Marsvin iFokus

Marsvin

Etikettfoder
Läst 1712 ggr
haaanna
0

Betfor?

En liten enkel fråga bara om marsvin kan äta betfor?? :) Tacksam för svar ^^

Abico
0

Betfor, är inte det hästfoder?

Hanna 

haaanna
0

Joo! ^^

Berlau
0

#1 Jo, det är det. Jag tror inte att jag vågar rekomendera det.
Hästarna får väl den mest för energins skull om jag inte fattat rätt? *s* Det betforet jag ger till hästarna där jag rider skulle jag Aldrig ge till marsvin iallafall. Dock vet jag inte inehållet.

haaanna
0

#3 Okeej tack för svaret :)

Filosofia
0

Betfor är väl typ gjort av sockerbetor? Det är i alla fall väldigt sött och ger mycket energi. Måste även blötläggas i förväg. Vet dock inte hur bra socker är för marsvin.

haaanna
0

#5  Aaa ^^ Vet att det behöver blöt läggas men tack för svaret ;D

Aristarcos
0

Betfor är en restprodukt från sockerbetor efter tillverkningen, det ska blötläggas. Kan tänkas vara väldigt mycket energi … ! Mycket värre än morot…

agnes_S
0

Betfor är ju en restprodukt från sockerproduktionen, så det mesta sockret är ju inte kvar. Men visst är det ett sött foder. Och fiberrikt. Det man brukar säga när det gäller hästar är att om man heller av vattnet som blir över när betforen är blötlagd så blir man av med det mesta sockret. Ges av vissa till bland annat fånghästar för att fibrerna är bra för magen.

Vet dock inte hur bra fodret passar marsvin, skulle tro att näringsinnehållet med mycket energi jämfört med protein inte passar särskilt bra. Men kraftfoder till marsvin är jag inte särskilt bra på, mina får inget kraftfoder alls.

Anema
0

Det ska ju vara energirikt, men det är kanske lite för mycket för marsvinen?;)

xstina
0

ja,sen om man inte har blötlagt det innan och dom får i sig det sväller det i magsäcken och det är livsfarligt.