Marsvin iFokus

Marsvin

Etiketterraserfärgerteckningar
Läst 3909 ggr
Aristarcos
0

Magpie teckning

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Bild på godisgrisen

iFokus-poäng: Kristall godisgrisen

09-05-27
01:10

Hantera inlägg Visa bild

# 20 Ja, magpie är en godkänd färg. I svart, choklad, grey, beige och lilac men inte i zobel som min kära Galatea är. Risken med dessa kullar som väntas nu är att det blir just en massa zobel men jag tycker de är jättevackra ändå. Magpie är en rolig variant rent genetiskt, då det vita inte är genetiskt vitt utan blakt rött. det gör att fläckigheten är mer "knasig" än på ett vanligt svatrvitt marsvin. Men för att vara utställningsbara krävs lite ordning på fläckarna, de ska vara så rutiga som möjligt med rygg och maglinje och på varje sida ska vitt, teckningsfärgen samt mixade fält finnas… det är svårt att få allt rätt där… Men de är så fina, trots att de gärna har lite spetsiga nosar och platta pannor. Oj, förlåt nu gick jag igång igen…

""

Gör en ny tråd då jag är ganska intresserad ;) tycker inte jag bör ta mer anspråk i tråden kastrerad hanne ;)

Vår Twiggy har ju lite det spräckliga utrycket som magpie, och vit mage också ;) men hon är ju tre färgad, med sobel menar du då typ creme/vit eller buff/vit färgat marsvin tänker på "lassie" hund… Visar en bild på vår twiggy den sidan hon är lite spräcklig ;) och även sita som är tvåfärgad är med på ett hörn ;)

Parar man färgen magpie med magpie eller blandar man tex en magpie med en self / nonself eller hur gör man ?

Aristarcos
0

Gah nu hamnade den fel, om någon medarbetera ser detta, kan ni gärna ändra kategori till Färger, Teckningar….

Aristarcos
0

Och vilken skillnad är det på harleqin & magpie ;) Åh vilka härliga färger… Vill nog ha en sån tror jag ;)

idipidi
0

Trefärgade korthår ska ha en viss teckning. De ska vara så rutiga som möjligt med fält som möts i en mittlinje längs ryggraden och likadant på magen. Magpie och harlequin ska ha samma teckning som en trefärgad, MEN de är egentligen tvåfärgade. Den "tredje färgen" är en mix mellan de båda färgerna.

Magpie är black, chocolate, grey, lilac eller beige i kombination med vitt.

Harlequin är black, chocolate, grey, lilac eller beige i kombination med cream.

En Black magpie ska alltså vara tecknad i fält av tre slag. Vita, svarta och svart/vit-mixade. På samma sätt är en Chocolate harlequin tecknad i chocolate, cream och mixat choc/cream.

Blev det tydligare, eller bara rörigare? ;)

Zobel är en ej godkänd svart/brun/grå färg som är en blekning på svart kan man säga.

idipidi
0

Kan tillägga också att din Twiggy är trefärgad i black/cream/white men typiskt pet-tecknad, alltså randig istället för rutig. ;)

Aristarcos
0

#3 tack för försöket att förklara Obestämd måste nog sätta in mig mer i ämnet..

#4 Mm vet att hon är 3färgad med ingen godkänd rasstandard, men hon har ju också en mix av två färger i vissa fält, det var det jag kände igen på magpie teckningen…

kunde inte skönja rutigheten på magpie. Får försöka hitta mer bilder på den teckningen ;) och se om jag kan se den nu !

Creation
0

#5 Magpie är en ganska svår teckning att avla på och dessutom inte så jättevanlig, därför kan det vara svårt att hitta vältecknade sådana(dvs bra rutiga med rätt färger osv).

/Louise - Medarbetare på marsvin.ifokus.

KAK67
0

Här är en bild på min maffiga Rubbe,  Magpie Chocolate/white. Inte den bäst bilden för att visa teckningen, men ändå…

KAK67
0

Här är en till, skall försöka fota ryggen uppifrån nästa gång det är fotodags.

godisgrisen
0

En hel magpietråd, kul! Jag har ettgäng här nu men ingen är riktigt jättebra tecknade. Ska i väg nu men det finns fler bildet jag skulle kunna visa. #8 Jättesöt, varifrån?

Aristarcos
0

#7 Det är verkligen en teckning jag gillar =) Men då finns inte det så många rätt tecknade i sverige, lite tråkigt att det är så strickta färger som gäller många gånger..tänker också på dalamatin teckning tex.. m.m..

#9 hehe … du har flera ungar ?

godisgrisen
0

Oj, den bilden var inget vidare det är så svårt att se hur de ser ut när de är så små. Jag lovar mina marsvin är söta i vanliga fall…

Ja som #6 skriver är det svårt att "få till" teckningen. Jag har faktiskt inte sett en perfekt rutig och bra själv fast jag försöker föda upp dem.

Den här bilden är nog bättre här ser man rygglinjerna, även om mina brudar inte är så perfekta. Elie är den som är högdräktig på bilden och också bäst tecknad av mina marsvin. Det är hon nu med men detta var förra kullen. Den mellan stora grisen är alecto känd från MM nr 2 08 . Den lilla är Galatea som nu är stor och lika hödräktig som sin mamma. Hon är ju lite brunaktig, zobel, som inte alls är samma färg som hundsobel förvirrande nog.

Aristarcos
0

#11 men om man inte får till teckningen kan man heller inte ställa ut någon innan man fått någon med det perfekta linjerna eller ? Mm ser rygglinjer lite men de ska helst vara schakrutade så att säga , så ljust möter mörkt på ryggen då ?

godisgrisen
0

#11 Alecto ser lite skum ut på rumpan, hon hade varit till veterinären och opererat bort en stor dum knöl, hon är helt återställd.

Just nu har jag ingen till salu men två magar fulla som sagt. Pappan till dessa kullar är crested chocolate harlequin och inte renavlad så det är jättespännande, väntar mig nästan vad som helst…  

Två honor till ska sättas med hane i sommar. Vibys Alecto med Duettens Uffington båda black magpie ungarna blir troligen alla black magpie där. Andra paret är Hepziba(egen) med Vibys Nougat, Hepziba black och Nougat chocolate jag tror inte Hepziba är chocolate bärare så i den kullen blir det nog svarta och ev, zobel.

På bilden Vibys Nougat.

Creation
0

#12 Det behöver ju inte vara helt perfekt :) Men någon slags "linje" ska det finnas mellan färgerna(de ska inte smälta ihop) och alla tre viktiga färgområden ska finnas på var sida. Du kan läsa om kraven här.

Jag själv är också jätteförtjust i rutiga marsvin. Fast trefärgade då. :)

/Louise - Medarbetare på marsvin.ifokus.

godisgrisen
0

# Ja precis så, schack var det ja. Fast med tre varianter svart, vitt och mixat.

Hittills har jag fått tre kullar. I första kullen var det två zobel och två svarta en av varje var rätt okej tecknade. Andra kullen fyra dåligt tecknade svarta, ingen utställningsbar där inte. I tredje kullen var en de white, de dyker upp ibland och har oftast sotade öron, de andra två är svarta och den ena är rätt okej faktiskt.

Som ni märker är det inte lätt, men jag vet ju det och de som blir "misslyckade" är ju också toksöta så det gör inte så mycket. Detta är en rolig utmaning i mitt avelsarbete tycker jag, det gäller att ha tur!Gillar man tecknade marsvin kan man inte motstå dessa!

För att kunna ställa ut dem ska alla tre färgfältsvarianterna finnas på båda sidorna. De ska inte ligga som band över kroppen utan möta en annan färg mitt på ryggen och mitt på magen. En så tydlig rygglinje och magline som möjligt önskas och fälten ska helst möta dessa injer vinkelrätt. Huvudet ska helst inte vara enfärgat och de ska helst inte ha bläs.

Binajis
0

Jag har en ridgebackhona som jag kallar harlequin för att hon är black/cream (dock med en liiiten vit fläck på nosen) och väldigt tydligt rutig. Har ingen nytagen bild på henne men en bild från när hon var nyfödd. Det är mer utvecklat nu alltså :)

*Binaji's* Heavens Gift

Ska ta ny bild imorgon så ni får se hur hon ser ut nu :) Har en trefärgad hane också som har väldig tydlig teckning på magen och även på ryggen, men tyvärr förstörs intrycket av hans ganska virriga ridge. Dessa två ska så småning om paras, det ska bli spännande att se om jag får fler rutiga ridgebebisar :D

Sugen på att föda upp ridgeback? Jag lägger uppfödningen på is ett tag framöver och säljer därför lite avelsdjur. Mejla eller PM:a här på ifokus om du är intresserad :-) Även keldjur finns naturligtvis.

http://www.freewebs.com/binajismarsvin

Buffen
0

hur skiljer sig egentligen en brindle mot dessa teckningar? Är det färgen, eller har inte brindle krav på rutplacering?

Marsvinsmaffian - marsvinsinspiration på internet

Aristarcos
0

#11  vad är MM Kanske något marsvins magasin ? Är ju inte medlem i marsvinsföreningen, har mailat dem men har fortfarande inte fått något tillbaka :/ efter en månad…

#13 Sött marsvin, men jag gillar nog själv bättre den svart spräckliga varianten av någon outgrundlig anledning, vi får väl se om det blir över någon ok/bra tecknad hona i dina kommande kullar ;) då får du höra av dig till mig ;)

Aristarcos
0

#16 man ser ju faktiskt teckningen bra där ;) Intressant, ser gärna en nytagen bild uppifrån på henne ;)

Aristarcos
0

#7&8 då har det här Rubbe då egentligen en ruta för lite på sidan för typisk magpie teckning , eller ser jag fel ? Försöker lära mig att försöka se hur de ska vara tecknade ;)

KAK67
0

#9 Han kommer från Mia Winge i Sollentuna (driver Marsvinshjälpen).

#20 Ja, han blev nog inte som Mia tänkt sig. Men eftersom jag inte avlar på honom spelar det mig ingen roll. Skall försöka fota honom uppifrån i helgen så får ni gärna komma med en bedömning. Jag kan inte det här med "hur det skall se" för att vara "godkänt". Men det är alltid kul att lära sig mera.

Aristarcos
0

#21 ja precis, speciellt nu när jag vart intresserad av teckningen. Så Mia har fött upp honom själv, dvs han är ingen omplacering…

KAK67
0

#22 Stämmer. Hon tänkte väl bli registrerad uppfödare ett tag men jag vet faktiskt inte hur det gick med det, om hon blev det någon gång. Eller om all tid går till omplaceringen nu.

godisgrisen
0

#21 Jag anade att han kom från Mia Winge, hon har en del chocolate magpie. Jag tror hon har en paus i uppfödandet just nu.

# 17 Brindle ska vara mer spräckliga och småfläckiga fördelat jämt över hela kroppen i golden och svart eller choklad, vet inte om även andra färger är tiilåtna, vet någon? De är också jätte snygga!

# 18 Ja vi får se vad som kommer ut. Är så nyfiken! En hona är redan bokad och själv vill jag ju spara helst en från varje kull men det måste ju inte nödvändigtvis vara en hona, kanske hanens matte vill ha en unge också. Sen borde du stå på tur… ska komma ihåg det. Sen planerar jag två kullar som borde komma i september eller i början av oktober. Det finns några bokade där också, även det honor naturligtvis.

Aristarcos
0

#24 :) det låter ju bra vi får väl helt enkelt se ;) vart bor du föresten ?

godisgrisen
0

#25 Vi bor i Uppsala. Var bor du? Transport kan fixas i anslutning till marsvins utställningar runt om i landet, så inget är omöjligt. Vi får hoppas att hon föds då…

Aristarcos
0

Då är det nema problema, mamma bor i stockholmia och kommer hit då och då ;)

Aristarcos
0

#26 glömde påpeka att jag bor i Jönköping ;)