Avmaska?
Det är en fråga som jag vill ställa er som vet. Ska man göra det? Har aldrig hört om man ska det.
MVH
Sanna
Nej, marsvin avmaskas inte :)
Hanna
OK :-)…va bra då behöver jag inte tänka på det mera.
Apropå detta så såg jag nyligen det här på ett apotek. Alltså ett test-kit för mask som är avsett bl.a. för marsvin. Det vore intressant att höra vad som ligger bakom att de säljer ett sånt kit. Jag har som sagt aldrig hört om konstaterade fall av mask på marsvin. Jag misstänker att det beror på att marsvinen inte finns naturligt i Sverige och det därför inte heller deras parasiter finns här.
#3 - Dom kanske bara behövde ett extra djur på förpackningen för att layouten skulle fungera bra ;)
Hanna

njjjjaa… jag har vart med om att marsvin fått mask och fått bli avmaskade.Så att bara säga nej marsvin ska inte avmaskas känns lite fel.Har dom mask så ska dom ju avmaskas.Min vette rekomenderar oxå att hålla koll på kainerna som är ute för samma sak,och om man ska ta in dom tex på vintern är det en bra ide enligt vetten av avmaska dom så dom ej tar in ev mask till övriga djur i familjen…japp det e vad jag vet om denna saken ialla fall..
Det är ingen ordning på allting, man hittar inte vartendaste dugg.
Jag har inte varit med om att marsvin avmaskas, eller att de får mask.
#3 Konstigt, vad stod det på förpackningen?
Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus
#5 Konstaterad mask alltså? Vilken art? Såg man det i avföringen? Det är ju jätteintressant i så fall. Kanin anses vara lite vanligare men fortfarande väldigt ovanligt, men då finns det ju vilda kniner i Sverige också.
Jag blev o tänka på det lite grann här mina marsvinspojkar är ju inte jättestora precis….så då kom tanken …tänk om dom har mask som tar en massa ifrån marsvinen? Eller så är som helt enkelt inte stora i sin modell
Men det verkar iallafall inte vara något direkt vanligt då.
#8 Skulle inte tro att de har mask ;) Dina pojkar är väl inte färdigväxta heller? De utvecklas väldigt olika.
Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus

#7 ja konstaterad mask gäller det… det är ovanligt men ej omöjligt..men då måste man ju som sagt var konstatera att det är mask… just vilket medel som användes vet jag ej riktigt då det ej gällde mina marsvin.Men vi hade många låna samtal ang mask efter det visade sig att min vän hade mask på sina marsvin.
#10 Jag menar inte vilket medel utan vilken sorts mask. Hur konstaterade man detta? Är mkt nyfiken!

# 11 ska höra mig för ang vilken mask å vilket medel som användes.Min vän fick det konstaterat genom vetten.Återkommer med svar..Dröjer det så påminn en ständigt stressad människa som jag.