Marsvin iFokus

Marsvin

Etikettersjukdomarohyraskador
Läst 3979 ggr
petronellaa
0

Sår?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej!

Undrar en sak, igår var mina marsvin ute och det gick bra och så. Sen igår kväll när jag skulle kolla till dom (inne). Så hade honan Cordelija ett sår på ryggen. Det ser ut att vara skorpa men jag undrar vad det kan vara? För när jag tog in dom var det inte där,

Laddar upp en bild, men det är inte så rött som på bilden men ja…

FeliciaS
0

Ojdå, det ser rätt stort ut? Och all päls och hud är borta (öppet sår)?

Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus

petronellaa
0

#1 Ja, Svarta " skinnet" är borta och päls men hon blöder inte och det är som en skorpa..

FeliciaS
0

#2 Hrm, och det är bara hon som har det? Finns ingen pälstuss där de har varit?

Mvh Felicia

Filosofia
0

Ser nästan ut som ett skrapsår av något slag. Hur såg buren ut som de var i ute? Kanske kan hon ha stött emot något med ryggen och skrapat upp ett sår? Eller kan någon burkompis ha bitit henne?

KAK67
0

Kan någon närgången skata kommit åt henne? Jag har varit med om skator som skrämt upp ett marsvin så de legat helt paralyserade intill gallret och då passade skatan på att hacka på den livrädda stackarn'n innan jag hann komma till undsättning.

petronellaa
0

#3 nej jag kollade i buren och det är ingen pälstuss, inte där dom var ute heller..

#4 Buren är av galler.. Inget kan ha kommit åt henne, men hon var i samma bur som mitt andra marsvin Kaj.. Men vad jag såg gjorde han inget och som sagt det var inte sår när jag dom in henne ..

#5 Nämen oj vad hemskt! :( Tanken får mig att rysa.. Tror inte det för jag låg ute och solade brevid dom typ ^^ Men hon är väldigt rädd av sig och bara hon hör en fågel som kvittrar kuttrar och och lägger sig tryckt mot gallret.

petronellaa
0

Men jag behöver er hjälp nu om vad det kan vara. Drog igenom hennes päls igår och det känns som små "knotter" i hennes hårbotten. Det går att ta lös , men tar man där så blir hon irreterad och biter i närmaste sak eller så vänder hon sig och börjar klia sig . Testade att kamma henne och då kom det jättemycket små "knotterbitar" ner på golvet :S 
Btw det med såret.. Det är kvar men hon verkar inte ha ont över det och det är ju en skorpa .. Men för säkerhetens skull gör jag rent där varje dag. Några tips?

petronellaa
0

#3 , aa hon har det bara..

Abico
0

#7 - Kan du ta kort på knottret?

Hanna 

FeliciaS
0

Hon hade ingen antydan till någon innan hon släpptes ut?

Mvh Felicia

petronellaa
0

#7 har försökt men det har inte gått.. hon har ju svart skinn och det är svart "knotter" .. Verkar lite bättre med det idag men ändå..

#10 hehe.. vad är antydan? ^^ är inte bra på ord haha Oskyldig

Btw så har skorpan gått upp :O men hon tycks inte ha ont utan är som hon alltid har varit, sitter och äter och skuttar omkring..

Filosofia
0

#11 "Antydan" betyder "början till", dvs. du märkte inte något på henne när du släppte ut henne?.

Menar du att knottret är som fnasig hud? Det kan vara svamp eller Ohyra. Särskilt om hon kliar sig och känner obehag när du grejar med pälsen/hårbottnen.

FrippeKurre
0

Ja, det kanske kan vara mjäll? Hur ser det ut?

petronellaa
0

#12 okej, nej jag märkte inget.. men det är liksom pyttesmå klumpar, typ svart-vita eller ja som om en människa kliar sig i ögat kan det ju komma "klumpar" , ungefär i den storleken.

#13 läs vad jag skrev ovan.

FrippeKurre
0

oki

tjorve
0

#14 kan du inte ta kort med macro(närbildsobjektiv) när du borstat henne? du sa ju att det ramlade ner massa "knottror" då och då kanske någon lättare kan säga vad det är..

willy123
0

Det hände samma sak med mitt marsvin men under magen men jag tvättade såret med lite alkohol och det blev bättre redan nästa dag.

Abico
1

#17 - Usch och fy då. Alkohol svider ju rätt duktigt om man har öppna sår.

Hanna 

FeliciaS
0

Jag funderar på om det kan vara några små kryp under huden eller kanske skabb…?

Men det har inte blivit mer och inte på de andra marsvinet?

Mvh Felicia

agnes_S
0

#18 Men det är bakteriedödande och uttorkande om man oroar sig för att såret ska vätska sig.

Abico
0

#20 - Jo, det är klart :)

Hanna 

petronellaa
0

#16 ska försöka ;)

#19, Det liknar inte nå kryp utan mer små ja vad ska man kalla det? Men har kammat henne i två dagar nu med den dära borsten och det visar resultat och Kaj (hanen) har inte blivit "smittad" ..

petronellaa
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

En bild här då på "knottret" Den lilla "ljusa" pricken på borsten är det.. Ingen bra bild men försökte, ! :P

FeliciaS
0

#23 Jag ser tyvärr inget annat än något som ser ut som en mycket liten, torr hudflaga?

Mvh Felicia

petronellaa
0

#24 det är knepigt för i hennes hud är det betydigt större och det går inte att få kort på det:/

FeliciaS
0

#25 Jag tycker du ska kontakta någon marsvinskunnig, veterinär känns inte som något måste, men om du har en uppfödare i närheten som kan titta på det? Eller Mia på Marsvinshjälpen eller Irene på Eragons…? Beroende på var du bor.

Mvh Felicia

petronellaa
0

#26 Jag bor i söråker, ungefär vid Sundsvall i norrland om du vet? :)

[vallon]
0

Kan vara marsvinsskabb! Kontakta veterinär sdom får se på såret.

Abico
0

#28 - Fast marsvinsskabb (sellnic) ser inte alls ut sådär :)

Hanna 

willy123
0

#29) jag tog bara jätte lite och  det verkade som att det inte sved als för honom och såret blev bättre redan nästa morgon