Cherry-eye?
Vad är cherry-eye och hur ser det ut?
min hund fick det. Jag tror det är ovanligt på marsivn 
det blir som en ''blåsa'' på insidan av ögat. Du kan kolla på google hur det ser ut. Men det är väl inget marsvin får i första taget? :s

Kollade upp det på google och undrar då om det är farligt på något sätt, eller om det är som fatty eye?
#2 - operation blir det.. Man måste operera faktiskt. Det kan göra ont efter ett tag

#3 Okej:)

Undrar om det här kan vara cherry-eye? Jag har läst att marsvin kan få det, kommer bara inte ihåg var jag läste det. Jag har varit till veterinären med honom som inte hade en aning om vad det kunde vara. Jag fick ögondroppar som varken gjorde till eller från. Han verkar då inte besvärad över det, marsvinet alltså.
#5 det där ser ut som det.. Du borde ta hjälp av vetrinär! Men jag vet inte om det kan sitta uppe på ögat.. det kanske är en vagel (?) ärsh jag vet inte XD

# 6 Men jag har ju varit hos veterinären. Han har faktiskt likadant på andra ögat, fast något mindre.
Jag tycker du ska åka till vetrinären
Detta är ett cherry eye ,,,solklart fall . tyvärr så är detta inte operativbart på marsvin ,,det har provats men utan bra resultat .det kan dock lugna ner sig o gå tillbaka ,har sett detta på utst marsvin flera ggr .de har det vi incheck men inte vid utställningsbordet ..mitt råd är att avvakta ,,,
pernilla
om inte annat kansek söka en bättre veterinär? =S
<3 Kärlek är som en cirkel, den tar aldrig slut… <3

Han har haft det rätt länge, drygt ett år men det har inte blivit sämre.
Nästa fråga - Bör man avla på ett marsvin med cherry eye?
Konstigt att min veterinär inte visste vad det var, för det verkar inte vara helt ovanligt på hundar.
Det verkar ju inte vara något direkt farligt eller något som måste åtgärdas snarast, och som Pernilla nämnt går det inte att operara - men kan gå tillbaka. Så avvakta och se :)
Har det blivit mer/sämre på det året? Skulle också vilja veta om det är ärftligt - i så fall är det inte speciellt bra att avla på honom.
Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus

mitt marsvin har exakt lika :O ,, är det farligt så hon kan dö eller hur är det ? =(
#13 Det skulle jag inte tro, inte så länge det inte täcker hela ögat, blir infekterat eller förstör ögat etc… Tror inte det är något de lider av precis, även om det kan vara lite irriterande. Men avvakta och se :)
Mvh Felicia
#13 Läs #9. :) Det låter inte som att det skulle vara något dödligt i alla fall, eftersom det kan gå tillbaka.
Men undrar ändå om det, ifall det skulle utvecklas, kan göra ont på marsvinet?
/Louise - Medarbetare på marsvin.ifokus.

#14 :) Men om det blir värre och större och så,, kan man höra av sig till veterinär men då vet jag :)

# 13 Mitt marsvin har haft det i drygt ett år, är nästan 4 år gammalt och är i utmärkt kondition, så jag tror då inte att det är dödligt. Blir det mycket så att synen påverkas så är det väl inte så bra.
# 9 Tack för ditt svar Pernilla! Det var vad jag misstänkte också.

Frågan kvarstår dock, är det ärftligt som fat eye? Någon som vet? Är det det borde man givetvis inte avla på dess. Jag kan inte se att min hona på drygt två år verkar lida av det. Min hona är inte röd runtomkring som bilden i #5 utan bara det som "sticker ut".
Putt!
/Louise - Medarbetare på marsvin.ifokus.

#18 Klart att han är röd runtom, han är ju rödögd
.
Med tanke på att cherry eye är vanligare hos vissa hundraser, så drar då jag slutsatsen att det är ärfligt.
Är inte allt som inte beror på skador eller yttre faktorer, "mer eller mindre" ärftligt?

Pratade med en uppfödare i helgen som sa att det är ärftligt.
#20 Du är smart du. :) Precis så är det ju. Allt som inte beror på skador eller yttre faktorer är mer eller mindre ärftligt.

Det står lite om det på humlans marsvin, och där står det att det inte är farligt, och inte skadar marsvinet på något sätt. Här är länken: http://www.humlansmarsvin.se/marsvin/halsa/sjukdomar/ogonsjukdomar.html
Men vad är det egentligen för något? Vad kan man kalla det för - inte hud, inte … ja :P
Mvh Felicia

Det är tårkörtlar.
#25 Aha…, som består av? :P
Mvh Felicia