Lugna
Jag måste bara visa mina små gulliga killar som faktiskt har blivit mycket "lugnare" efter att ciaobella hade varit i deras bur.
Skygga har de alltid varit.
Men Elsa (ja jag har inte bytt namn ännu, lite svårt att vänja sig att de faktiskt är pojkar istället för flickor) verkar mera harmonisk.
Jag får klappa honom nu utan att han flyger iväg under hyllan.
Vad trevligt :)
Inget ont som inte har något gott med sig, eller hur säger man?
Hanna
Ja precis. Och Ciaobella verkar inte tagit någon "skada" av händelsen men *peppar, peppar* hoppas hon inte är dräktig.
Visst vore det kul att se små marsvins bäbisar eftersom jag inte har varit med om det MEN hon är alldelses för ung.
#2 - Jag håller tummarna, tyvärr dröjer det ju ett par veckor innan du kan vara säker - om ens då.
Hanna
eftersom jag är nybörjare så har jag börjat att läsa om saker och vad jag ahr kommit fram till är att det dröjer ända fram till nästan sista veckan innan man kan se om de är dräkiga stämmer det?

#4 - Riktigt erfarna uppfödare kan känna något vid 4-5 veckor, men det är hemskt svårt. Vid 7 veckor kan man ofta känna lite rörelser och sparkar men är det bara en unge behöver det inte synas mycket på henne att hon är dräktig. Mot slutet kan man känna fogarna öppna sig och då vet man att det är på gång.
Hanna
men om hon skulle vara dräktig kan hon själv gå bort?
I djuraffären som jag pratade med sa de att hon ev inte skulle klara av att ta hand om dom eftersom hon är så liten.
Men Om jag någon sin skulle para henne så har jag en perfekt kandidat, "Elsa"! ler jag älskar hur han ser ut.

Det innebär alltid en risk att para en hona, och med tanke på att hon bara är sex veckor gammal så är det klart att den är betydligt större om det skulle vara så att hon är dräktig (vilket vi verkligen får hoppas att hon inte är).
Ärligt talat så förstår jag inte ens hur du kan fundera i dom banorna när du är i en sån situation, hade det varit min hona så hade jag varit jäkligt ledsen och orolig. Det sista man orkar tänka på då är väl att ta ungar på henne?
Sedan är det en hel del annat att tänka på innan man börjar avla, utöver om marsvinen är söta eller inte…
Det är som deluxe skriver alltid en stor risk att honan inte klarar sig genom dräktigheten/förlossning och risken blir större iom. att hon är så ung och liten.
Hanna