Navelbrock
Tror det är så at Lacoste har Navelbrock, är det farligt för dom eller kan dom leva med det? det är inte stort alls, Nogos som vet. Kan det växa bort?
Vad är navelbrock? :P
Hanna
#1 Det är när magvävnaden vid navel typ försvagas och den vävnad som finns innanför trycker på och gör så att "navelområdet" buktar ut. Det kan bli hårt, svullet och ömt om tarmarna kläms ut i bråcksäcken. Man kan försöka trycka tillbaka bråcket in i magen igen själv, men det gör nog ganska ont.
Bråck är i alla fall inte farligt sålänge det inte är ömt och svullet och går att trycka tillbaka (då har tarmen kommit i kläm). Men det låter skumt att ett marsvin drabbas av detta. Tycker att du ka ta kontakt med en marsvinskunnig veterinär och fråga för säkerhets skull.
#2 - Jaha :)
Hanna
#2 Huh, låter läskigt *s*
Hoppas det inte är så allvarligt för Lacoste.
Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus
Brocket är inte så stort. ska försöka få tag i Bo på blåstjärnan i mor Rinde min ordenarie vet som vi har till hund och katt å han tyckte jag skulle ringa ditt så får vi se vad dom säger, I övrigt är han pigg å glad äter p Skriker precis som han brukar han är inte önm på navelen alls
putt ingen mer som har erfarenhett?
#7 ring en veterinär som har kunskap !
Har pratat med en vet i dag å så länge han inte har ont av det eller om det så är det ingen fara. Skulle det därimot bli större eller bli ömt skulle vi höra av mig igen
#9 Så bra ;) Hoppas att det håller sig som det är då :)
Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus
#10 ja det hoppas jag med för det är ju inte så stort nu
Hoppas det ordnar sig och att bråcket håller sig "i trim". :) Min hund fick bråck och det opererades bort i samband med att hon fick ta bort ett par juvertumörer (annars hade vi låtit det vara eftersom det inte var till besvär). Bra att veta, t.ex. om du är uppfödare, är att bråck kan vara ärftligt (har jag för mig att vetten sa i alla fall).
Är den hårlös?;)
Gå till vet:)
Skönt att vet trodde det var ok, ha kontroll över den och sen kan det ju vara bra att tänka på vad #12 säger om avel..
#12 har inte planerat att använda han i avel, utan som sälskaps gris till min gammel man :-) ,om jag inte säljer honom, och gör jag det så måste jag informera den ev köparen om det, så att inte dom använder han i avel :-)
#16 Okej. :) Jag tänkte mer på hans föräldrar, om någon av dem kanske har bråck i generna. Kan vara bra att hålla koll på i alla fall!