Marsvin iFokus

Marsvin

Etiketterboendeinredning
Läst 1314 ggr
Mareng89
0

Fleecetyg

Ska byta från fleecetyg hos mina marsvin. Dels pga prisskäl men också för att det blir lättare att göra rent. Jag ska nämligen köpa en liten bur till och bygga ihop den med min stora bur och då blir det billigare och lättare med tyg. Min undring rör själva tyget.

När man ska tvätta tyget. Vad ska man använda sig av? Funkar det att tvätta i vanligt tvättmedel eller ska man bara ha väldigt hett vatten?

"Var dig själv, alla andra är redan upptagna." O.Wilde

Abico
0

Vet att det finns ett par riktigta proffs härinne på fleece i burarna, så jag lämnar över till dom :P

Hanna 

Filosofia
0

Har man fleece måste man byta ganska ofta - i alla fall några gånger i veckan. Det beror också på hur stor buren är och hur många marsvin som går där. Ju mindre bur och ju fler marsvin desto skitigare blir det på kort tid. Men du kan ju förstärka med handdukar på de ställen de kissar som mest, t.ex. under höet och så. När man tvättar ska man inte använda sköljmedel i alla fall (tvättmedel har jag för mig går bra). Man kan dock lägga i en sked vinäger i sköljfacket istället för att få bort den värsta kisslukten. Men som Abico säger, det finns en del superproffs vad gäller fleece här på sajten. De kan säkert ge dig mer detaljer. :)

[Lynx76]
0

Det ska väl vara ättika ? som tar bort lukten alltså.

Filosofia
0

#3 Är inte vinäger och ättika typ samma sak? :P det går nog bra med båda delarna.

Buffen
0

#2 tycker du sammanfattade bra :)

Jag använder bara vanligt tvättmedel när jag tvättar dem, behövs ej tumlas då fleece luft torkar oerhört snabbt. Fleece med bra funktion (att släppa igenom kiss) finns på rusta. Som sagt är det skillnad på fleece & fleece i funktion. Viktigt att damma av filtarna ordentligt före maskintvätt.

Man bör, enligt min erfarenhet, rengöra lite oftare än med ex. spån. & som # 2 skrev är ett tips att, där de kissar extra mycket, lägga ut handdukar eller fleecestuvar som är lätta att byta. Bra är om du förstärker under hela fleecen med ett flexibelt underlag (ex. mycket tidningar eller badlakan) då fleece annars kan vara ganska stumt.

Marsvinsmaffian - marsvinsinspiration på internet

Mareng89
0

ok, låter som bra tips. får la kombinera dem. tidningar att ha under har jag gott om. har tre stycken fleecefiltar så kan byta ofta och tvätta den andra under tiden. de verkar tycka om filten men är lite nervösa för buren som är ny.

"Var dig själv, alla andra är redan upptagna." O.Wilde

deluxe
0

#3 Jo, det är ättika man ska ha och inte vinäger. Anledningen till missförståndet är att båda heter vinegar på engelska Flört

razina
0

I mina burar har jag först ett lager tidningar, sen två lager frottéhanddukar och även en mindre handduk på de värsta kisställena, sen en dubbelvikt fleecepläd. Jag byter i hela buren två gånger i veckan men dammsuger bort bajs varje dag. Det kluriga tycker jag är att få bort allt hö från fleecen, för även om de har en hölåda så dras det ju ner på tyget. Tvättar med bara tvättmedel, kanske borde prova lite ättika också. Det blir mycket tvätt, har två byten så ungefär 4 marsvinstvättar per vecka, men ändå känns fleece bättre än spån. Mycket mysigare för grisarna att ligga på också, första gången de fick fleece började de rulla runt som bara den och blev jätteglada :)