Mitt djurrum
På begäran kommer nu lite bilder på mitt djurrum
.
Skulle tro att rummet är ca 35kvm, halva rummet till grisarna. Honorna är uppdelade i två grupper: en med långhår och en med korthår och pälstuggare (en hel bunke av pettarna och en sheltie)
I burskåpet bor pojkarna, de är 5st allt som allt och där bor 4st uppdelade på två par. Jag håller på att bygga om där, det är inte färdigt än men Birk och Hugo har 4 lådor och Trots och Suppe har 5. Det kommer snart en Cuyhane från Artemis som ska heta Skoj, han kommer bo med en steril dansk hona som kommer samtidigt, Bobbi, de ska också bo i burskåpet. Hagen framför är en extra säkerhet så inte killar kommer in till honorna om de skulle komma ut.
Den siste hanen är Marwin, han trivs inte alls i burskåpet och tappar genast i vikt om han inte kan vara både så han kan titta över alla honorna och tillgång till gallret mot resten av rummet (där har jag verkstad, lager och akuthem för katter). Han väntar också på en dansk hona som tror vara steril, Wonder.
I rummet flyger just nu tre fåglar, ett pare med Nymfkakadua och en kakariki, hans kompis dog tidigare i veckan så jag har inte hittat någon ny än. Det går jättebra med fåglarna och marsvinen tillsammans, de sitter gärna och äter grönt bredvid varandra. Enda nackdelen är att det kan komma bajs i marsvinens päls, men det är bara att plocka bort.
I andra halvan står all mat, burtillbehör m.m, men där springer också två gerbiler fritt. Mellan bägge utrymmena hoppar också två degusar, tyvärr kommer de och gerbilerna i riktigt överens, men så länge degusarna är hos marsvinen går det bra, de sitter gärna bredvid varandra. I ett 300liters akvarium bor två gerbiler till.
I den höga buren inne hos grisarna bor lilla råttan Valle (han bor ensam trots att råttor ska var två då han innerligt hatar alla råttor och tom pryglar små ungar)
I det lilla akvariumet bor pygmémössen Mimmi och Kajsa.
Jag städar lite hela tiden, tar bort smutsig spån och flyttar dit mindre smutsig efter efter ett tag har allt blivit bytt, dock bara allt samtidigt ca var 3:e månad, men eftersom det är så stort blir det inte så smutsigt. Golvet skuras kontinuerligt lite i taget. Det går ca 2 stora balar spån i månaden, med andra ord inte så mycket. De får sitt hö i en låda, grönsakerna i en annan, dels för att de kissar alltid i maten och då stannar det i lådan, dels för att de ska få jobba lite mer för maten.
Är det något mer ni vill veta får ni hojta 
Fler bilder kommer, måste bara laga mat först :-P
Låter inte fåglarna mycket? Har en djuraffär här som det finns en massa fåglar och marsvin i. Tycker så synd om marsvinen då. Fåglarna "skriker" så högt. turas marsvinen om att vara på golvet och några i buren då eller?. Måste vara fullt upp med så många djur=) Har fler frågor men dom här får räcka;)
Som jag sagt förr, underbart!
Men jag måste fråga, hur sjutton lyckas du har gerbilerna fria? *s*
De fåtal år som syrran har haft gerbiler har dom tuggat sig igenom det mesta och demolerat ett antal burar ;)
Hanna
Ah, du har visat det där förut och jag står kvar vid min åsikt:
Verkligen ett marsvinsparadis! :)
/Louise - Medarbetare på marsvin.ifokus.
#2 Mina fåglar skriker aldrig (förutom när de ser håven för då vet de att något är på gång tex sårtvätt eller ohyrekontroll, det är dock nästan aldrig). Marsvinen bor alltid i de stora hagarna, när jag har så mycket plats skulle jag inte få för mig att sätta dem i små burar om det inte är absoulut nödvändigt
Korthårsflickornas bur när de fått nya grenar och gräs 
#3 Tack!
Jag vet inte, mina har med tuggat sönder allt förut, antagligen är det så stor plats och så mycket att göra att de inte behöver förstöra, de har tillräckligt med tillåtna saker att göra. Det är åtminstone 10kvm de springer på och där har de hö, grenar, sand och massa att klättra på, det ligger ofta saker som de kan tugga på då jag är så slarvig men hittills har de inte rört det.
Bilden visar Marwins bur, mössens akvarium och lite av det utrymmet som gerbilerna springer på.
Ojojoj! Vilket fint och häftigt rum, 100 % imponerad :)
#7 Tack!
De andra gerbilernas bur. Gustav brukar klättra upp på täckglaset och kolla läget varje dag
. Innan jag fattade att de var han som åt upp mina stamtavlor
. Nu ligger där bara sådant han får tugga på och som är ofarligt (även om jag missat att ta bort läskburken och kardan innan jag fotade)
Oj härligt! önskar jag kunde erbjuda mina älsklingar de ytorna. Grattis till dina grisar!
Verkligen jättefint :) Den som ändå hade möjlighet att ge sina grisar sånt utrymme :)
Så härligt dina djur har det! :) Du har nog ett par supernöjda grisar skulle jag tro :)
Oj så många. Har du någon uppfödning eller nåt?. eller har du så många bara som husdjur:)?
#15 Jag har en uppfödning som dock ej är registrerad av SMF, anledningen är att eftersom de går ihop får de pälsskador och går inte att ställa i ras. Jag vill heller inte ha så mycket päls på mins som de vill på utställningarna, därför brukar de få nerdrag på pälstäthet.
När bilden togs (för nästan ett år sedan) hade jag ca 55 st med alla ungar, det kom 6 kullar nästan samtidigt så det var ca 15-20 ungar. Nu har jag knappt 30 st och då jag har börjat med omplaceringsdjur har jag bestämt att jag bara få ta 4 kullar om året, tex i år fick jag en kull från en tjuvparning, alla utom en pethane dog, men den räknas ändå till de 4, en egen bestraffning för tjuvparningen. Trots (ungen heter så) bor fortfarande här. Dels vill jag inte ta fram fler marsvin när det finns så många som behöver nya hem, dels tycker inte jag det är moraliskt rätt att plocka fram många ungar när jag vet hur många som far illa när de inte är små och söta längre, innan visste jag inte det eftersom mina fick bra hem. Innan tog jag ungar för att det var kul med genetiken bakom färgerna och för att det var så mysigt och gulligt med ungar.
Men vilket underbart rum. Rena djurparadiset. :) Hur gör du när du städar på golvet? Mockar ut allt emellanåt, eller?

Underbart!! Vill också ha!!
*tänker mig att du står med en grep nu* Gör du det? ;)
#17 Jag tar det smutsiga och slänger det, skurar om det behövs (ca 1 gång i veckan) tar det som ligger där de inte kissar och lägger det i den hörnan det var smutsigt. Efterhand har allt blivit utbytt och skurat
. Var tredje månad tar jag ut allt och skurar med Virkon.
WOW! Härligt, vill också!
"att klaga är som att gunga gungstol... man kommer ingen vart men man har något att göra för en liten stund"
#20 Oj, vad ambitiöst! :) Det låter lite jobbigare än att städa ur en gallerbur. Kan tänka mig att du har höga spånkostnader i alla fall. ;P Men det ser ju underbart ut för grisarna!
#19 Nej, men snart! Hahaha, ska ner till djuren om en stund. Fast jag använder en vanlig, liten sopskyffel, ligger på knä och krälar för att hitta kiss de lagt där de inte brukar, hahaha. Fast 9 marsvin i varje bur på ca 5-8kvm skitar inte ner så mycket, det blir MYCKET smutsigare när man har två i en vanlig bur *veta*
#22 Nej, faktiskt inte… Går bara ca 2 balar spån i månaden, men då är jag duktig på att plocka kiss direkt innan de spritt ut det, missar jag det märks det direkt på spånåtgången.
Helt underbart sätt att hålla djur på :D *drömmer*
Ser verkligen helt underbart ut, ett paradis för marsvinen som många redan sagt. ;)

#24 När du skriver två balar, hur stora balar menar du då? Var får du hö ifrån? Har ni själv eller köper du från bonde eller? Det måste ju gå jättemycket!!
Men jättefint har du. Blir verkligen avundsjuk! Min dröm är att när vi flyttar till australien med en stor tomt så ska marsvinen kunna bo ute året runt och ha stora burar som man kan gå in i (lite som hundgårdar)
Det skulle verkligen vara drömmen. Inte direkt någon städning heller.
#27 Sådana balar man har till hästarna, de är ungefär som en stor höbal i storlek, kostar 80kr/st.
Hö har jag haft svårt att få tag på, har ännu ingen "egen" bonde, men i höstas hade jag turen att hitta underbart hö! Jag köpte först 10balar somär vad jag brukar köpa, men då det var såå bra och det var så svårt att få tag i hö var det jättetryck på den bonden. Samma kväll ringde jag och frågade hur mycket han hade och han sade att om ett par dagar hade han nog inte ett höstrå kvar så jag tingade allt som var kvar, 50balar, och hämtade det dagen efter. De var dock små och eftersom jag hade 20 marsvin som jag passade åt en sjuk kompis gick det åt jättemycket så sista månaden har de fått äta hösilage
, tur att gräset kommer nu!
I år har jag beställt riktigt ängshö! Hoppas det är bra då det igen är en ny bonde.
Åh vilka ytor! Sådär vill mina grisar också bo :)
Fast jag skulle nog tycka det var jobbigt att hålla rent, fast man kanske kan använda sig utav dammsugaren? 
Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se

Jag ska nog försöka göra ett sånt rum när storebror flyttar ut igen!:) Jippi! säger mitt marsvin..
.