Marsvin iFokus

Marsvin

Etiketteravelungar
Läst 745 ggr
PernillaS
0

ang parning

om man har ett syskonpar av hanar och ska para en stämmer det att dom kan börja slåss när man sätter tillbax honom i buren igen.Rynkar på näsan

Eller är det bättre att låta honan komma till honom

deluxe
0

Ja, det stämmer. Vill man vara säker på att två hanar ska fortsätta funka ihop så är det dumt att låta dom träffa honor.

Spelar ingen roll om honan kommer dit eller vice versa.

PernillaS
0

okay bra att veta då jag har en kompis med 2 honor då vill man ju inte riskera att pojkarna ska börja slåss Rynkar på näsan

deluxe
0

Det är olika hur känsligt det är, ibland funkar det och ibland inte. Ibland kan bara lukten av honor trigga dom att börja bråka. Man vet inte säkert innan man har testat, men om man inte är beredd att hantera en situation då det skiter sig så är det ju dumt att ta risken. Glad

Filosofia
0

#3 Betyder det att två hanar som delar på egen bur inte ens kan vara i samma rum som en bur med honor? De flesta här på marsvin.ifokus verkar ju ha sina hanar och honor i samma rum nämligen (fast i olika burar såklart), och det verkar ju gå bra.

PernillaS
0

#4 bra fråga Cool

deluxe
0

#4 Nja, det tror jag inte är speciellt vanligt. Men dom är ju individer så det existerar säkert.

Det jag sa var bara att man inte vet förrän man har provat. Tycker dock att man ska vara medveten om att man tar en risk om att parar den ena hanen, det är inte säkert att det går bra att sätta ihop dom igen efteråt.

Abico
0

#4 - Jag har två hanar ihop i buren under och intill ett gäng honor. Pojkarna stökar lite extra när somliga av honorna brunstar, det verkar dock inte som om dom reagerar lika mycket på alla honor som brunstar, men aldrig att dom skadat varandra trots mycket tjafs och småbråk.

Att sätta ihop någon av dom med en hona skulle jag aldrig våga göra för då skulle dom nog inte fungera ihop som nu igen.

Hanna 

PernillaS
0

inte ens om man sätter in en hona till pojkarna i deras bur

idipidi
0

#8 Menar du att sätta in en hona till båda hanarna?? Då kan det bli slagsmål på liv och död, så det ska man absolut inte göra.

Det är olika hur pass bra det går att sätta ihop hanar som gått med hona tidigare. Jag brukar inte ha några problem med det. Mina avelshanar blir ofta nästan bättre kompisar än de vuxna honorna. Men å andra sidan är de väl inte de mest "haniga" hanarna om man säger så.

PernillaS
0

Rynkar på näsanDå ska jag defenitivt hålla honor borta i från dom