Marsvin iFokus

Marsvin

Etiketterboendeinredning
Läst 1011 ggr
Ebba-A
0

Bottenmaterial?

Vad har ni för bottenmaterial till era grisar? :)

Själv har jag halm just nu. Först och främst av tre anledningar:
1. Mjukt och fräscht, luktar knappt något.
2. Får gratis av bönderna i släkten.
3. Stora strån, ramlar ett strå på golvet är det lätt att ta upp och stannar ofta inte under foten och sprids runt i hela huset.

Hade toalätt i början, eftersom jag har det till hamstrarna. Men tycker det ser så hårt och obekvämt att ligga ner på, hamstrarna har ju iallafall massor med fleece och papper att boa med. Sedan jag bytte från toalätt till halm har jag märkt att han ligger ner, förut satt/stod han upp hela tiden.

Skulle helst vilja ha spån till både hamstrarna och grisen, men det funkar inte här eftersom spånet lätt hamnar på golvet, och sen under foten och sprids runt i hela huset.
Och till hamsterpojken blir det tovor i pälsen av spån och har därför toalätt.
Tycker även urinlukten träder fram mer i spån än i halm och toalätt.

I bottnen av buren har jag tidningar, mest för att inte förstöra burbottnen och det blir lättare med städning.

Värd på Choklad iFokus

Moa-15
0

Men halm suger ju inte upp urinen som spån gör.

Men det blir ju väldigt stökigt med spån.

Och med hö och halm;)

Creation
0

Jag har tidningar i botten och spån uppepå. :) Ibland toa-lätt under spånet också.
Tidningarna gör städningen lättare och skyddar burbottnen lite. Spånet har jag märkt är det bästa för mig(toa-lätt funkar också bra, men är så hårt och dessutom ganska dyrt).

Jag har provat halm, men det sög upp ganska dåligt. Mina marsvin kissar ganska mycket. ;)

/Louise - Medarbetare på marsvin.ifokus.

Berlau
0

Jag andvänder halften spån hälften Stl strö. Eftersom bara spån blir så dammigt, spånet får ligga underst av samma andledning som du har. Eftersom det har en självspridning över hela hemmet.. ;)
Stl strö är dock större bitar och därför lättare att plocka upp. Dock sämre uppsugningsförmåga, därför andvänder jag spån också.

Moa-15
0

Går inte med tidning här inte.

Det är för mumsigt;)

tjorve
0

jag har ett lager tidningar, ett dubbelvikt lager haddukar + extra tvättlappar där dom kissar som mest, samt ett lager fleece på det.

sen har jag en hölåda där dom även kissar och bajsar, med toa-lätt i botten.

funkar hur bra som helst!

vinteralvan
0

Jag hade alltid tidningspapper och spån till mina.

agnes_S
0

Har spån, 3-4 cm djupt kanske. Mjukt och skönt.

När du använder halm, behöver du byta oftare? Tänker som #1 att det borde suga upp sämre? Märks det?

marsvin2008
0

Till mina tjejer har jag: toalätt (för att de kissar massor där och enbart spån räcker inte till)  i höhörnan spån ovanpå de och sen hö.
I resten av buren/burarna har jag ca 3-5 cm lager med spån och ovanpå det har jag halm av den enkla orsaken att spånet fastnar så mkt annars på mina långhåriga marsvin.

Till killarna har jag: 3-5 cm lager med spån, ibland lite halm men de äter upp det hela tiden och verkar trivast bäst med att sova bara på spån eller på hängmattorna ovanpå hyllplanet.

"att klaga är som att gunga gungstol... man kommer ingen vart men man har något att göra för en liten stund"

deluxe
0

Vi har i vanliga fall toalätt i en del av buren, och tidningar + handdukar + fleece i resten av buren. Nu testar vi träpellets istället för toalätt och jag kan säga att uppsugningsförmågan är otroligt mycket bättre!

Crania
0

Jag har STL-strö och är jättenöjd! Jag har precis som #3 spån underst fast bara där de kissar mest.
Luktar det inte när du använder halm? När mina kissat i höet ibland så tycker jag att det stinker. *blä*

FeliciaS
0

Jag använder enbart spån, ibland fleece på övervåningen (men det blir så äckligt efter ett tag och marsvinen verkar trivas där bättre med spån). Har rätt tjockt lager, ca 8 cm. Jag har spån eftersom det är mjukt, har bra uppsugningsförmåga, luktar gott och är billigt. Nackdelen är väl att det åker omkring i hela huset och pappa tjatar på att jag ska dammsuga jämt *s*

Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus

Aristarcos
0

Jag har bara Toa-lätt i vår marsvinsbur, men det har ju en speciell lukt, hm när maken skötte marsvinen i helgen hade han lagt bara hö i "toalätten" så när jag kom hem stank det som tusan, då det bara var höet som hade tagit hand om det de kissat där,,, Hua det luktade verkligen mycket…rensade kvickt bort, lite toalätt och sen hö igen, så blev det bättre igen ;)