Marsvin iFokus

Marsvin

Etikettersjukdomarohyraskador
Läst 1372 ggr
Cinnober
0

Problem med magen?

Hej.

Mitt ena marsvin verkar ha problem med magen. Allt började för två veckor sedan, när han skulle operara bort en godartad tumör i magen. Dagen innan operationen betedde han sig märkligt, han satt i sitt hus, rörde sig inte mer än att han sniffade i luften och åt bara om man sträckte fram maten till honom. Försökte man ta ut honom sprang han rundor i buren som om han sprang för livet.

När vi tog ut honom från buren och satte honom i soffan, lugnade han ner sig, åt och gick runt. När han var i buren hade han inte bajsat alls i princip men när han kom ut i soffan så satte han igång med det. Och då verkade han må bättre och hans mage var inte lika spänd som den var innan.

Efter operationen har han mått jättebra och varit pigg och glad. Fram tills imorse då han hade samma symtom, fast nu satt han på taket till sitt hus. Han rörde sig inte mer än att han trampade med bakbenen. Han åt men bara om man sträckte fram maten till honom. Men han ville inte röra sig, verkade det som.

Vi tog då ut honom och satte honom i soffan igen och gav honom hö och morot. Och än en gång verkade han må bättre av detta. Nu sitter han i soffan och äter och allt. Men såfort man sätter in honom i buren så stelnar han till och blir konstig igen. Han verkar nästan rädd i buren.

Igårkväll fick marsvinen pellets, vilket egentligen inte är något dom får speciellt ofta. Kan det vara så att det är pelletsen som ger honom ont i magen eller är detta något annat? Sist han blev såhär tror jag att han hade fått pellets med.

Är det någon som vet vad detta kan vara? Veterinären här har själva sagt att dom inte är inriktade på marsvin, utan mest på hund, katt och häst och kan inte hjälpa en mer än med problem som är mer konkreta än detta.

Jag hoppas att någon här kan ge mig lite hjälp och tips om vad detta kan vara. Det är fruktansvärt när ens marsvin inte verkar må bra. =(

Mari
0

Testa att inte ge pellets så märker du om det är det som är problemet eller ej.

Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se

FeliciaS
0

Du verkar se ett samband med pellets och hans problem. Jag föreslår att du undviker pellets helt och ser om det inträffar igen.

Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus

Cinnober
0

Ja, det är ju bara vad jag tror kan orska problemen. Så jag ska inte ge pellets. Det är väl så att pellets inte heller är nödvändigt för dom att äta? Dom behöver väl bara hö och grönsaker för att må bra?

Jag är mest orolig för vad det kan vara om det inte är pelletsen. Om dessa symtom kan vara tecken på något annat problem.

Han verkar dock piggare nu men har inte satt in honom i buren än. Det är också en sak som jag oroar mig för, hans beteende i buren. När vi satt in honom igen så verkade han rädd och betedde sig väldigt märkligt. Är det också ett tecken på att han har ont i magen? Att han inte vill röra sig, springer undan när han försöker ta honom, skriker till när man väl fått tag i honom och verkar allmänt rädd och stressad. Han är verkligen inte så i vanliga fall, snarare tvärtom.

Men tack så mycket för svaren! =)

Mari
0

Är han ensam i buren? Han kanske inte känner sig trygg och beter sig då på ett konstigt sätt?

Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se

Cinnober
0

Mina två är delade på just nu, ja. Men han har aldrig varit skygg, rädd eller stressad innan. Dessutom är hans gång lite ryckig, i brist på annat sätt att förklara det. Men trygg är han, så det måste bero på något annat.

Aristarcos
0

När började problemen då, när du separerade dem eller långt efteråt / tidigare ? Han kanske vill ha sin vän tillbaka..

Cinnober
0

Detta har hänt två gånger på två veckor. Dom har varit separerade i ett halvår, på grund utav en massa olika anledningar, bland annat slagsmål. Så jag kan inte se något samband mellan det och hans beteende nu.

Vi planerar att sammanföra dom igen, men inte sålänge han inte mår bra.

Han blev, som jag tidiagre skrivit, opererad för en godartad tumör för två veckor sedan. Jag undrar bara om hans symptom tyder på om han är sjuk eller inte. Om det kan ha att göra med pellets eller inte och om det finns något att göra. Han är inte rädd men han beter sig märkligt. Kan inte förklara det på något annat sätt.

FeliciaS
0

#3 Det är riktigt, marsvin behöver inte pellets. Om de behöver någon typ av kraftfoder beror på hur aktiva de är och hur välbyggda de är m.m.

#7 En ihopsättning med kompisen kan ju absolut göra att han mår bättre.

Han kan inte fått sämre syn/blivit blind på ett öga? Om han är orolig liksom.

Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus

Creation
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

#3 Snabbt foderbyte kan ge trumsjuka, som gör att marsvinet får uppsvälld och ömmande mage. Min hona som fick trumsjuka blev ovilligare att röra sig först och snubblade sen fram lite när hon väl gick, det var så vi upptäckte att hon var sjuk. Jag vet inte om din hane har trumsjuka? Piper han som att det gör ont om du trycker lite på magen?

Måste förresten bara nämna att ett av mina marsvin heter cinnober(sötisen på bilden) Flört Kul att du valde just det namnet som användarnamn.

/Louise - Medarbetare på marsvin.ifokus.

Cinnober
0

#8 Jag har med funderat på om det kan ha med synen att göra. Men det känns som att han ser. Dock kan han kanske se, men att synen är nedsatt. Svårt att veta dock =)

Hans osäkerhet kan ju ha att göra med naturliga instinkter. Att han känner att han är ett lätt byte när han inte mår bra och därför blir extra försiktig och är rädd för allt, då det kan kännas som ett hot. Han flyr kanske för att inte riskera att bli ett byte.

#9 Jag tror inte han har trumsjuka. Han är bättre idag men fortfarande väldigt avvaktande. Så förhoppningsvis håller han på att hämta sig.

Vad söt Cinnober är =) Fint namn med! =D

Tack för alla svar!