Gräver marsvin?
Ska bygga eller köpa en stor utebur.
Gräver marsvinen så det finns risk för att dom gräver sig ut.
Nej, det gör de inte. Men om man lämnar dem utan uppsikt och bor på ett sånt ställe så det finns vilda djur så finns förstås risken att andra djur kan gräva sig in till marsvinen.
#1 Är det bara jag som aldrig trott på den där? "Gjorde samtliga honor gravida". Så samtliga honor brunstade alltså samtidigt?!

#1 Hahaha! Vilken partykille.
#3 - Haha, inte vet jag ;) Men kul är den.
Hanna
#3 Nej du är inte ensam ;) Jag tycker det låter jäkligt otroligt att ett marsvin ska ha grävt en tunnel och in till alla de andra marsvinshonorna och lyckats få till det på första försöket då?
Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se
#6 - Han kanske var superfertil ;)
Hanna
#7 Jo men jag tänkte mest på att ALLA honorna hade släppt till ;) De gånger jag vart med och släppt ihop hane + hona så har det alltid tagit flera dagar innan hanen ens fått komma i närheten
Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se

Kanske ett fall av förväxling marsvin/hamster? Hamstrar är ju hejare på att gräva och honorna brunstar var fjärde dag.
#1 Vad underbart! Go Sooty!
Mina brukar "gräva lite i buren"
Men tassen för att komma åt en hö bit tex.
Men gräver tunnlar i jorden gör dom ju inte;)

Oavsett om Scotty är sann eller inte tycker jag att han är en fin legend. De små hoppfulla marsvinspojkarna måste ju ha någon att se upp till de med.
Envishet och drömmar
Ps.
Vore bara om du köpte en bok om marsvin innan du skaffa några.
Lite grund kunskaper måste man ju ha när man skaffar dessa underbara djur=)
#1 Precis som människor så kanske de kan sambrunsta *S* wow vilken kille !!
Ska du skaffa en bok så satsa på Mia Winges marsvinsbok, det är den enda svenska marsvinsboken som innehåller riktig fakta :) De flesta andra är inget vidare. Sedan finns det ett gäng engelska böcker som är bra också.
#9 - Fast hamstrar är väl inte direkt några flockdjur som lever 24 stycken ihop ^^
Hanna

#13 kan ju påpeka att jag har köpt 4a stycken men i dom står ju inte allt
Jorden är ju ganska hård för ett marsvin att gräva tunnlar i så det där kan jag bara inte tro på.
Tassarna är ju inte gjorda för att dom ska gräva.
Hur skulle marsvinet ha grävt med sina små tassar?:
Små hamstrar som gräver tunnlar. Nä.
Var var honorna i så fall?
I burar bredvid eller?.
Nä självklara saker står ju inte där förstås=)
#17 - Du får nog läsa på mer om hamstrar innan du uttalar dig om dom, hamstrar gräver en hel del :P
Honorna var nog i inhägnader brevid.
Hanna
Men tror du själv att en liten hamster kan gräva i jord med sina små tassar. Nä.
Visst dom gräver. Men långa tunnlar i jorden.
Tror jag inte.
#20 - Jag tänker inte diskutera hamstrar vidare i den här tråden och av vad jag märkt tidigare i dina trådar verkar du så väldigt övertygad om att du har rätt i det du säger att ingen kan få dig att ändra på dig så jag hade nog inte haft mycket för det även om jag försökt :P
Men om du skulle få lust så kan du ju kolla på hamster.ifokus :)
Hanna

#17 du kanske skulle skaffa dej en bok om ämnet :-P
Tror inte det finns någon bok.
Om hamstrar vs marsvin som gräver;)

Ibland när jag flyttat runt utehägnet så har jag inkluderat barnens mer eller mindre oanvända sandlåda och då har de gärna lagt sig i sanden när det varit varmt och "format" små grunda gropar med hjälp av "rumpgnuggning och "nosputtning" men inte någon i hela flocken har visat någon som helst lust att gräva fast det varit mjukt. Däremot gör de tunlar i höet i inneburen men jag skulle mer kalla det krafsa.
Min ena hane, Cinnober, brukar gräva(krafsa upp) gropar i spånet och höet. ;) Men att han skulle klara av att gräva ett hål i jorden tvivlar jag starkt på.
/Louise - Medarbetare på marsvin.ifokus.
#1 - HAHAHA! snacka om instinkter! marsvin brukar inte gräva. han måste varit otroligt smart! eller otroligt kär ;)

#15 Dvärghamstrar (med undantag för den kinesiska dvärghamstern, om jag inte minns helt fel) är flockdjur, men guldhamstrar lever ensamma. 
#27 - Men jag trodde inte att dom fungerade i grupper på mer än två individer?
Hanna

#28 Nja, det har jag aldrig hört? Däremot så vet jag att det skiljer sig en del mellan dom olika dvärghamsterarterna, tex. hur lätt det är att introducera en ny hamster efter 12 veckors ålder.
#29 - Okej :) Jag har bara haft två ensamma dvärghamstrar och läst att guldhamster inte kan bo i par :P
Hanna
Till att börja med:
1. Hamstrara kan gräva, iaf i spån och sand, oavsett dvärg eller guld, dom kan men vissa gräver mer än andra.
2. Marsvin kan nog gräva, asså det är nog ovanligt men med tanke på hur många marsvin det finns i världen så finns det säkert några individet som lärt sig gräva och det finns ju inget "kroppsligt" som hindrar dom :)
Sen undrar jag som någon tidigare, kan marsvin brunsta tillsammans som tex hundar? Om man har fler tikar och en börjar löpa kan det hända att alla börjar löpa? ^^

#17 när jag var liten så hade min äldre syster en hamster som grävde en tunnel i marken och försvann, så jo. Hamstrar kan gräva!
Det beror nog på vad man klassar som grävning ^^ I spånet gräver mina grisar en del, men det är ju mer putta bort det liksom. Att de skulle kunna gräva tunnlar utomhus tror jag absolut inte - se bara på deras ömtåliga skelett och kroppsbyggnad :P
Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus