Blind?
Kanske lite svårt för er att veta..
Men hur vanligt är det egentligen med blinda marsvin?
Som jag läst att i forumet så verkar det nästan vanligt?
Jag är iallafall orolig att min lilla Kotte inte ser något. :(
Har ni några tips på hur jag enklare ska ta reda på att?
Han hittar ju iallafall till hus och mat i buren så klart. men har kör ofta upp huvudet i luften när han är i knäet, förstår ju att dom luktar sådär men ja, jag vet inte. Det är nästan som han nafsa sig fram också, som att han inte ser min hand och ska se om det är något ätbart. (eller är han bara busig) ögonen går på honom som att han inte visste vart han ska titta, letar efter ljud osv..
Det är inte att han är rädd, han är väldigt lugn och kärleksfull.
Ibland verkar det som han ser, andra dagen inte.
Har ni något tips?

Marsvin brukar ofta köra upp huvudet när dom är i famnen och man stryker över huvudet och ögonen, det är som om dom inte gillar det och vill ha bort handen. Men varför tror du att han inte ser?
Vanligt vill jag inte påstå att det är :P
Det låter inte som om din lille kille är blind, när man klappar de på huvudet/nosen brukar de ofta köra upp det i vädret och "puffa bort" handen liksom. Något man kan göra (men som inte behöver visa det helt säkert heller) är att ta fingret långsamt mot ögat och om man kan ta på det utan att han blinkar/kisar innan man nått fram så ser de antagligen inte fingret.
Sedan har jag hört att ögonen ofta är blå och har en hinna runt sig innan de blir blinda.
Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus

Jag tycker inte att det låter som ditt marsvin e blind.
Kör han upp nosen i vädret, kan det bero på två saker:
1) Han sniffar helt enkelt, kanske känner något som doftar intressant.
2) Du klappar honom på huvudet, och då marsvin ofta inte gillar klapp på huvudet så stöter dom ofta bort handen genom en hård knuff.
Precis som Felicia sa så har blinda marsvin ofta en annan ögonfärg, typ som en grå hinna.
På din bild, och på det ena ögat man kan se på ditt marsvin, så tycker jag att det ser helt normalt ut. :)
På Marsvinshjälpens hemsida finns det en bild på ett blint marsvin som söker hem. Där kan man se den "blå hinnan" över ögonen.

Hilding och Rosamunda. (Scrolla ner lite) Där har du länken till ett par marsvin som söker nya hem varav Hilding är blind.

Faan min lill-kille äär nog blind då!!
Det ser nästan ut som en blå hinna över ögat, om man tittar riktigt noga. Han är dock inte "grumlig".
Sen så reagerar han inte precis när jag för fingertoppen mot ögat.. !
Är det någon som har erfarenhet av blinda marsvin?
Eller är det som vilket annat marsvin som helst? Särbehandling?
åh. gud vad ledsen jag blir…

! Mitt andra marsvin reagerar inte heller då jag för fingertoppen mot ögat ?! Alltså gör era marsvin det? Mina reagerar bara om jag rör vid pälsen bredvid ögat, då fattar dom att dom bör blinka typ. Jag kan ju nästan PETA på ögat om det skulle vara så.
Hur tidigt reagerar era marsvin vid fingret?
vore verkligen till hjälp.

#3 Dom har dock aldrig skjutit upp huvudet då jag klappar dom på huvudet eller nosen.
Jag tror han tar upp huvudet sådär ofta för att han försöker lukta sig fram? då han inte kan se.. För ögonen går på honom åt alla håll, som att han inte vet vad han ska titta på.. åh

# 7-8. Mina marsvin reagerar inte alls när man för fingret mot ögat. De är inte blinda.
Envishet och drömmar

#4 Såg bilden. Och det är ju långt ifrån så på Kotte. Det är nästan bara att han har en blå nyans i sin "ögonfärg". Han har ingen hinna över ögat.

#9, det där va lite skönt att höra.. Kanske finns lite hopp då? Dom kanske bara beter sig allmänt klumpigt?
Men jag tycker det är lite lustigt att ögat far så på honom när jag håller upp honom stilla framför mig. Och det är precis som han nafsa sig fram lite lätt.
Plus att det lilla lilla blåa i ögat oroar mig nu.. Men dock, så har inte alla marsvin nästan en liten blå nyans i det svarta? För som jag kommer ihåg det hade alla mina förra marsvin det också? Har era det?
Snurrig blir jag..
Men ett blindt marsvin, hittar dom verkligen till allt i buren utan att springa in i diverse saker? För det gör iallafall mina, hittar alltså.

Nu kanske jag låter lite elak, det är inte meningen, men så länge han hittar i buren, spelar det då någon roll? Jag tror inte att han är blind men även om han ser dåligt så är det ju inget problem för honom.
Om du är orolig eller vill ha något att jämföra med kanske du kan ta med dig marsvinen hem till någon som har flera, t ex en uppfödare?
Jag har aldrig haft något blint marsvin så jag vet inte hur de reagerar men jag tycker inte att du ska oroa dig. 
Envishet och drömmar

#12, det lät inte elakt? :P
Så klart gör det inte mig något om han är blind. Jag undrade bara om det är någon jag ska tänka på då osv. Något speciellt.
Jo, men tyvärr så känner jag ingen här som har marsvin eller någon uppfödare.
Men, har inte era marsvin en liten liten blå nyans om man tittar noga i ögat? riktigt noga.
Jag tror inte han är blind… Oroa dig inte i onödan :P Och om han nu skulle vara det spelar det väl ingen roll? De klarar sig utmärkt ändå.
Ta en tydlig närbild på ögat så går det att avgöra.
Mvh Felicia

Jag har ett marsvin som är blind på ett öga. Han har inga problem med nånting, utan är faktiskt den som är mest framåt kan jag tycka :) Han vänder dock upp huvudet väldigt mycket mot taket när han stannar upp, och "tittar runt". Vad jag har förstått så är det ganska vanligt att blinda marsvin gör så?
Men som sagt, inga problem med honom och han lider ingenting av det :)
har också ett marsvin med starr, och hon har inga som helst problem i vardagen. Man får väl vara lite extra försiktig när de är i nya milöer eller så. Det enda jag gör speciellt är väl att alltid ha vattenflaskan på samma ställe i buren så hon hittar, men vet inte om det egentligen behövs. Detta marsvin är även ute om somrarna utan problem. Har han dessutom en bra kompis som han kan följa så ser jag inga som helst problem med blinda marsvin :)
Även jag har en liten tös hemma som har starr eller är blind på ett öga. Hon lider inte av det överhuvudtaget hon springer runt och busar. Visst kan hon hoppa till ibland när hon blir överasskad men det gjorde hon innan också ^^

#2 Att föra fingret mot ögat, tror jag, är en gammal myt!
Även fast de inte kan se så har de fortfarande känsel och blinkar därför för att de känner att det kommer något mot ögat!
Även fast den blå hinnan finns i ögat behöver djuret inte vara blint. De kan också vara så att det har fått skräp i ögat. Jag praktiserade på en djuraffär för många år sedan och hade som uppgift att vattna, ge mat och rengöra burar bland annat hos marsvinen och en dag så såg jag ett marsvin vars ena öga var blått. Först trodde jag förstås att den var blind, men jag rengjorde ögat dagligen och vips så försvann det blåa! :)
#19 Innan man nuddar ögat eller huden har jag ju skrivit ^^ Det reagerar i alla fall mina marsvin på :P
Mvh Felicia

# 20. Det gör inte Julgrisen.
Envishet och drömmar

#20 Det var det jag menade :)
Som jag skrev: de känner att något kommer mot ögat