Marsvin iFokus

Marsvin

Etikettersjukdomarohyraskador
Läst 10975 ggr
itsBlue
0

Vad är det för hudproblem? :(

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Min lilla Teddey har fått något slags hudproblem. :( Det ser nästan ut som mjäll, och det kliar på honom som bara den.
Igår va jag på djuraffären och frågade lite och gick hem med ett schampoo för löss och Ohyra. Canitex hette det, för hund & katt men även funkar till gnagare. Har haft ett liknande medel förr då ett utav mina förra marsvin hade ungefär samma problem.

Problemet är bara att det verkar inte alls hjälpt! :( Teddey har bara blivit rödare.

Det är främst i nacken som det är "fjälligt" och där såret sitter.

Jag är orolig! Någon som har någon aning om vad detta kan vara? Man tycker ju att det borde bli bättre efter tvättningen om det är löss eller loppor.
Teddeys burkompis Kotte tvättade jag ju så klart också i samma veva, han har också kliat sig, men inte lika mycket.
Dom har inga "ringar" och inga kala fläckar. Dom tappar inte päls heller, fäller gör dom dock lite. Äter som dom ska och dricker.
Huden är inte röd där det är mjälligt. Bara bakom ena örat på ett ställe, men det är nog för att han kliat lite extra där.

Det är rätt så svårt att se på bilden jag la upp.. :/

Caspia
0

Jag tycker att du ska ta med marsvinen till en smådjurskunnig  veterinär. Med din beskrivning och bilden kan åtminstone inte jag utesluta Sellnic, dvs marsvinsskabb.

Envishet och drömmar

Abico
0

Jag skulle gissa på att dom har Sellnic, marsvinsskabb.
Du bör ta dom till veterinär så snart som möjligt för att få dom undersökta.

Hanna 

Fabiola
0

skulle också gissa som de övriga gjort.

itsBlue
0

Ringde veterinären genast. Stängt påskhelgen! Få ringa direkt på måndag, ha jag otur är det stängt då också, pga. röd dag (?) ! Åh jag drassas så barnsligt lätt av panik! Nu är jag skitorolig över mina små bebisar!

Abico
0

#4 - Dom klarar sig nog till på tisdag, se till att dom äter bra bara. Om det kliar jättemycket kan dom glömma att äta av allt kliande.

Hanna 

FeliciaS
0

Min första tanke var också Sellnic, och eftersom så många sagt detsamma föreslår jag att du tar dem till veterinären snarast möjligt.

Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus

itsBlue
0

5# "Nog" . Åh, säg inte så. :( Dom måste klara sig tills tisdag!
Ska burra ner mig under en filt med dem nu!

Abico
0

#7 - Nog säger jag bara för att jag inte har någon erfarenhet av sellnic, jag vet inte hur snabbt det kan utveckla sig. Men det borde absolut inte bli livshotande på 3-4 dagar…

Hanna 

[Lynx76]
0

hur går det?

mina hade också sådär, veten kallade det mjällkvalster och de fick stronghold. det var inte livshotande för dem och de hade ungefär så som du beskriver.

FeliciaS
0

#9 Min hona hade också mjällkvalster med det såg långt ifrån ut sådär… Det var mer skorpliknande saker och inte sår. Men i vilket fall som helst hjälper Stronghold mot båda om jag inte tar helt fel.

Mvh Felicia

anna-mana
0

Ni som kan det här hur ser det ut om det är Sellnic? Och hur behandlas det?

Caspia
0

# 11. Det behandlas med Ivomec (som är ett avmaskningsmedel för hästar) antingen oralt eller genom en spruta med upprepade behandlingar 3 * 10 dagar. Alla marsvin måste behandlas eftersom det kan ligga latent. OBS! Det beräknas per kg kroppsvikt, så väg marsvinen och räkna om dosen före varje ny injicering, utgå inte från "startvikten".

Sellnic kan väl se lite olika ut men vanligast är att de kliar upp sår i ljumskarna, på magen eller på ryggen. Det som är farligt är att de kliar så mycket att marsvinen kan glömma bort att äta och därför dö.

Har sett en bra artikel någonstans, kommer dock inte ihåg var.

Envishet och drömmar

FeliciaS
0

#11 Här kan du läsa om det.

#12 Men man kan väl behandla det med Stronghold/Selamectin också?

Mvh Felicia

Caspia
0

# 13. Moderniteter. Flört

Envishet och drömmar

itsBlue
0

Tack för alla svar! Ni är så bra!
Men än så äter han, vilket är bra! Hoppas verkligen att dom har telefon tid imorgon som dom sa, och att det inte är stängt för att det är annandag påsk..
Annars blir det på tisdag, ska säga att det är lite akut så..
Någon som vet vad denna behandligen brukar kosta för två marsvin?

Fabiola
0

från 500kr och uppåt har det varit föd mig oavsett sjukdom

Fabiola
0

oj. behandlingen vet jag inte vad den kostar men besöket hos veterinär. läste lite galet

itsBlue
0

Torsdag 08.45 ! Än så äter dom bra iallafall.

anna-mana
0

#18 hur gick det hos veterinären?

Creation
0

Jag är också nyfiken!

/Louise - Medarbetare på marsvin.ifokus.

anna-mana
0

Jag har en hona som fick 4 små urgulliga bäbisar för en vecka sedan ett par veckor innan hon födde dem blev hon jätte mjällig och började klia sig lite och efter hon fått ungarna blev det som en "explosion" av kliande och några dagar senare har hade hon kliat upp stora sår och tappat massor av päls fick tid hos vet dagen efter hon kolla efter kvalster men det fanns inga, då gjorde hon skrapprov 2 st och titta efter skabb vilket hon inte häller hitta men det kan tydligen vara svårt att hitta skabben eftersom de gräver sina gångar ganska långt ner i huden enligt vet, hon behandla mot skabb på alla 5 så nu ska de få 2 behandlingar till, honan verkar redan bättre. veterinären trodde att hon har blivit smittad av hanen men att det inte har brytit ut förrens hennes egna imunförsvar försämrats och det gjorde det i sammband med förlossningen. Jag betalade 480:- för allting och då har jag fått med medecin hem till att behandla klart dem.

Caspia
0

# 21. Det stämmer att sellnic (marsvinsskabb) kan ligga latent. Det kan sedan lösas ut av en "chock" t ex födsel av ungar. Det behöver inte vara hanen som hade med sig det, honan kan vara smittad sedan tidigare.

Du borde behandla alla marsvin, inte bara de som har det utblommat. Hanen är med stor sannolikhet smittbärare.

Envishet och drömmar

itsBlue
0

Jag va hos veterinären för en vecka sedan, nu ska jag dit idag idag!
Själv tycker jag inte alls att det hjälpt. Dom fick behandling mot Sellnic.
Mitt ena marsvin har bara ännu mer kala fläckar. Hm.. Man borde ju märka lite skillnad iallafall?
Jag ska ta det med veterinären idag. Det kanske inte hjälper förän dom fått alla sina tre sprutor?

deluxe
0

Hur har det gått? Är dom bättre?

itsBlue
0

Det har blivit mycket mycket bättre. :) Dom kliar sig inte alls lika mycket och dom är inte längre "mjälliga".

Men, Teddey, som va sjukast.. Han har nu tappat BÅDA sina övre tänder. Det behöver ju inte ha något med ohyran att göra.. Men varför tappar dom tänderna?
Jag matar han såklart med mjuk föda nu. Blötlagd havre, finrivna morötter och lite äpple. Tänderna håller iallafall på att växa ut lite ser jag!

FrippeKurre
0

#25 vad skönt att det blev bra! Hur gamla är dina marsvin?

itsBlue
0

Tyvärr vet jag inte exakt hur gamla dom är, men runt ett halvår - ett år.

FrippeKurre
0

ok. Mina är oxå ca ett halv år. Hoppas det går bra med dem!Glad