Marsvin iFokus

Marsvin

Etikettaktivering
Läst 1046 ggr
Ellinor_ludde
0

Sov hus?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hejsan svejsan. Jag undrar om man kan använda sådanna här "katthus" till marsvin och ha som ett litet myspys rum? Blir det för varmt eller kan det innehålla något som är giftigt för marsvinen att gnaga på(om de nu skulle göra de), kanske inte så lämpligt med andra ord? Fast det låter ju väldigt mysigt. Men isådanna fall, vad kan man använda som ett hus i marsvinens bur som är lite "mysigare" än en vanlig trä låda? Kanske man kan ha både och? :D
Visar en bild på vad jag menar med katthus, fast den på bilden är ju lite "överdeckorerad" för ett marsvin xD De behöver ju inte direkt den där leksaken som hänger och dinglar, utan kanske en enklare variant av ett katthus, liksom som en liten låda med mysigt tyg? Vad använder ni som hus förutom vanliga trähus? :)

Ellinor_ludde
0

Eller så kanske man bara kan snickra ihop något hus och lägga en mysig filt i ?

shintaida
0

Vi har trähus och så har vi klippt till lagom stora skinnfällsbitar och lagt in av såna man köper till katter och hundar.

Byter när de är smutsiga (nedsölade) och tvättar dom efter hand i maskin. Har ett gäng att byta med hela tiden.

De har skinnfällar ovanpå hustaken också, så de kan ligga där och gosa. 

// Shintaida

Ellinor_ludde
0

Det låter jätte mysigt :D

ciss
0

#3: Håller med :)

/ Cissi, medarbetare på Kanin
    www.frihetenskaniner.se

Tindrar
0

Det går väl… Men dom är väl lite svåra att rengöra då det blir svårt att tvätta, och om man gör det förhand så går det… Men annars som #2 säger att göra ett eget:)

MangoPeperoniOwner
0

Jao, vrf inte ;)

Currymarsvin
0

Annars skulle du kunna använda ett "vanligt" hus och inreda som #2 skriver. Jag brukar dock använda fleece, som är lätt att tvätta och inte innehåller trådar som kan vara farliga för marsvinen att få i sig.

Sen gnager inte alla marsvin så mycket, kan vara värt att prova med katthus. Se dock till att köpa ett som går att tvätta många, många gånger… :)

Lovizaa
0

Men om man snickrar ihop ett litet trähus, kan dom inte få stickor i sig då?

Abico
0

#8 - Du får slipa till kanterna lite om dom är flisiga med sandpapper :)

Hanna 

Lovizaa
0

Okej, men det behöver inte jag, för jag har inte ett marsvin :( Men jag vill ha! :D

marsvin2008
0

#2 Tvättar du utan tvätt/sköljmedel eller med parfym/fri?

"att klaga är som att gunga gungstol... man kommer ingen vart men man har något att göra för en liten stund"

Gnagge
0

Mina blir lite beroende av huset så ska man ha kvar den i buren?

emelie92
0

Jag har ett trähus till mina marsvin som funkar perfekt!

Plasthus kan bli varma och dålig luft. Sedan blir hus av tyg ganska snabbt smutsiga och kan vara svåra att få rena.

Man får testa sig fram med hus! :)

Gnagge
0

tack

zazzmi
0

Det skulle nog gå bra, men det kan bl lite varmt… bättre är nog, kanske en trätunnel, eller ett lite trä hus…