Fila klor?
Hej!
Jag undrar om man kan fila marsvinens klor.
Eftersom att jag själv inte kan klippaklorna så har vi inte tillgång till att klippa klorna så ofta så då undrar jag om man kan fila klorna. För när jag tar upp dem då river dem migoch det gör ont när de har vassa klor. Om man kan fila går det då med en vanlig fil?
Kram Ruffsen
Är tacksam för svar så att jag inte får hela min kropp sönderiven
xD

Visst kan man fila, men det lär ta en stund ;)
Ja de går att filma klor men de tar längre tid. Du lär dig snart att klippa själv ska du se. =)
"att klaga är som att gunga gungstol... man kommer ingen vart men man har något att göra för en liten stund"

Just ja, jag brukar använda en vanlig nagelfil, men jag filar bara inför pet-utställning (efter att ha klippt).
Okej tack jag kan ju fila lite så får jag helt enkelt lära mig att klippa klorna:)
Dina marsvin är ju rätt unga ännu och då är det sällan jättemycket att klippa tycker jag, är nästan lättast att ta och fila topparna på klorna bara med en vanlig nagelfil :)
Dock brukar det inte vara jättepopulärt att få klorna filade ;) Men det märker du väl i så fall.
Hanna
Det går nog med lite mutning xD;)
#8 Om ens det ;)
Skulle inte rekomendera det.
Då det tar längre tid. Och marsvinen tycker ju inte om det precis;)
Javisst, det kan du göra. Däremot är det mycket effektivare att klippa ^^ Jag förstår knappt hur man kan fila - när jag försöker åker ju bara hela den pluttelilla klon fram och tillbaka *s*
Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus
#11 - Du måste ju hålla i klon och tassen :P
Hanna
#12 Jamen det gör jag :P Den är ju ändå så liten så den bara vickar runt ^^ Du får se när jag visar…
Mvh Felicia
#13 haha. Det gick faktiskt bra för mig i allfall med mitt lugna marsvin men inte men min pigga^^
#11 Ibland blir det så för mig med mina grisar också. Men sen ibland inte ;) Det är skumt, jag vet inte vad jag gör annorlunda de gångerna.
/Louise - Medarbetare på marsvin.ifokus.
#16 Såklart! :P Men det är ju det jag gör. Att fila funkar iaf inte bra för mig ^^
Mvh Felicia
Jag filade mitt förra marsvins klor då han hade vart missköt så ena klon vridit sig in mot hans egen tå och skavde om man inte filade varje vecka :)
Testa att klippa med nagelklippare (för människor) de känns lite mindre läskigt tycker jag. Dessutom är det enklare att bara klippa lite.
har ditt marsvin vita eller mörka tassar?
Jag har nu en hona med mörka tassar och då blir jag lite skraj att klippa. Men ett tips är att ta en ficklampa och hålla nära klorna så ser du vart pulpan finns.
#21 smart tips. om du menar mina marsvin så har den ena ljusa och den andra mörka:)