Marsvin iFokus

Marsvin

Etiketteravelungar
Läst 1599 ggr
Arcticas
0

Häftig kull

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Igår fick jag en rexkull som var ovanlig på två sätt. Dels att det bara var honor och sedan färgerna som de hade. Hade inte alls väntat mig det här eftersom mamman är goldenagouti dutch och pappan goldenagouti. Inte för att de är färgavlade på något sätt, men jag har trott att det blir agoutiungar efter agoutiföräldrar.
Den på bilden är goldenagouti. Inte så oväntat.

zuperzita
0

Vilken härlig färg!

Arcticas
0

Sen en de golden. Jag var tvungen att titta i årsboken hur många rexgolden som var reggade förra året och det var 3 st.

Arcticas
0

En de white fanns där också. Lite sotad dock.

Arcticas
0

Den största överraskningen var en buff (eller kan det var en mörk cream). Måste säga att jag får inte riktigt ihop det här, men någon annan kanske får det.

Creation
0

Va? Nu blev jag förvånad! En buff/cream också? Nu måste något inte riktigt stämma i föräldramarsvinens färgbestämning. För att få de white behövs minst ett cr-anlag hos ena föräldern och ett cr eller ch-anlag hos den andra föräldern.

Men, för att få buff eller cream måste dessutom ett eller två cd-anlag vara med i bilden! Jag tippar på att ungen är en mörk cream, om nu inte båda föräldrarna visar sig vara lemonagoutis. ;) Men åtminstone den ena av föräldrarna måste vara en lemonagouti?

En förälder kan vara Ccr/Cch och den andra måste vara cdch/cdcr för att det ska vara möjligt att få de där färgerna.

Hur ser det ut bak i släkten för föräldrarna?

Hoppas jag tänkt rätt nu, annars får någon annan rätta mig.

/Louise - Medarbetare på marsvin.ifokus.

Creation
0

Förbaskat söta ungar förresten ;) Kul att det blev så intressanta färger. Alldeles enfärgade hela högen också!

Arcticas
0

He, he, visst är de gudomligt söta.

Jag kan inte med bästa vilja i världen säga att någon av föräldrarna är lemonagouti.

Så här der det ut i stamtavlan.

Fader: goldenagoti
2 led Silverag/white, goldenag/golden
3 led silverag, goldenag/white, goldenag, goldenag/white/golden
4 led golden argente, zobelag, black, de golden, silverag, de golden/white

Moder: goldenag dutch
2 led orangeag/white, silverag
3 led lemonag/white, white/golden/orangeag, goldenag, silverag
4 led creamag, cream/white, buffag/white/buff, orangeag/golden/white, silverag/white, goldenag/golden, silverag, goldenag/white

Hoppas att det går att få fram något av detta. Om det nu är så att min buff är en cream så är det en väldigt mörk sådan.
Jag skulle bli väldigt tacksam om någon ville hjälpa mig med det här. Om ni som förstår er på det här kommer fram till att det inte går att få fram dessa färger i denna kombination så kommer jag inte att säga emot er. Det kan nämligen finnas en annan förklaring.

runas
0

Vilken drömkull!

Underbara ungar i härliga färger och i min favvis rasSkrattande!

Lycka till med sötnosarna!

// Ge mig sinnesro att acceptera det jag inte kan förändra, mod att förändra det jag kan och förstånd att inse skillnaden.//

Berlau
0

Älskar den sotade DE/White :)

idipidi
0

Nej, det där går faktiskt inte. :-/ Antingen är ena föräldern fel färgbestämd eller så är det en annan pappa till kullen. En vit eller en cream är helt möjligt, men inte både en cream OCH en vit efter två goldenagouti.

Aristarcos
0

Vad söta de var allihopa, Grattis, hoppas du får ordning på dina färger ;)

[SusannaK]
0

Oavsett färg suveränt söta!Glad

Aristarcos
0

#7 vilken förklaring skulle det vara ?Obestämd Nu blev jag nyfiken

idipidi
0

Jag tippar att din "sterila" creamhane fått till det? Det skulle nämligen förklara allting väldigt fint. :)

PernillaS
0

Jag vill ha dom allihopa :-)

Arcticas
0

Nu börjar jag tveka på föräldrarnas färger. Här är en bild på honan. Hon är väl goldenagouti?

Arcticas
0

Tyvärr så dog den troliga fadern här strax före påsk, så jag kan inte studera han nu. Jag har liksom bara accepterat vad som står i regbeviset. Nu när jag granskar bilder på honom så är jag inte alls lika säker. Dessutom har han gett lemonagouti i tidigare kullar. Vad tror ni?

Arcticas
0

En till bild på Frasse. Han ser väl inte alls ut vara golden agouti?

Creation
0

Jag tycker att han ser ut att vara lemonagouti faktiskt. ;)
Det förklarar ju en hel del.

luneas
0

Mamman är definititvt goldenagouti. Pappan däremot… Hmm… Kan han vara buffagouti ändå? Fast det kanske inte förändrar möjliga färger på ungarna så att det stämmer iaf? Det överlämnar jag åt någon mer genetikkunnig.

Creation
0

#20 Han kan inte vara buffagouti, då skulle det inte kunnat bli någon white i kullen. :) Lemonagouti är mer troligt.

Arcticas
0

Men om han är lemonagouti så kan det alltså bli de så här? Har jag fattat det rätt?

Den andra tänkbara orsaken har #14 (hur visste du att de gått tillsammans?)

Det är nämligen så att den här honan går normalt tillsammans med två andra honor + en infertil hane…..och han är reggad buff man kan lika gärna vara cream. Den här hanen är 4 år och har gått tillsammans med honor sedan han var 3 och det har aldrig blivit något. Den här kullen föddes på dag 69 sedan jag tagit ut henne från hennes vanliga flock och satt henne tillsammans med Frasse. Så det finns ju faktiskt den möjligheten att buffen fått till det. Men att han skulle fått till det precis då tycker jag är osannoligt, men visst, inte omöjligt.

Sannich
0

Söta ungar. :) Väldig kul att det blev olika färger på dem.

idipidi
0

Figge ÄR cream rent genetiskt. Anledningen till att jag föreslog honom var bara att det vore väldigt sannolika färger för en kull mellan de två. Ingen annan tankeläsning eller snokande ligger bakom. ;)

Men visst, om Frasse var lemonagouti så är färgerna möjliga också. Men jag har för mig att jag har sett honom IRL och inte tänkt på honom som något anant än goldenagouti… hm. Är inte hundra på att jag tänker på samma marsvin dock. Om han har lämnat fler kullar tidigare så kanske det går att bli lite klokare. Men det beror på vad mammorna till de kullarna hade för färger också.

FeliciaS
0

Vilka toksöta bebisar! Är väldigt förtjust i Rexar som är just sotade, tycker det är helt underbart vackert ^^,

Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus

Arcticas
0

# 24 Nej, jag har inte heller tänkt på Frasse som något annat än goldenagouti ända tills jag började studera foton på honom. Nu vet man ju inte heller om färgåtergivningen på dessa är korrekt, bara för att göra det hela mer komplicerat. Frasse har iaf gett följande färger hos mig:
hona: silveragouti, ungen blev silveragouti
hona: silveragouti/white, ungen blev silveragouti/white
hona: silveragouti/white, ungen blev lemonagouti

Det skulle ju vara himla roligt om det visade sig att det var Figge som var pappa. Det som talar emot det är att han aldrig fått till det tidigare.

marsvin2008
0

#0 JÄTTE JÄTTE Fina ungar. Så fint med så många olika färger.

"att klaga är som att gunga gungstol... man kommer ingen vart men man har något att göra för en liten stund"

idipidi
0

Hm.. nu var jag tvungen att tänka… ;) Men nog sjutton måste han ha varit lemonagouti hur märkligt det än låter. Om han både har lämnat silveragouti och lemonagouti med silveragoutihonor, så kan han ju faktiskt inte ha varit goldenagouti. Någon annan med lite genetikkoll får gärna tänka efter också, så att jag inte säger något galet. Men jag tror att jag tänkt rätt faktiskt.

Väldigt lustigt i alla fall. Okej att man blandar ihop lemonag med buffag, eller buffag med goag. Men goag och lemonag??

Creation
0

Bilder kan ju luras lite, så kanske är det din "infertila" hane som är boven ;)

Såg nu på den förmodade goldenagoutins stamtavla igen och att bedöma efter den är det väldigt osannolikt att han skulle vara lemonagouti trots allt, så det är nog bilden som får färgen att se lite ljusare ut än den är. Men det kanske finns en liten, liten chans ändå?

Vad komplicerat det här blev…

idipidi
0

#29 Men läs vad han har lämnat för kullar tidigare och hjälp mig tänka. ;)

Creation
0

Men vad lustigt… det har du ju rätt i. Han måste vara lemonagouti trots allt. Konstigt att det inte syns i stamtavlan, det måste vara "bärare" av cd-anlag flera generationer bak. Om inte tidigare generationer blivit fel färgbestämda de med, det vill säga. ;)

idipidi
0

#31 Ja, men visst tänker jag rätt? Jag blev nästan lite osäker.

Det kan som sagt vara flera bakåt som är väldigt otypiska för sin färg och alltså fel färgbestämda. Eller att det ligger cd på mammans sida. Just det tycker jag inte är så konstigt.

Creation
0

#32 Men mamman kan inte ha cd om hon ska få en de white unge? :) Hon ser ju ut att vara en goldenagouti.