Marsvin iFokus

Marsvin

Etikettallmänt
Läst 1709 ggr
Rafflan
0

Klippa klorna?

Hur ofta bör man klippa?

Behöver lite tips hur man enklare ska göra när man klipper klorna själv. Jag brukar oftast försöka få hjälp då en håller och en klipper.

Min ena hane försöker även bitas när man klipper, hur ska jag göra så han inte kommer åt att bita mig?

Abico
0

Jag klipper lite en gång i veckan, vissa klor växer en del på en vecka medan andra knappt växer alls.

Jag har ett par marsvin som försöker nafsa ifrån då jag klipper och då styr jag bara undan deras huvud åt sidan, det kan behöva göras ett par gånger under en kloklippning dock.

Hanna 

Rafflan
0

#1 minas bak klor verkar växta mycket mer än framklorna :P

Moa-15
0

Ett tips är att se hur långa klorna. en gång i veckan behöver man inte klippa. 2 gånger i månaden räcker för mig iaf.

Ge dom något gott att äta när du klipper det gör jag=)

Då kan dom inte bitas heller.

Rafflan
0

#3 kan dom äta när dom ligger på rygg? :P

Moa-15
0

Lägger du dom på rygg:/ inte konstigt att dom biter dig???

Rafflan
0

#5 dom???? ja mina hanar försöker jag ha på rygg för att underlätta så man ser bättre. Honan har jag på magen dock då hon tycker det är läskigt att ligga på rygg, men det gör det jätte svårt att se hur man klipper så ibland börjar det då blöda :(

Varför kan man inte ha dom på rygg?

Moa-15
0

Om ni är två som klipper(Underlättar mycket)

Kan ju en hålla i marsvinet så man ser och hålla i gurkan(Tex)

och en klippa mycket enklare.(gör så själv)

Och bekvämare för marsvinen=)

Rafflan
0

#1 kan man inte lägga nåt "emellan" så dom inte kommer åt att bitas? ^^

#7 jo oftast försöker jag få hjälp men måste ju kunna klippa själv också ;)

På rygg tycker Sammy nog e skönt, har sett honom sova så i huset ;P

Moa-15
0

Va sova på rygg?

Nä. 

Är du säker på att han lever?;)

Om ingen kan hjälpa dig.

Kan dom ju vara på alla fyra när du klipper.

Och äta något gott.

finns inget man kan lägga emellan.

Rafflan
0

#9 haha ja första gången börja jag nästa gråta när jag såg honom, trodde han var död men så fort jag öppna buren vaknade han och kom fram till mig och ville ha mat XD
Han lägger sig liksom med benen mot hus väggen ser jätte dumt ut XP

Och jo visst kan man lägga emellan, har rullat ihop en liten handduk och lagt mellan hakan och frambenen när han e på yrgg då kommer han inte åt att bråka, men det e lite opraktist :P

FeliciaS
0

Det finns en artikel om klor och tassar, titta där i.

Annars är ett tips att lägga dem inrullade i en handduk och klippa klorna. Ta en tass i taget och beröm dem innan nästa tass. Klipp lite men ofta (varje till varannan vecka beroende på hur fort de växer) så vänjer de sig ;)

Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus

Buffen
0

Om man har en lite protesterande rackare kan det vara bra med vantar för den som håller svinet. Då menar jag inte grova arbetarhandskar. Så slipper man reflexmässigt rycka undan om de biter. Bitandet som en sorts "släpp mig" av marsvinet ska ju inte besvaras med just att man rycker till som en reflex. I så fall lär sig svinet att naffsa nu funkar. Vantarna hindrar detta så att marsvinet inser att naffsandet inte fungerar och slutar därmed efter ett par grr.

Detta alltså min erfarenhet från den lille Koffi som så vilt protesterade i sina yngre dagar. Numera lugn som en filbunke vid klippningen :)

Ryggläge är nog ingen höjdare…ta svinets rygg mot din mage i en sorts "sitt" ställning istället. godisbelöning mellan klorna gör det hela positivare för svinet :)

Marsvinsmaffian - marsvinsinspiration på internet

Buffen
0

haha alltså inte godiset inpetat mellan klorna utan som mums mellan att man klippt klorna :P

Marsvinsmaffian - marsvinsinspiration på internet

Rafflan
0

#12 det lät som, en bra idee :D

Ska jag prova nästa gång ;)

Filosofia
0

Kan man inte lägga marsvinet i en handduk och låta benet sticka ut ur ett hål man klippt till? Eller har marsvin för korta ben för det? :P

Abico
0

#15 - Jag har faktiskt provat att klippa sönder en handduk för detta ändamål ^^ Men det fungerade inte alls, det gick mycket enklare och snabbare att hålla i marsvinet utan en massa handduk också.

Hanna 

Filosofia
0

#16 Okej, det var ju bra att veta så att man slipper klippa sönder handdukar i onödan i framtiden. :P