Marsvin iFokus

Marsvin

Etikettallmänt
Läst 1289 ggr
AnimalLover
0

tre hanar ?

Tror ni det skulle funka att para ihop tre hanar med varandra ? alltså , 2 på typ 4 mån och en på 5 veckor eller så ?

kram

Ruffsen
0

Jag vet inte riktigt men det vet säkert någon annan här:) Men de skulle kanske börja bråka om de var så många det beror väl lite på hur de är i personligheterna eller?:)

Mari
0

Jag hade två bäbisar med sin pappa, dock var ena bäbisen så elak mot de andra, red och bet de båda hela tiden så jag fick sära på dem efter en månad då det bara blev värre och värre med tiden.

Men jag tror absolut att det kan fungera om man har marsvin som inte är lika hög i rang då alla tre är och har vart ranghöga

Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se

AnimalLover
0

okk :/

fiffiluren
0

jag har också just nu tre marsvinshanar i samma bur. de äldre fyller två till våren och och den yngsta är ett och ett halvt.

allt fungerade fint fram till för ett par månader sedan då de började bråka ordentligt, vilket har resulterat i en hel del så och annat äckelpäckel.

nu har jag tyvärr börjat att seriöst överväga att ta bort den som jag upplever är problemet och det är en av de äldre hanarna, de andra två slåss inte utan låter bara.

jag ska lägga upp en tråd angående det här och se om det är någon som kan hjälpa mig att försöka lösa det.

Ruffsen
0

okej #4

Mina två hanar bråkar lite då och då men en så länge verkar det gå bra:)

AnimalLover
0

Okk :) funderar på antingen köpa en till hanne , eller köpa två honor för att vara på den säkra sidan

marsvin2008
0

Köp ingen alls eller två honor tycker jag. =)

"att klaga är som att gunga gungstol... man kommer ingen vart men man har något att göra för en liten stund"

Ruffsen
0

Bråkar hanar mer än honor?:)

Mari
0

#8 Jag upplever det så ja :) Fast mina kanske bråkar för att jag har honor i samma rum

Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se

AnimalLover
0

#7 okk :) jag vill ju inte riskera att dom inte kommer fungera ihop över huvudtaget sen så ^^ . Men jag är såååå sugen på en teddy eller rex :P

marsvin2008
0

#10 jag har haft samma tankar, tre hanar… men blev avrådd av de flesta så jag säger samma till dig. :)

"att klaga är som att gunga gungstol... man kommer ingen vart men man har något att göra för en liten stund"

AnimalLover
0

Okk :), Kanske man någon gång hittar ett svin som ej går ihop med andra .. då kanske ^^

Ruffsen
0

Hade det varit bättre om jag hade köpt två honor istället för två hanar?:)

Men jag tänker aldrig sälja mina små älsklingar nu^^

Aristarcos
0

Om man vill ha flera tillsamans så ja, för dom har lättare att leva i större flock, men honor _kan_ också bråka tydligen ,men inte alls lika vanligt..

patricia76
0

När är det dax att ta isär hanar om de rider på varandra och jagar varandra?

Aristarcos
0

#15 Jag har ingen aning iallfall =) men antar när de börjar bli för närgågna och börjar slåss med blodvite tycker jag väl verkar sunt.. har de ändrat sitt beteende nu efter deras mysstund med honan?

deluxe
0

#15 Den typen av tjafs är helt normalt, eskalerar det i slagsmål och sår hade jag valt att dela på dom.

Ruffsen
0

Mina tjafsar typ hela tiden men de får inga sår dom kurrar rider på varandra och svängar med rumpan. Kommer de att hålla på så hela livet? Eller slutar de när de blir lite äldre?

Buffen
0

Köp hanar!! Två hanar är det ju inget fel på tillsammans & det finns ofantligt många oönskade hanar för att de just är hanar.

Tror inte att det bör vara några direkta problem med tre som vuxit upp tillsammans (från före könsmognaden) om man har mycket stor bur (minst 165cm skulle jag ha). Tror att det beror mycket på hur starkt drift de hanar man har ihop har om de ska bråka eller inte. Dem du beskriver kan nog bli svåra att sätta ihop p.g.a. åldern.

Att ha hanar i samma rum som brunstiga honor måste öka hanars rivalitet mellan varandra. Det är ju just brunstiga honor det ska fighteas om.

Hanar kräver varsina sovutrymmen & i vissa fall olika matplatser (skålar) o.s.v. De behöver mycket stort utrymme för att kunna ge varandra plats vilket till stor del reducerar gnabb!

Man få stå ut med mycket kiv som kan upplevas mycket värre än det är av oss människor, men börjar de blöda & ryka ihop i attacker (hoppar bokstavligen på varandra i slagsmål) är det dags att sära. Man bör dock ha i åtanke att ju mer man särar dem desto längre drar man ut på kivet när man sedan stoppar ihop dem igen.

Stimulering som golvtid & annat nytt att undersöka reducerar oxå då "överflödig energi" försvinner på annat än gnabb.

Marsvinsmaffian - marsvinsinspiration på internet

Buffen
0

Ja de lugnar ner sig betydligt med åldern.

Har endast haft en som varit en liten bråkstake här hemma :P Som numera är lugnare än en filbunke.

Det sägs att hanar är nyfiknare & mer framåt än honor (då deras roll är att utmana/beskydda), har ju aldrig haft honor så jag har inget att jämföra med men mina killar är verkligen tuffa i nya miljöer, & väldigt starka i personligheter. Bland de flesta arter är hanar mer uttrycksfulla till följd av att det måste "stå ut mest" för eventuella honor.

Marsvinsmaffian - marsvinsinspiration på internet

deluxe
0

#18 Det är helt normalt, även bland honor. Troligtvis kommer dom aldrig sluta med det helt, men det brukar lugna ner sig när dom blir äldre Glad

Creation
0

#12 Menar du ett marsvinsaggressivt marsvin? Varför vill du bara skaffa en till? ;) Det marsvinet kommer ju behöva lika mycket plats som två i alla fall. Och två marsvin kräver inte mycket mer tid än ett.  Köp två hanar till tycker jag. ^^

Fast då råder jag dig att vänta lite först, kanske tills dina hanar blivit uppåt 8-10 mån(när du börjat nästa skolår, i höst), så att du inte förhastar dig och gör något som du kommer att få ångra senare. Du har ju tidigare erfarenheter av hur det kan bli, så bäst är nog att vänta lite så att du ser hur det blir med skola och så nästa termin. :)

Lycka till!

/Louise - Medarbetare på marsvin.ifokus.

deluxe
0

#22 Nu skrev du det som jag tänkte men inte orkade formulera Flört

FeliciaS
0

Det kan absolut funka bra att ha tre hanar ihop. Men jag skulle inte riskerat det om hanarna redan funkar helt utmärkt ihop (visserligen skulle jag inte satt in en hane till ett par som är lite halvbråkiga mot varann heller). Risken finns ju att bara två funkar tillsammans sedan, eller kanske att de två vuxna inte vill acceptera någon hane igen.

Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus

AnimalLover
0

#24 okk , amen dåså ^^ då får jag väll lämna den tanken :)