tre pojkar
hej, jag har tre pojkar och jag är på väg att bli galen på dem, (två st på 4 år och en på 1+)
De har de senaste månaderna bråkat så det har blivit varbölder, sår, viktförlust. Främst en av de äldre och den yngre.
Finns det någon som kan ge nå tips på hur man ska distrahera dem eller avleda från att de hållre på. jag har försökt att sätta in fler grenar och och mycket mat som de kan pyssla med, det har fungerat hyfsat i ett par dagar sedan har cirkusen varit igång igen.
Det är heller inte en gång ibland, utan när det sätter igång så håller det på i evigheter (flera dagar) och jag blir som sagt galen på dem, för de lever ju om hela tiden också.
De sitter i en 120*55 bur och har fri tillgång till hö. De får även marsvinsblandning och grönsaker varje dag.
Någon?

Det kan vara buren som är ett problem . den var ganska liten för 3 hanar :/
Tycker också att buren verkar liten. Den storleken har jag till två honor och vad jag hört behöver hanar i allmänhet mer utrymme för att hålla sams.
Det låter verkligen stressfyllt för både dem och dig. Buren är alldelens för liten. Jag skulle testa minst en 165 (om ej mer) till tre hanar.
Har de gått med varandra länge?
Marsvinsmaffian - marsvinsinspiration på internet

Säger som dom andra att buren är alldeles för liten. Det du kan göra är att testa att maxa deras utrymme och tillgången på mat, för att se om det funkar bättre då. Har du ett rum som du kan marsvinssäkra och låta dom vara i ett tag så är det helt klart det bästa, annars en betydligt större bur.
Gör i ordning en bokhyllebur, vetja. :) Det är inte svårt och väldigt billigt i jämförelse med en gallerbur. Det finns trådar i hur man gör bokhylleburar här på sajten. Läs artikeln om burbygge, t.ex.
Kan också nämna att gnagarblandningar inte är så bra för marsvin, det innehåller onödigt mycket fett. Bättre är pellets eller helt enkelt havre/korn. Eftersom de redan är färdigvuxna behöver du egentligen inte ge något sådant foder alls, så länge de inte har lätt att tappa vikt.
/Louise - Medarbetare på marsvin.ifokus.
#Alla tre har gått tillsammans sen dec 07 (två av dem har jag haft längre), så det är ett tag. Men jag hade lämnat bort dem över en lång period till ett ställe där de suttit i en bur bedvid andra hannar och jag tror att det slog slint efter det. För det var så de vart knäppa.
#5 jag ger dem blandning för att en av dem väger alldeles för lite och en tycker jag kan lägga på sig lite iaf.
Ok, ska försöka få tag på en större bur, har velat ha en 140 men har inte hittat någon. Så när jag får plats med en så ska jag skaffa en större (har ju sett de där bokhylleburarna och skulle vilja ha en men jag har inte riktigt golvytan för en). Undrar jag om ni har några andra tips på vad man kan göra just nu, för min situation tillåter inte heller att jag skaffar ännu en större bur just nu.
De fick vara ute på gräsmattan jättelänge igår och det gick kanonbra, de bråkade inget ute och mycket lite när de kom in igen. Ska slänga ut dem idag igen och se om det hjälper lite.
Är du hemma kanske det hjälper om de får vara ute på golvet mycket? Blir ju både stimulans och yta 
Hm. Ett alternativ vore ju att du delade på gruppen och skaffade en ny kompis till en av dem, för att bygga burarna på höjden istället. Ett burskåp på två våningar med ytmåtten 120x60 för varje våning vore kanske ett alternativ?
Men om mer tid på stor yta kan lösa problemet, är kanske det en lösning med.
Kan du inte bygga ihop flera burar då? eller ha buren öppen så kan dom springa lös överhuvudtaget. mina grisar får jämt springa lös har jämt buren öppen (undantag då jag åker iväg för att sova borta). Men annars är buren jämt öppen, vare sig på natten, dagarna, när jag är skolan/jobbet osv.
Just nu har jag en av de äldre hannarna i en egen bur och de två andra i den stora buren på nätterna. på dagarna får de vara ute i samma hage alla tre och så är de för upptagna av att äta för att bråka.
Ni ger jättebra tips och jag ska se vad jag kan göra åt det, har de utanför buren mycket nu och det hjälper tills jag stoppar in dem igen. Men en våningsbur är definitivt värt att satsa på, kanske att man kan skaffa en kompis åt han då om de blir tvugna att sitta åtskillda. Men det ska vi ju försöka undvika.
Har fler burar och lådor hemma hos päronen, så kanske att man kan ordna det på något sätt. Det kan ju gå att ställa burarna bredvid varandra och se till att de kan ta sig emellan, kan det funka tror ni?
Så brukar jag kunna ha ibland.
Brukar öppna ena sidan av en bur och öppna en dörr eller en sida av en annan bur. Sen så sätter jag ihop dom o låter dmo springa emellan. brukar oftast ha nå ramp emellan eller något. Men annars så brukar dom lätt hoppa ut o in i dom olika burarna. tråkigt nog så har jag inga bilder i den hära datorn så jag hade kunnat visa…
#10 Det kan funka, men så länge de har tillgång till varandra kan det ju vara så att de är på varandra…
Mitt tips är att du köper en bokhyllebur istället, billiga och stora :)
Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus
#13 Ja det där var ju smart förstås! :)
Mvh Felicia
Och sen så kan man ju ha burarna öppen hela dagarna o ha dom lösspringande, o kanske nätterna om man vill det. Så då får dom ännu mera o springa på på golvet =) bara o marsvins säkra me sladdarna o sånt då förstås.
och om man har en liten bur eller något som dom kan hoppa ut o in. så kan man ju ha den ståendes någon stans också tillgjord så att dom har då ett till hem lixom att springa in i o komma bort ifrån den andra ^^
Tack ParaKiss det ska jag absolut prova på när jag kommer hem, men dock är det ett par veckor kvar dit, för köra på som jag har gjort hittills så kan jag lägga upp bilder sen när jag har ordnat det.
Jag har numera bara två pojkar men dom var tre. Jag hade/har då två st stora burar på lången om man säger. Så jag tog bort ena gaveln helt enkelt och satte ihop burarna. Men det var ändå lite gruff….när dom var 3.
Jag har fortfarande två burar nu är dom bara två…dom föredrar att vara en i ena halvan o den andra i den andra…:)
För det första är buren alldeles för liten.
Och tre hanar är inte det smartaste köpet.
Dom bråkar så om rangordningen
Du måste nog tyvärr sälja en av dom.
Så det inte blir alvarliga skador.
#29 Som du läste har dom gått ihop i ett år utan trubbel och skador. Men jag tror det är buren som är problemet. Inte att du behöver sälja en ;)
Det är inte buren som börjar bråka;)
#21 Nej, jag menar såklart burstorleken som du säkert förstog.
Ja. Men det är ändå inte buren som bråkar. Då är det burstorleken som bråkar eller?
Tror knappast dom slutar bråkar om dom får en lite större bur.
Men absolut ska hon skaffa en större.
#23 Det vet du ju aldrig. De kanske bråkar för att det är för trångt?
Nja har jag svårt att tro.
Har ju antagligen med rangordningen att göra eller hur?
Men absolut köp en större bur!
#23 Jodå så kan det nog vara…du vet bo trångt med en massa folk e tärande det också ;-)…får man lite mer utrymme då så känns det ju bättre iaf.
Det brukar funka utmärkt att ha 3-5 st marsvins hanar tsm. Bara man har utrymmet. Brukar funka för mig. Även när man sätter ihop helt främmande vuxna marsvins hanar med varann (när ena även varit hos honor).
Men alla marsvin är ju också då olika individer med olika personligheter.
Men är lite less bara på folk som säger att absolut 3 hanar inte går ihop eller flera. När dom kan göra det.
Är ju inte bara o sälja sin lilla vän tycker jag. Speciellt när man inte har försökt alla andra lösningar. Funkar utmärkt med flera hanar om dom får större utrymme och springa väldigt ofta löst. Varför inte jämt? och om det inte är nå honor i närheten. Funkar även bättre om inte har varit hos en hona tidigare. men det mesta går. Men visst. självklart finns det även dessa vrånga marsvin som vägrar hålla sams. Men små gnabbas kan dom göra då o då såklart. Gör ju även mina två. Lixom kollar läget om den andra har sjunkit i rang eller nåt. Eller bråka om en spenat blad. O just nu kuttrar dom mot varann o små tjaffsar lite o visar här är jag kungen. Men det är ju inge speciellt me det tycker jag. Bara låta dom hållas. djurinstinkter ^^
Men jag tycker att man ska försöka en massa innan och ha tålamod, INNAN man säljer om man nu ska sälja. Och inte sära på dom o köpa en till kompis. Men nä. Jag säger då det. försök med allt möjligt först.
så jag tycker det inte är bara o säga sälj sälj sälj e. ^^
Men det funkar bevisningen inte.
Stor skillnad på ytor. Stoa ytor brukar kunna bäst. Inte små & trånga ytor där dom då är upp i varann hela tiden. Självklart blir det tjaffs då.
som sagt funkar dem ute på gräsmattan i en lite större hage så det kan ju båda gått inför att det hjälper att sätta dem i en större bur. Dock har jag en katt som jag inte alltid litar 100% på så att ha marsvinen lösa hela tiden är inte ett alternativ, men jag kan absolut ha dem på govlet mer, få se till att ha möbler som det är lätt att städa kring bara :)
#28 Har du provat själv?
#30 Hoppas att det löser sig! :)
#27 Håller med dig - bra skrivet! :)
Mvh Felicia