Marsvin iFokus

Marsvin

Etiketterboendeinredning
Läst 887 ggr
haaanna
0

Sommarboenden

Nu är det så att jag och mina kompisar funderar på att ha ett litet sommarboende här hemma hos mig till smådjur marsvin, kanin, hamster o.s.v. Hur mkt ungefär tkr ni det är rimligt att betala för en vecka då djuren såklart får mat och gos varje dag och även springa av sig. Man får ha med sig egen bur och torrfoder. Resten står vi för. Så frågan är då hur mkt tkr ni är rimligt att betala en vecka? Med dessa olika djurslagen?

Marsvin? Kanin? Hamster? o.s.v

Moa-16
0

Så här skulle jag betala

Marsvin 250 kr vecka

Kanin 350 kr vecka

Hamster 150 kr vecka

Det är så svårt att säga, Men jag skulle ta betalt så iaf:)

haaanna
0

Okej så det är inte för dyrt för vi bjuder ju på städning hö spån om det behövs och grönsaker blir nog ungefär så mkt priset kommer att ligga p :)

Moa-16
0

Nä jag tror lugnt att folk skulle betala det. Frågan är om ni får några kunder. Försökte själv nämligen förra sommaren, Inte en enda som hörde av sig;). Dom flesta vill nog ha sina djur med folk dom känner.

haaanna
0

Ja det är nog svårast. La du ut på blocket tänkte göra det hittade faktist ett marsvin som behövde sommarboende på blocket :)

Moa-16
0

Ja la ut på blocket och på eniro. Gäller ju att dom bor i närheten också.

Creation
0

Vet ett ställe som inackorderar marsvin/kanin för 175kr per djur och vecka. Hamstrar för 100kr per djur och vecka. Och det stället tror jag är ganska bra.

Jag vet inte vad som är ett rimligt pris, men det finns ju billigare alternativ än de nämnda kostnaderna.

/Louise - Medarbetare på marsvin.ifokus.

haaanna
0

Ja du behöver inte hjälp? hehe ^^ Själv bor jag i en liten håla i småland.

Moa-16
0

#6 låter billigt om man ska bjuda på grönsaker och hö.

Creation
0

#8 Beror väl på vart man köper sina grönsaker och sitt hö ;)
Grönsaker från stora, billiga varuhus och hö från bönder = Billigt

haaanna
0

#8 Aa. det kommer vi ju göra isf. Priset kankse är rimligt 150-200 för kanin i veckan tycker det bros på om det är en dvärvädur eller typ belgisk jätte xD. Marsvin får nog ligga på 125 och 2 st i samma bur 200 ^^,Hamster kanske 75 och 2 st samma bur för 125 :) Tycker ni det låter lagom och så menar jag man måste ju ha ett litet kontrakt om t.e.x djuret blir sjuk så kan ju precis inte jag betala vetrinär kosterna och om djuret är gamalt å skulle precis avlida när jag har det va gör jag då egentligen?

emelie92
0

200 kronor per marsvin och per vecka tycker jag är ett rimligt pris, och nästan alltid kommer ju marsvinen i par och delar därmed på buren och spånet m.m. Så 200 kr/marsvin som sagt :)

haaanna
0

Okej så ingen som behöver hjälp i sommar? :)

Moa-16
0

#10 ja det låter bra. Det värsta som kan hända när man har hand om någon annans djur är ju att djuret dör. Nä så hemskt att behöva ringa upp och säga det. Varför skulle du ta 125 kr för två hamstrar? och bara 75 för en? Samma med marsvin? Och marsvin ska ju vara minst två?

Aristarcos
0

Var bor du haaanna ?

Moa-16
0

hon bor i Småland:)

haaanna
0

#13 Jag tänkte mest att när dom bor i samma bur kanske dom får lite rabatt eller det kanske dom inte får när det ingår sp mkt ? :)

#14 Jag bor i Diö i småland :) Sugen ? ^^,

Jag kan säga att djuren blir mkt pysslade för mina bästisar ska hjälpa till för vi ska dela på pengarna :) Dom är 2st som är vana vid marsvin å hamster, å jag är van vid hamster marsvin och kanin. men ta in råttor vet ja ej om ja våga hålla haha! x)  Alla vi har liksom 2 marsvin var :)

Creation
0

#16 Hamstrar kan ju ofta inte bo ihop i samma bur dock.

Moa-16
0

#16 vad menar du?. Skulle dom få rabatt om det var två i buren?

haaanna
0

#18 Ja, fast det blir nog inte så.

#17 Ja vet har märkt det hade två innan som började bråka efter nån vecka :) Men nån kanske har vem vet ? :P

Creation
0

Men jag tror att det är ett ganska bra försäljningsknep, att det kostar mindre för det andra djuret man "inackorderar". Någon kanske har två djur som behöver passas men tycker att det är för dyrt att betala fullpris för båda. :)

Moa-16
0

Ja marsvin kommer oftas. Eller dom ska ju vara två och två. Om vi nu pratar marsvin;). Isåfall skulle det väl kosta mer med två tex marsvin. För då går det ju åt mer grönsaker/hö….

haaanna
0

#20 Ja tyckte med så för dom tar ju inte mer ''plats'' bara för dom är 2 liksom :) Ingen som ska bort i sommar? :) Men det är det om djuret avlider om jag har det eller blir sjuk o.s.v.

Rafflan
0

Dvärthamstrar bor oftas 2 ihop ;)

Du bör ej ta emot 2 guldhamstrar som ska bo ihop då risken vi miljöbyte gör dom revir benägna och att dom börjar slåss och då dom är ditt ansvar blir det jobbigt för dig om någon av dom blir skadad ;)

emelie92
0

#16 - Jag tycker absolut att man ska få rabatt om det är två marsvin! Jag tycker att det är lite saftigt om man ska t.ex. lämna in tre stycken marsvin för en vecka och priset är 250 kr marsvin. Då blir priset 750 kronor,ganska mycket, eller är det bara jag som är ekonomisk? :P

Moa-16
0

Men alla har ju minst två marsvin?. Ja 750 är mycket. Men kostar det mindreoch mindre hur mycket djur man har eller?. Nä jag förstår inte alls;)

Fiona
0

#24 Jag skulle aldrig betala 750 spänn för att någon skulle se till mina tre grisar en vecka heller ;)

Jenny

Medarbetare på Mode & Skönhet iFokus - sajten om mode, skönhet, smink, glitter & glamour!

Kika gärna in på min blogg

haaanna
0

#26 Det blir ju bara 375 ^^

Moa-16
0

Tycker att 375 är lite för mycketFlört.

haaanna
0

okej men det är ju om man betalr fullt men det blir billigare med många ju å då blir det 275 för st :D

FeliciaS
0

20 kr/marsvin och dag tycker jag är lagom för privatperson om allt foder och sånt ingår.

Kanin kanske 25 kr/dag, hamster 15 kr/dag?

Däremot kraftfoder har man ju ofta en egen blandning/sort som marsvinen äter och då blir det svårt för passaren att stå för det så att det blir samma.

Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus

haaanna
0

#3o Jaopp det är lagom :) Först tyckte jag att du menade vecka tyckte det va lte väl billigt :P
Jag tänkte då att man ta med sig eget torrfoder så blir det ju lättare :)

Aristarcos
0

#16 Fel del av småland ;)

haaanna
0

#32 Jaaha synd var skulle du annars? :)

Emma-U
0

Om man ska ta emot djur så är det viktigt att du är överens med deras matte/husse om hur det ska gå till om djuret blir sjukt eller avlider.
Om djuret skulle insjukna skulle jag vilja att du, som ändå är anlitad av mig, ringer mig och informerar om läget. Så får jag avgöra vad som ska göras.
Om du inte skulle få tag i ägaren får ni ha en överenskommelse om att du får avgöra vad som är bäst att göra, om den ska till veterinär eller inte.
Jag tror att du bör vara beredd på att lägga ut pengar för veterinärskostnaden i och med att det kan gå fort om djuret insjuknar. Om du inte kan lägga ut så får ju ägaren betala en depositionsavgift för att du ska kunna ta djuret till veterinär om något händer.. Och då blir folk nog genast lite mindre benägna att betala, tror jag..
Du får också ha en överenskommelse med ägaren om vad som händer om djuret avlider. För du kan inte avsäga dig allt ansvar eftersom djuret är överlämnat till dig i förtroende och mot betalning.. Då är det ditt ansvar under den veckan eller hur länge djuret nu ska vara där. Men å andra sidan är det inte ditt ansvar om djuret dör en naturlig död av ålder, om djuret är sjukt när det kommer dit (vilket du bör försäkra dig om) och så vidare.. vet inte riktigt hur du kan komma runt det där, det är svårt.
Men att du bör skriva allting och be ägaren skriva under överenskommelerna är viktigt!

Håller med, djuret är van vid en viss mat - i alla fall en viss sorts pellets och så.
Så om ägaren skickar med djuret det foder den är van vid så kan du stå för färska grönsaker och hö till exempel och räkna in det i priset då..

Oj vad långt detta blev, men jag vet att det är viktigt att man täcker in alla delar när man ska driva något sådant här.. Annars står du där en dag och vet inte hur du ska göra och inga papper är skrivna mellan dig och ägaren.. Gör allt du kan för att det inte ska behöva bli ett rättsligt ärende!

--------------
Emma - medarbetare på
Bichon.iFokus

haaanna
0

#34 Jaopp, tack så mkt! Det gäller mest att komma överens med ägaren, och kanske ha ett kontrakt. :)