Marsvin iFokus

Marsvin

Etikettallmänt
Läst 2612 ggr
zuperzita
0

Skala morötter?

Måste jag verkligen skala dom?

Jag har tänkt på detta längre nu.

Är det nödvändigt? Vad kan hända om jag inte skalar?

FeliciaS
0

Jag tror inte det är livsnödvändigt precis. Själv skalar jag eftersom jag är för lat för att skrubba, det tar längre tid (har inte den tiden på vardagsmorgonar - vill rättare sagt att det ska gå fort). Men när det är färska morötter direkt från landet sköljer jag endast och gnuggar. Annars så är ju morötterna rätt smutsiga.

Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus

Berlau
0

Jag skalar inte, men därimot tar jag bort smutset och sköljer noggrant. :)

zuperzita
0

#1 - okej, jag skalar fort. och gör slantar av det. mina marsvin äter annars inte ..

Fabiola
0

jag sköljer bara av mina morötter. de brukar inte vara så jordiga när man köper de.

TRASAN
0

jag skalar aldrig mina om det absolut inte behövs men jag skrubbar dom med en grön svamp. :)

tjorve
0

vi köper ekologiska morötter och dom sköljer jag bara av. har för mig att det är lika med morötter som med potatis, det nyttigaste sitter i skalet. därför man ska koka potatis med skal på helst.

varför hålla på och skrubba? lite grus dör dom väl inte av? det värsta försvinner ju när man sköljer.. jag brukar bara skära bort sånt som ser fult ut, samt ändarna

Berlau
0

#6 Håller med om det där med skalet, köper också ekologiska i affären så jag behöver inte skrubba.

FeliciaS
0

#6 #7 Fast även om de är ekologiska kan de vara smutsiga :P Köper också bara ekologiska då jag (vi) vill slippa konstgödsel och besprutningar mot morotsflugor m.m.

Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus

Abico
0

Då jag köpte en säck med fodermorötter i höstas så skalade jag alla innan marsvinen fick för dom kunde se lite tråkiga ut på utsidan med slagmärken och sådär. Just nu köper jag nästan bara dyra matmorötter och dom skalas inte, utan sköljs bara av ^^

Hanna 

Buffen
0

i skalet sitter ju massa nyttigheter i grönsaken.

Marsvinsmaffian - marsvinsinspiration på internet

PernillaS
0

spelar nog ingen större roll om man skalar dom eller inte. morötter är inte speciellt nyttiga förrn dom serveras med fett då vitaminerna i en morot är fettlösliga

[Liinda]
0

Jag sköljer bara av, fast ibland skalar jag men då skalar jag hela morotten för en viss liten kräsen marsvinsdam tycker bara om morötter när dom är rivna :P

KAK67
0

Jag brukar bedöma morötterna så här - jag frågar mig själv om JAG vill äta dessa oskalade? Är det ok för mig får också grisarna dem oskalade.

KAK67
0

#9 Vad är fodermorötter och var köper man det? Är det lika bra? Billigt?

Abico
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

#14 - Det är utsorterade andraklass morötter, ges nog främst till häst kan jag tänka mig. Jag köpte en 25-30kg säck för 60kr på Naturnära i Göteborg. Ett par morötter var lite stötta, trasiga, någon såg lite rutten ut osv. men jag plockade bort de som såg fula ut och sedan var det helt okej morötter kvar :)

Om man tänker på att dom kostar 12kr/kg på Ica så är det helt klart överkomligt att ett par i säcken var mindre fina ^^

Hanna 

agnes_S
0

Varken skrubbar eller skalar. Känns lite väl att skala morötter när jag själv äter de med skal. Däremot sköljer jag. Som någon sa så sitter det mesta nyttiga i eller precis under skalet.