Marsvin iFokus

Marsvin

Etikettallmänt
Läst 885 ggr
patricia76
0

trimma

Kan man använda den vanliga trimmen man har hemma för att trimma ett marsvin?

"Elsa" har väldigt mycket hår och det skulle kännas bättre om det vara lite kortare.

Nu menar jag inte att snagga honom.

Filosofia
0

Ja, det tror jag skulle gå bra, om inte trimmern är för stor. Men en sån man har till människor ska väl funka. Vet att många brukar "snagga" sina marsvin med trimmern och typ lämna lite hår på huvudet = lejonklippning. :)

patricia76
0

Men hur bra är det för marsvinet att göra så?

det skulle verkligen behövas på "Elsa" då han är väldigt "otäck" i pälsen trots tvätt.

Filosofia
0

#2 Det är nog ingen fara om man är försiktig. Men man bör ju tänka på att inte ha det för kallt runt marsvinet när det är snaggat. Hoppas någon med erfarenhet av detta kan ge dig svar! :)

FeliciaS
0

Det rycker ju tag i hårstråna. Jag skulle aldrig använt någon sån apparat på grisarna.

Är han långhårig?

Med trimning inför utställning plockar man bort de långa hårstråna. Men det är inget som görs för marsvinens bästa så att säga, alltså inte annat än för utställning.

Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus

Filosofia
0

#4 Varför skulle en trimmer "rycka tag" i hårstråna? En sådan apparat är gjord för att klippa hår med. Irene på Eragons använder det exempelvis. Det är definitivt "plågsammare" att rycka av hårstrån för hand, som man gör när man trimmar inför utställning.

FeliciaS
0

#5 Prova på dig själv ;P Men den rycker ju liksom till när stråna dras av…? Men vi kanske tänker på olika saker *s*

Jovisst, men jag tänkte att det är ju det man brukar syfta på med trimning ;)

Mvh Felicia

[starlights]
0

#6 Du tänker på en epilator. ;)

Filosofia
0

#6 Jag menar en rakapparat ämnad för hår ("trimmer" som det brukar kallas när den används till djur). ;P Alltså sådana som trimmare, veterinärer och frisörer använder.

Aristarcos
0

#8 en sån använder jag på min make & min son en trimmer, hade aldrig kunnat klippa sonen om det ryckte bort håret ;) Det värsta för han är kliet som bli efteråt i ansiktet av löst hår, men trimmern i sig gör inte ont att klippa med Skrattande

Filosofia
0

#7 Ja, det är väl en sådan där kombinerad "knivkam" som man t.ex. kan använda till att rycka hästmanar med? En sådan skulle jag inte rekommendera varken till människor eller grisar. ;P

#9 Nej, precis. :) Jag "trimmar" min sambo regelbundet med trimmern, hehe. Om det gjorde det minsta ont skulle han se till att klaga högljutt på direkten. :D

agnes_S
0

#10 Finns epilator för människor, ska tydligen rycka ur håren *ryser*

Borde väl inte vara något konstigt att klippa sitt marsvin med klippmaskin, bara man inte drar i på det kortaste, då blir det nog lite kallt för den stackaren ;)

Aristarcos
0

Sen bör man kanske lämna huvudet så man inte tar morrhår m.m på dem..

Filosofia
0

#11 Usch, det låter makabert. :P

#12 Håller med. Det är nog inte möjligt att klippa med trimmern runt ögon och öron och sånt ändå. Så en tjusig lejonklippning är nog att föredra! :) Det är det enda jag har sett på marsvin också.

patricia76
0

Jag hade bara tänkte att la lite grann. det som riktigt hänger.

och runt bakdel.

Ärligt så visste jag inte att han skulle bli långhårig när jag köpte honom.

Han var mitt första marsvin och nu har jag liiite mera koll, inte mycket men lite mera.

FeliciaS
0

#7 Jaha! Okej ;) Kan inte namnskillnader på såna saker O.o

Mvh Felicia