Marsvin iFokus

Marsvin

Etiketterboendeinredning
Läst 927 ggr
FrippeKurre
0

Burstorlek?

Hej!

Jag har två gosiga hanar på lite mer änn ½ år. Den ena hanen, Frippe, brukar jaga den andra hanen, Kurre. Det ser nästan ut som om de parar sig. Detta har pågått väldigt länge nu, och ibland vaknar jag på nätterna. I morse var jag tvungen att sära på dem i en timme får att de skulle sluta. Men ibland kan de vara hur gulliga som helst ihop.

Jag tänkte nu köpa/göra en till mindre bur för ett marsvin som jag kan läga över den andra i ibland om de bråkar.

Ska jag göra något annat, eller gör jag rätt? Isånna fall, vilken burstorlek ska jag ha för ett marsvin?

Tack på förhand, Lovisa. Flört

deluxe
0

Jag tror inte att det är någon bra idé att sära på hanar i den åldern, så vida det inte är kris - dvs att dom inte alls funkar ihop (och i ett sånt fall är det bäst att sära på dom helt, och låta dom bo med varsin ung hane istället).

Att dom rider på varandra är inget konstigt, dom gör upp om rangordningen och då är det bäst att låta dom hållas. Åtminstone så länge det inte blir ett riktigt slagsmål av det. Men lite tjafs är ingen fara.

Buffen
0

Håller helt med #1 Du förlänger nog bara deras slyngel uppgöreslse period om du inte står ut, vet att det kan vara mycket jobbigt men det måste få ta tid. Istället skulle du satsa på en riktigt stor bur (vet ju ej vilken strl du har) åt båda. Jag tror två hanar kräver minst 130cm (gärna mer) för att ha behagligt utrymme sinsemellan. Hanar kräver mycket plats av varandra.

Marsvinsmaffian - marsvinsinspiration på internet

Berlau
0

Håller med #1 och #2.

Mina honor har 130x70, fast dom är bra vänner! :)

deluxe
0

Det du kan göra för att underlätta om det är tjafsigt är precis som dom andra har sagt att ge dom större utrymme, och maxa tillgången på mat (hö på varsitt ställe i buren, varsin matskål om dom får kraftfoder etc.) och ge dom möjlighet att dra sig undan i varsitt hus.

Börjar dom slåss på riktigt så att dom får bitsår kan det vara läge att dela på dom, men annars är det bara att härda ut och försöka underlätta så mycket som möjligt för dom. Oftast lugnar det ner sig efter ett tag. Glad

FrippeKurre
0

Ok!

Tack så mkt för alla tips! Ibland har de fått ärr för att den andra biter honnom tror jag. Men det kanske är så att jag ska låta dem hållas och det var en tid sedan det var så och de har inte slagits "på riktigt" på ett tag nu. Så det börjar lugna ner sig. Jag har oxå funderat på att bygga en ny större bur i två våningar. Så att de får mer plats. Glad Har någon nån idé på hur man gör då?

FeliciaS
0

Risken är att de istället bråkar med när du sätter ihop dem igen, om du särar på dem… Se istället till att ha en stor bur med mycket inredning och stimulering.

#5 Finns en artikel som heter "Eget burbygge" - kolla där.

Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus

FrippeKurre
0

Ok! TackarSkrattande

deluxe
0

#5 Låter jättebra! Ge det en chans iallafall, men håll ett öga på dom så att dom inte går för hårt åt varandra. Glad

FrippeKurre
0

Jajamen!Flört