Skendräktig?
Jag har ett marsvin som sedan hon har fått en kastrerad hankompis fått mycket större spenar och känns lite svullen vid könsöppningen. Blir marsvin skendräktiga lr är det dags att åka till vetten?

HAr aldrig hört talas om att marsvin kan vara skendräktiga.
Har aldrig heller hört talas om det, och helt spontant så känns det lite dumt för bytesdjur att vara skendräktiga?
Har hon ändrat sin kroppsform ? Ökat i vikt ? Är du 100% ig att hanen verkligen är kastrerad…

Jag är 100 % säker på att han är kastrerad (såvida han inte har en tredje testikel;)) och hon har inte ändrat kroppsform, utan är lika lagom tjock och go som vanligt, förutom att hennes spenar har svällt till xl. Min andra hona som går med dem är det ingen skillnad på.
#1 & #2 Jag har heller inte läst någonstans att marsvin blir skendräktiga, men jag tänkte om det är någon som har hört något om dessa symtom förrut.
Hur länge sedan var det du satte ihop hanen med honorna och hur länge hade han varit kastrerad då?
Hanna

De kan få svullna spenar och svullet kön om de har problem med äggstockscystor som producerar en massa hormoner. :-/ Hur sre hon ut i pälsen? Är den som vanligt? Vid äggstockscystor brukar de kunna tunna ur i pälsen längs med sidorna och på bakre delen av ryggen, ofta symmetriskt.

#5 ca 2 v, enligt vetrinären var det ok. Och nu så har han gått med dom ca 3 mån. Tror faktiskt inte att hon är dräktig, hon har inte gått upp i vikt.
#6 Tyvärr måste jag nog säga att hon ser lite mer tunnhårig ut över rumpan, det blir nog till att åka till vetrinären och se vad dom säger :(