Marsvin iFokus

Marsvin

Etiketterbeteendehantering
Läst 676 ggr
helena73
0

Han bits

Mitt virvel på 7 veckor har börjat bitas inte hela tiden men när vi har han i knät. Tycker att han biter mer än nafsar. Vi tar upp dem minst en gång om dan och gosar med dem. Den ena slät/långhårig vill inte ha nåt att äta när han sitter i knät men virveln vill och det är han som bits.. Snälla hjälp vad ska vi göra?? Vi var väldigt försiktiga i början och är det än. Hjälp oss..

[Lynx76]
0

Han kanske bits när han vill ha något att äta? Det gör mina småttingar på några veckor, de känner efter om fingrarna är mat…

Har för mig att jag har läst att de kan ha "bitperioder" när de är små och att det går över sen, det har stämt på mina iaf (menar då givetvis mina äldre marsvin)

queenlinnea
0

Det där har jag också vart med om, när jag fick min senaste var han precis lika dan, och det var för att han ville ha grönsaker och annat. Så det går nog över.

helena73
0

Man ska väl fortsätta gosa med dem hela tiden men jag är rädd för att vi ska bli rädda för honom funderar på om man ska låta dem vara ute på golvet mer. Tänkte fixa med nåt komposgaller och lite hönsnät. Vi har helt öppen planlösning där nere så jag e rädd att de ska gömma sig så vi inte hittar dem. Om man lägger en fleecefilt på golvet. Känns skönt att ni experter kan hjälpa oss vilsna.

Vad tror ni om det?

FeliciaS
0

Unga marsvin har ofta en liten "testperiod" i sitt liv när de kan vara lite provocerande :P Min ena hona blev nafsig när hon var ca 3 månader, men det försvann av sig självt bara några veckor senare. När perioden inträffar i marsvinens liv varierar nog, men i alla fall innan de blivit vuxna.

Jag tycker att du ska ignorera beteendet och kanske se till att han istället har lite grenar, höstrån eller annat att knapra på i famnen.

#3 När de är ute på golvet så är det en fördel om de har många gömställen att gömma sig i eftersom de är bytesdjur och är otrygga på stora öppna ytor.

Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus