fäller?
jag har två marsvin och de ena har börjat fälla massor av päls. Den andra fäller lite grann också, inte lika mycket men lite grann.
Tappar dem någon typ av "vinterpäls" eller är dem sjuka?
Jag vet faktiskt inte, det är svårt att säga om man inte ser det med egna ögon. Men marsvin fäller, dock inte vinter- resp. sommarpäls som bl.a. hästar.
Strävhåriga marsvin fäller mest har jag märkt, långhåriga minst. Sedan finns CH-teddysarna som växlar päls i perioder ^^
Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus
Jag vet att hundar och katter kan få fällperioder, tänkte om marsvin också kan göra de.
På Kakan rasar pälsen av bara man klappar henne, medan Brownie så rasar de inte, men hon fäller en del också.
Dem äter och verkar pigga, förutom att ibland har Brownie lite vitt klägg runt ögat, men det kommer bara ibland.

#1 Mitt lån hårs marsvina fäller mkt .. fäller mer en min kompis strävhår .
Ett marsvin som är stressat fäller också ofta. Har du flyttat dem eller rest med dem eller något annat som stressat?
Ett av mina marsvin fäller otroligt mycket i denn perionen, och ser ut som ett uppburrad liten boll, det gjorde hon förra året vid denna tiden också.
Den kan ha lös om den har kala fläckar?
Nej vi har inte flyttat runt dem eller något sånt. Och de är inte kala fläckar…
#7 vad är dom för raser? eller är dom släthåriga/strävhåriga?
Har dom alltid fällt mycket, eller är det något som du uppmärksammat just nu?
Dem är båda släthåriga, och dem har fällt lite grann till och från, men inte som nu :s
Hmm.. ja du.. vet inte riktigt vad man kan säga. kliar dom sig mer än vanligt?
och dom är bra bepälsade på mage osv?
Är det hanar eller honor?
kanske dom bara kommit in i nån fällnings period. :/
Nån annan som vet?

Jagvet inte hur det är med marsvin, men hundar fäller otroligt mycket päls om de har vitaminbrist.
Kanske kan det vara det som är problemet med ditt/dina marsvin?!