I petclass handlar det ju bara om kondition och hälsa, så jag tror inte att jag behöver gå in något på det.
/Louise - Medarbetare på marsvin.ifokus.
Jag har ingen erfarenhet alls av marsvinsutställningar, vilket får mig att undra om marsvin verkligen trivs i dylika miljöer, samt att åka runt så ofta till olika utställningar. De är ju ganska lättskrämda djur som inte gillar miljöombyten. Till och med hundar kan ju bli stressade på utställningar. Finns det inte marsvin som blir väldigt rädda och stressade? Tar domarna hänsyn till sånt? Vad säger ni experter? 
Jag tycker konstigt nog att de inte verkar bli särskillt stressade faktiskt, det är klart att de hellre är hemma men…
Förutom att ställa ut sina marsvin får ju också marsvinsgalningarna chansen att mötas och prata marsvin med likasinnade. Hundfolket kan ju mötas i parken…
Jag började ställa ut för att få riktlinjer i aveln men snabbt har jag blivit utställningstokig, det är ju så kul! Först tyckte jag att att petutställningar var onödiga, förstod inte riktigt meningen med dem förutom att det var roligt för unga marsvinsägare. Nu tycker jag att det är jätteviktiga för de fokuserar på bra marsvinsskötsel. Om det går bra eller inte på utställningarna är inte så viktigt, det viktiga är att få vara med och träffa alla. Men om det går bra blir man ju stolt som en tupp! På bilden är det Ginny som tigger gräs hon har blivit Bis Pet 1 två gånger och jag måste erkänna att jag är löjligt stolt!
Jag ställer ut mest i Pet och jag tycker det är kul att få en bedömning på hur bra skött ens djur är :) Endel av mina marsvin tycker inte det är stressande, endel har tillomed börjat pussa på domaren och ska ha gos haha medans en annan hane jag hade han blev ganska stressad när andra höll på med honom hemma men han var så van att ställas ut så på utställningar satt han där fint och lätt dom handskas med honom som han ville. Men har man marsvin som blir jättestressad av utställning så ställer man väl inte ut dom, skulle iallafall inte jag gjort.
Alla marsvin är absolut lika mycket värda som du säger, och utställningar har inget med den saken att göra. Där fokuserar man inte på värdet av individen; man bedömer marsvinen utifrån hur rastypsiska de är - utifrån rasstandarden som finns i SMF. Det hade varit svårt att ha olika marsvinsraser om alla inom en ras var helt olika varandra, man måste ha någonting att "gå efter". På utställningarna får ju alla chansen att veta hur en Teddy ska se ut för att vara en bra Teddy etc. I Pet Class bedöms marsvinet efter hur bra skött det är och i vilken kondition, vilket är jättebra att jobba mot en bra skötsel av våra marsvin.
Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus
Alla marsvin är lika mycket värda DOCK är "värderingen" av marsvinen ett resultat för att se vad som kan vara bra och lämpliga avelsdjur och även resultatet av ens avel.
Jag själv ställer hittills ut mest för jag tycker det är roligt men även se vad domarna anser om mina avelsdjur och så småningom vad dom anser om deras avkommor. :)
Sajtvärd till Dvärgpinscher.ifokus.se
Ryttare, hundägare, kattägare och kaninägare!
Blogg: http://mikatela.blogspot.com
Att ställa ut i petclass är jättebra för att få veta om marsvinen är friska och i lagom hull. Man kan få massor av tips och råd om skötsel.
Som uppfödare att ställa ut i rasklass är för att få någon annans bedömning på marsvinen och vart man är på väg i aveln. Det är oerhört lätt att bli hemmablind och ha svårt att de svagheter och förtjänster.
Men framför allt ställer man ut i alla klasser för att det är roligt! :) För att det är något som man kan göra tillsammans med marsvinen och se fram emot. För att man träffar vänner som man sällan träffar annars och för att man lär känna massor av nya vänner. Och för att man lär sig massor genom att träffa andra marsvinsintresserade och prata. :)