Marsvin iFokus

Marsvin

Etikettallmänt
Läst 1672 ggr
Anema
0

Hanar

Kan man sätta ihop 2 hanpar med varandra?

Anema
0

Ingen som vet? ;P

Mari
0

Klart man kan :) Fast det är inte säkert att det fungerar, sen finns ju risken att om det inte fungerar så går ingen av dem att kunna ha tillsammans igen sen.

Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se

PernillaS
0

jag har 3 små pojkar ihop än så länge funkar det

Men uppfödaren sa att det går om dom e syskon

deluxe
0

Hanar brukar fungera bäst i par, men det är klart att det finns undantag. Jag skulle dock inte tagit risken att sätta ihop dom och speciellt inte om det handlar om vuxna hanar. Jag tror att chansen att det går bra att sätta ihop fyra vuxna hanar med varandra är ganska liten, och speciellt om det är så att dom har bott två och två med varandra innan.

elin85
0

Hur stor är buren?

Buffen
0

Håller med Deluxe,

fyra vuxna hanar i två par är redan på sätt och vis två flockar, varav en hane är den dominanta i vardera, det är mycket stor risk för bråk då de två dominanta blir riktiga konkurrenter i den nya flocksituationen. Då hanar naturligen ansvarar för en flock honor kommer troligen de två paren att se situationen ungefär på det sättet, trotts att det bara rör sig om hanar. (vilket ju är i viss mån en mänskligt gjord konstelation)

Marsvinsmaffian - marsvinsinspiration på internet

Aristarcos
0

Om jag hade haft två han par (mina tankar trots att jag har honor) hade jag nog inte vågat chansa, nu har man hunnit läsa om många problem med hanar… Om det funkar bra, varför äventyra det och sen behöva ha 4 burar istället för 2 (1) …

Anema
0

Ok, tack för alla svar! Men om man t.ex har 2 hanungar på ca 5-7 veckor, är dom dominanta mot dom med?

elin85
0

#8 av min erfarenhet kan små hanungar fungera jättebra med äldre hanar TILLS de blir ca 3 månader då de också vill göra upp om rangordningen. Då kan dessa små sötnosar bli riktiga "monster" mot de äldre och ifrågasätta deras ledarskap. Men jag tror det har med personligheter att göra. Men av erfarenhet tror jag inte ofta det fungerar bra med fler än två hanar tillsammans, då det blivit bråk. Jag hade 2 vuxna hanar och skaffade en bebishane. Det fungerade några veckor och sedan började han bråka med en av de äldre hanarna riktigt ordentligt och "mobbade" honom så han blev helt förstörd. Så vi sålde honom och provade med en ny unge…han började bråka igen så vi lämnade tillbaka honom. Sedan provade vi med en tredje hanunge och samma sak hände igen, så…det är min erfarenhet.

Buffen
0

#9 Var konflikterna riktiga slagsmål?? Låter som du haft riktig otur att så många unga inte fungerade med dem äldre. Men jag tror oxå att det kan ha med antalet att göra som du skriver. Tre blir en flock på ett sätt som konplicerar rangordningen o.s.v.

"tonårshanar" brukar vara mycklet jobbiga en period då det går hej vilt till i buren, det ska ridas på burkompisar, hackas tänder, jagas o.s.v. något som bör få fortgå i, som vi upplever det, ganska hög grad, det upplevs nämligen ofta värre än det är. Så länge marsvinen inte slåss i brottningsklunga, eller blöder ser jag det som något som hör till de unga hanarnas utveckling. Sen finns det såklart de som inte funkar alls utan verkligen tar det på för blodigt allvar.

I generella fall funkar bebishanar med äldre hanar mycket bra även trotts sin lilla slyngeltid. Ju mer dem tjorvar på desto ranglägre är dem, & alltså desto mer desperata i att hävda sig, något att ha i bakhuvudet.

elin85
0

#10 jo det var bråttningsklunga och mitt ena äldre marsvin fick sår över hela kroppen och fick öronen helt sönderrivna. Kanske kände de nya ungarna på sig att han var rädd och därför också började bråka med honom, men jag vet inte.

Creation
0

Jag skulle inte riskera att två bra fungerande hanpar "går förlorade" bara för att man vill ha en liten flock. =/ Det är lite klurigt att sätta ihop hanar så att de är fler än två ihop, dominans är svårt att förutspå innan de är kring halvåret.

/Louise - Medarbetare på marsvin.ifokus.

elin85
0

#12 helt sant och även efter 6 månader tycker jag. De kan förändras i dominans typ hela livet beroende på vilka marsvin de umgås med på vägen.

deluxe
0

Vill man ha en flock så är honor ett bättre val, helt enkelt.

Ireth
0

Jag försökte sätta ihop två hanpar men det gick åt skogen. Som tur var så fungerade det ändå att ha dem två och två, men inte i de ursprungliga paren.

Buffen
0

Jag har oxå försökt sätta ihop mina fyra, men jag började succesivt att korsa paren, alltså sätta först två & två ur vardera par. Det funkade faktiskt skapligt men sen när alla fyra sattes samman (inklusive mina två ledare alltså) så blev dessa för rivaliserande. Vilket är intressant, de två följeslagarna funkade alltså ihop (& även med sin gamla partner senare utan problem) utan det var de dominanta som fick lite förvirring efteråt. Kanske just för deras roll att hålla ihop allt.

Samtidigt är de inte särskilt känsliga för de motsatta parets dofter. På betet t.ex. går de i burar två & två men så att de kan nosa på varandra genom gallret, alla fyra samtidigt. Detta är inga som helst problem, dem står gärna och nosar & håller sig till varandra utan minsta gnabb alla fyra. Jag kan ha det ena paret på den yta det andra paret just varit oxå utan problem, så här känns det som att de på någon nivå ser sig tillhöra samma flock allihop. Är som bara uppgörelsen om den ende beskyddaren (ledaren) som krånglar när dem väl är sammansatta….hmm.