Efter sövning
Nu sitter jag med en mycket trött Siiri här som sövts under dagen. Funderar nu på vad som är bäst, hon verkar frusen så jag ska fixa varmvattenflaskor till henne. Men ska jag låta henne träffa Wilma eller är det bättre att hon får sitta själv tills hon piggnat till?
Och är det någon idé att stoppa i henne någon mat nu? Jag har försökt med fortimel men det mesta verkar rinna ut igen… Kanske bättre att vänta tills hon är piggare?
Hanna
Jag tycker absolut att du ska försöka ge henne lite mat *tjat, tjat* Jätteviktigt att magen kommer igång så fort som möjligt så att den inte stannar av. Ge henne de bästa hon vet - banan, päron, knäckebröd, maskrosblad… Men se till att hon får nåt i sej. Våran lilla turboflicka Lena gick bort i sviterna av en svår operation - pga att magen inte kom igång.
Prova att låta Wilma hälsa genom att hålla henne nära Siiri en kort stund. Då vet dom att dom har varann ;-)
Mata! Lova!
Jag har ingen erfarenhet av att söva marsvin, dock av hund, katt och häst. Hos de djuren gäller att de får ligga ifred i lugn och ro- gärna i ett mörkt rum under uppvaket. Ingen mat på några timmar så de hinner vakna ordentligt.
Sådär, nu sitter Wilma och sällskapar intill sin hängige kompis. Just nu är jag otroligt tacksam över att det är just Wilma som går med Siiri, tex. Tilda hade aldrig funkat som stöd i en sån här situtation, hon skulle ha satt sig på Siiri. Intressant att se att det verkar stimulera ätandet hos Siiri att ha Wilma intill sig, ätandes gurka. Hon petade i sig en bit gurka nu faktiskt :)
Hanna
Jag har för mig att när det gäller alla gnagare så är den största risken efter de har blivit sövda att inte de kommer igång att äta och sedan så börjar magen och sluta att fungera/stannar av….
Jag fick detta förklarat när min chinchilla blev sövd och han blev tom stöd matad hos vetrenären bara lite efter det han hade vaknat bara så att inte magen skulle ge upp..sedan är det lite speciellt med chinchillor att om de är stilla för länge så riskerar de förstoppning och det är väldigt allvarligt när det gäller chinchillor..så han fick lite extra russin…han fick iaf critical care
Jag blev docj väldigt förvånad av detta då jag innan bara hade erfarenhet av hund och katt och då gäller inte samma sak…

Yes! Gött att höra! Jag kan inte nog betona hur viktigt de är att hon äter.
#4 Jo, det låter ju trevligast när man mår illa, är yr & har huvudvärk. Tyvärr är piggarna gjorda för att äta hela tiden. Om dom inte äter så stannar magen & tarmrörelserna upphör. Det bildas gaser, som svinet får hemskt ont av & det blir nekroser & shit…
PETA i henne MAT (bara tro mej så länge, ok?) så ska jag se om jag hittar nån litteratur i ärendet…

Förlåt Moth.. jag var så inne i skrivandet att jag inte såg ditt inlägg. Jo, det är likadant med marsvin. De var otroligt bittert att förlora lilla Lena, inte under operationen, inte för att hon inte vaknade ur narkosen, inte för att hon fick infektion i såret utan av Magatoni - avstannad mage.
Här hittade jag en länk
http://www.guinealynx.info/postop.html
Eh, ja, jag är alltså EvaLuna (fast PapaGurk loggade in….)
PS Äter du nu Siiri?

Min lille älskling Sweenie blev sövd i måndags, han var kvar hos veterinären ett tag på uppvakning. När vi kom fick han glucosinjektion iaf (klippt och slipat tänderna).
Han var ostadig på benen när vi kom hem, ramlade på sidan i buren, men vi valde iaf att direkt låta honom komma hem till sin kompis, han känner sig ju lugnast och tryggast i buren. Curry (kompisen) blev först jätteorolig och sprang och gömde sig när vi sträckte in handen som i panik (mycket lugn annars). Han måste ha känt på sig på något vis att det var något fel med Sweenie. Curry ville vara nära Sweenie hela tiden och hålla honom sällskap, han var jättegullig.
Vad gäller mat så har han ju haft mycket svårt att få i sig så mycket på grund av sina tänder. Men han har kämpat tappert och är intresserad av mat iaf en stund, sedan ger han upp och vänder ryggen till.
Jaja, iaf om jag ska jämföra med honom så håller jag med alla här om att ge mat direkt. Sedan tycker jag också att hon kan få komma tillbaka till sin bur så hon får lugn och ro och känner sig hemma. 
Lycka till!
#PapaGurk, då har jag lärt mig något nytt. Bra att veta!
Åh, vilken lättnad. Nu har Siiri piggnat till ytterligare och bajseriet ser bättre ut, inte helt bra men det är åtminstone inte lösa fårlortar som tidigare.
Känner mig ändå lite orolig så jag kommer att ställa klockan inatt och gå upp och se till henne. Vet av erfarenhet att man behöver en del omplyssling efter en sövning. *puss på sötgrisen*
Hanna

Mata, mata & åter mata. Jag vet att jag är jättetjatig, men de är JÄTTEVIKTIGT
#11 vad skönt att det vänder, vi ska hålla tummarna för siiri i natt…

Sov gärna med Siri i en transportbur brevid dig i natt med öppen lucka i din säng, så hon håller sig varm av din kroppstemperatur. Tror inte hon kryper ut. Krya på dig Siiri!
Håller alla tummar och tår för att Siiri piggnar till! Det går säkert bra ska du se! Sövning är ju en ganska jobbig grej för djuret, och särskilt om det är så litet som ett marsvin är, så det är ju förståeligt att hon är lite groggy.
#14 - Haha, nejdu då har jag henne snart halvvägs in under sängen ^^ Det är inte klokt vad snabbt marsvin piggnar till när det finns möjlighet att jäklas med matte *s*
Hon får värmeflaskor i buren och så har hon Wilma som är så söt och tvättar öron och har sig :) En sån kompis skulle alla ha.
Hanna
#16 - dina två damer ^^ dom är allt bra vänner va? :P

Naw, Sjuksyster Wilma kommer till undsättning!:)
#17 - Nu ja ;) Det var inte klokt vilket liv det var när dom skulle sättas ihop. Det det brukar bli så när marsvin ska sättas med Wilma, hon har sjukliga kontrollbehov *s* Efter ett par veckor är hon dock världens raraste mot burkompisen.
ps. Din gris försökte käka upp både mitt hår och min tröja idag ;) Stackarn får ingen mat.
Hanna
#16 Aw, så söta de är tillsammans :) Hoppas hon piggnar till snart!
/Louise - Medarbetare på marsvin.ifokus.
#19 - haha! Hon är lik mig jag äter allt hahaha
Skönt att allt gick bra och att hon blivit piggare :)
Det är naturligt att de är slöa efteråt, bara att vänta in dem - men kalla ska de inte vara.
Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus

Värme är mycket viktigt under uppvaknandet.
Mina erfarenheter av sövda marsvin är att uppvaknandet går fort, och dom har börjat äta ganska omedelbart.
Hon ser ut att "piggat" på sig bra. Men jag hade också ställt klockan för en säkerhetskontroll.
Marsvin 4-ever
.
Å sen lite mat *VIKTIGT*
#24 - Jajaja ;P Magen är helt proppfull och hon äter bra själv nu.
Natten har gått bra, var uppe och tittade till henne klockan tre.
Hanna
#25 åh vad skönt,
hoppas nu att inte något kommer tillbaka när du slutar medicinera henne…

Vill bara tipsa om varma vetekuddar som funkar jättebra. Bara att lägga i en plastpåse och handduk om så kan man "vira" den runt grisen och den är lätt att sitta på - värm den inte för mycket bara!
Hon verkar inte helt hundra i magen och är ganska kladdig nu, jag funderar på hur mycket hö hon lyckas PETA i sig… Ska hålla koll på henne.
#26 - Medicinerar knappt längre. Baytrilen slutade jag med när ögat varit helt bra i ett par dagar och smärtstillande hade jag bara till de tre första dagarna. Ögondroppar ger jag henne dock fortfarande, fast inte lika ofta.
#27 - Ja, jag har ett par sådana hemma - men bra tips med plastpåsen! :)
Hanna

Hoppas lilla sötnosen blir bra nu!