Marsvin iFokus

Marsvin

Etikettallmänt
Läst 1269 ggr
smulan1
0

Vilka djur?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

hej! jag har 4 marsvin och undrar vilkan djur marsvin kan vara med??<3

Mari
0

Marsvin ska vara med marsvin :) Inte kaniner eller andra djur då de inte kan komunicera med varandra + att de ska ha annan kost och kan smitta varandra med olika sjukdommar har jag för mig?

Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se

FeliciaS
0

Marsvin ska vara endast med marsvin.

Jag bara undrar - hur stor är buren på bilden? Jag tycker tyvärr inte den ser tillräckligt bred ut för att vara laglig.

#1 Kaniner bär naturligt på en bakterie som är skadlig för marsvin.

Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus

Mari
0

#2 Så var det! Tack ^^

Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se

Moa-15
0

Bakterie som är skadligt för marsvinet?

What?

Men man ska ju inte ha dom tillsammans med kaniner för att dom kan sparka marsvinet med sina hopp ben;)

Mari
0

#4 Det är också en bra anledning

Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se

Binajis
0

#4 Jag skulle vilja ha bevis på det någon gång :) Det där med bakbenen alltså.

Sugen på att föda upp ridgeback? Jag lägger uppfödningen på is ett tag framöver och säljer därför lite avelsdjur. Mejla eller PM:a här på ifokus om du är intresserad :-) Även keldjur finns naturligtvis.

http://www.freewebs.com/binajismarsvin

zuperzita
0

#6 - Hörru dörru! Vi ska inte utmana ödet! ;)

Det lät på dig som vi skulle filma det hehe

Binajis
0

#7 Haha, åh nejje! Jag skulle bara vilja ha bevis på det påståendet.

Sugen på att föda upp ridgeback? Jag lägger uppfödningen på is ett tag framöver och säljer därför lite avelsdjur. Mejla eller PM:a här på ifokus om du är intresserad :-) Även keldjur finns naturligtvis.

zuperzita
0

#8 - haha, okej jo jag skulle också vilja ha besked åt minståndet.. Jag tror mera det kan bli ett sky dundrandes slagsmål.. Kanske jag har fel?

Binajis
0

#9 …hm. Det där inlägget fattar jag inte riktigt :P Minståndet? Slagsmål?

zuperzita
0

#10 . oj jag är riktigt trött haha har varit ute hela dagen och så. Minstonde och att kaninen och marsvinet slår ihjäl varandra..

Binajis
0

#11 Jahaaaa, nu fattar jag. Jag är lika trött, jag brukar vara duktig på att förstå konstiga inlägg :')

Enligt min erfarenhet bråkar inte marsvin och kaniner lika ofta som dom blir bundisar.

Mari
0

#12 Den erfarenheten har jag med, fast det är ju lätt att träffa marsvinet med sina långa ben när den får glädjerus :/

Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se

Binajis
0

#13 Mina kaniner gör ärligt talat aldrig glädjerus när dom är inomhus utan bara när dom är ute och då bor dom inte med marsvinen (på sommaren alltså). Visst gör dom något skutt då och då, men det har aldrig varit med sådan kraft att marsvinen någonsin skulle kunna bli skadat. Det är som att ett vuxet marsvin skulle skada en liten unge när den gör popcornskutt :)

FeliciaS
0

Jag har hört en del historier om kaniner som råkat sparka till marsvin. Senast förra veckan skrev en ifokusmedlem om att hennes marsvin råkat ut för det i någon tråd.

Mvh Felicia

Binajis
0

#15 Som sagt skulle jag vilja ha bevis. Någon som fångat det på film t ex. Många gånger har kaniner fått skulden fast det i själva verket handlat om något annat.

Mari
0

#14 De flesta av de kaniner som bor här gö rglädjerus när man kommer ut och ska ge de mat, de rejsar runt som galningar i buren men det är ju olika per individ :) Har en kanin som barasitter lugnt och väntar :)

Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se

FeliciaS
0

#16 Det skulle ju vara jättehemskt att se på film *s*

Kaniner få skulden, skulle inte jag vilja säga. Det är ju inte deras fel att de naturligt skuttar omkring - utan människornas som satt ihop dem med marsvinen. De lever inte naturligt tillsammans. Självklart inget man kan klandra ninerna för :)

Mvh Felicia

Moa-15
0

Det är  självklart att man inte ska ha kaniner och marsvin tillsammans tycker jag.

Klart dom kan sparka till varandra.

Kaniner hoppar du vet;)

Binajis
0

#16 Klart det skulle vara hemskt, men det är fortfarande ett bevis.

Vad jag menar med att kaninen får skulden är att folk tror att det är kaninen som skadat marsvinet men i själva verket är det något annat som hänt.

#19 Kaniner hoppar, javisst. Men kraften i dom skutten är inte starka och inte heller speciellt "långa" (Alltså, bakbenen far inte så långt ut). Är du emot att ha en hona med ungar tillsammans med andra marsvin? Dom kan göra riktiga popcornskutt.

Moa-15
0

Kaniner får skulden?

Suck.

Något annat som hänt?

Man ska iaf  inte ha kaniner och marsvin tillsammans så är det bara.

Mari
0

#20 Har du sett en kanin hoppa runt i glädje eller när de blir skrämda? De tar i bra nog med sina ben, lika när de blir rädd och larmar för fara - då dundrar det ordentligt.

Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se

Buffen
0

Det spelar väl inge roll om dem hoppar så att det kan vara farligt eller inte, den bakterie som kan överföras till marsvin är väl argument nog för att inte ha dem tillsammans? Varför utsätta sitt djur för en sån risk?

Marsvinsmaffian - marsvinsinspiration på internet

Moa-15
0

Det där med bakterie som kan överföras till marsvin.

Tror jag faktiskt inte på.;)

Låter lite si så där med det.

zuperzita
0

#24 - du har bakterier andra inte tål det är som pollen vissa tål vissa inte. Och marsvin är dom som inte tål kaniner.. Antagligen. Har du bevis på att det inte är sant? Men ajg har inget bevis på det är sant ;)

Moa-15
0

Nä jag är 100 på att det inte stämmer;)

idipidi
0

"Det är populärt att ha dem i sällskap med kaniner men man bör vara medveten om att det finns risker med att låta marsvin umgås med kaniner. Det finns nämligen bakterier i normalflora i näshålan på kaniner som kan orsaka lunginflammation på marsvin."

Ovanstående är skrivet at en av Sveriges absolut duktigaste veterinärer när det gäller marsvin. Hela texten hittas här.

Binajis
0

#22 Ja, jag har sett kaniner göra glädjeskutt/rus. Jag har aldrig sagt något om det, det ändå jag begär i denna tråd är ett bevis för att en kanin någonsin råkat sparka ett marsvin svårt.

#23 Varför ha hus till marsvinen? Dom kan ramla ner och bryta benet.  Varför utsätta dom för sådan risk? Nej, skämt åsido. Jag har haft marsvin och kaniner tillsammans i 9 år och aldrig varit med om att ett marsvin blivit smittad av den där bakterien. Jag skulle vilja ha statistik för hur många gånger per år en veterinär får in ett marsvin som fått lugnimflammation av en kanin.

#27 Dessutom tycker man ju att en veterinär ska varna för skador som marsvin får av kaniner som gör glädjerus. Hon borde ju ha varit med om sådana fall.

Moa-15
0

Helt fel att ha marsvin och kanin ihop.

Speciellt om man har 1 kanin och ett marsvin.

PernillaS
0

Experten har talat. alla andra med åsikter kan lämna trådenFlört

Moa-15
0

Antar att du menar mig;)

Man behöver inte vara Expert för att förstå såna självklara saker.

Rafflan
0

#31  PernillaS menar nog #27 ;)

#0 Jag hade 2 marsvin och 1 kanin ihop i en jätte stor bur och allt gick bra men sen fick kaninen en kompis och den nya kaninen rejsa och hoppas så mycket att jag ansåg att det var en fara för marsvinen om hon av misstag skulle råka landa på dom så särade då på kaninerna och marsvinen ;)

Sen bakterien vet jag inte vad jag ska tro om, asså varför kan man ha kanin och marsvinen bredvid varandra eller i samma rum om denna bakterie nu är så farlig?
Nja, vill ha lite mer bevis på det ;)

Moa-15
0

Tro mig hon menade mig.

Rafflan Tycker inte man ska ha kaniner och marsvin tillsammans.

Varför hade du inte varsin bur om du nu hade 2 marsvin också?